GODT TRENT: Meghan Markle skal ifølge britiske aviser sverge til en treningsform som dyrker kjernemuskler og smidighet. FOTO: NTB Scanpix
GODT TRENT: Meghan Markle skal ifølge britiske aviser sverge til en treningsform som dyrker kjernemuskler og smidighet. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Tren som Meghan Markle ... hjemme i stua

Tjukkesokker og strikk fungerer like godt som fancy treningsapparat.

Interessen for Meghan Markles trening har ikke dalt etter at hun ble svanger og så mor til lille Archie. I tillegg til yoga, er det visst Hollywoods 'treningstorturist' Sebastian Lagree som står bak hennes treningsvaner! Hun er tilhenger av hans treningstimer med treningssenger (Megaformer), og har lovprist treningen i flere britiske aviser.

- Folk kommer til meg og vil ha Meghan-kropp, skal Lagree ha sagt.

Det er kanskje alle forunt å se ut som Meghan. Men hva slags trening er dette, og er det mulig å gjøre noe lignende uten å gå på dette fancy studioet hvor de har disse mysti-fystiske «treningssengene» som Lagree bruker?

LES OGSÅ: Tidligere bodybuilder Sebastien Lagree gikk fra å trene 40 timer i uka, til fire

POPULÆR: Vi kan ikke alle være like, men mange ønsker å trene som Meghan. FOTO: Scanpix
POPULÆR: Vi kan ikke alle være like, men mange ønsker å trene som Meghan. FOTO: Scanpix Vis mer

- Ikke mer fancy enn styrketrening med ullsokk

Ida Eriksson, pilatesinstruktør, danser og personlig trener innen gravidtrening, Sats Nydalen, kan fortelle at disse sengene er en type pilatessenger som hun selv har brukt:

- Det apparatet ser veldig fancy ut, men det gir ikke noe bedre resultater enn styrkeøvelser med en ullsokk og en strikk hjemme, sier Eriksson og kaller Megaformer for en forenklet versjon av Pilates Reformer, som hun selv har trent med og som ser ut som en torturmaskin.

Benken er ikke greia i seg selv, den er laget for gruppetrening, sånn at man skal kunne ha mange personer i samme rom og ha mange valgmuligheter innen styrke og bevegelse.

- Hvis du trener styrketrening med en strikk og en sokk og kjører bevegelighetstrening i tillegg, så får du mye av det samme, sier Eriksson.

Lagree tipser oss faktisk om hjemmetrening selv, i et intervju.

- Treningsbransjen har jo alltid lyst til å få det til og høres ut som om det er magi, men det gir ikke bedre effekt enn styrketrening og bevegelighetstrening, forsikrer Eriksson.

Men det bør sies at det bli veiledet av en instruktør, gir bedre effekt.

Treningstips!

Hertuginne Meghan Markle er altså fan av å trene med Megaformer, en maskin utviklet av Sebastian Lagree. Det er en styrketreningsmaskin som er inspirert av en pilatesseng, men som innlemmer øvelser med vekter.

Kun få uker etter fødselen er det visst yoga det går i for hertuginnen, som ikke har noen hast med å starte opp igjen med hard trening, melder Woman´s Health.

Men du kan begynne å trene fra 4-6 uker etter fødselen hvis du vil. Treningstipsene under her er supre for nybakte mammaer!

Roing med strikk

En av de enkle øvelsene de gjør med maskinen er klassisk sittende roing. Det kan du gjøre uten maskin ved å feste en lang strikk rundt føttene, trekke den mot midjen mens du trekker sammen skulderbladene. Sittende roing er en vanlig styrkeøvelse som trener ryggen, forsiden av armene og skuldrene. Det er nok den de fleste mødre trenger, for å styrke ryggen og musklene mellom skulderbladene.

Progresjon med strikk:

Hold deg mellom 10-15 repetisjoner, så vet du at du jobber med styrken som former musklene. Blir det for lett med den motstanden du har må du stramme strikken mer eller kjøpe en tykkere strikk som gir mer motstand.

Sideplanke

Ligg på siden, bøy bena til ca. 90 grader. Sett albuen rett under skulderleddet ditt og «løft deg opp» i posisjonen. Pust godt inn og ut og aktivere bekkenbunnen og kjernen og løft opp med kontroll på bekkenbunn og mage. Hold posisjonen i 5 pust og repeter i totalt 1 minutt. Bytt side.

Progresjon med sideplanke:

3-4 ulike nivåer

Bekkenbunnstrening

Bekkenbunnstrening er fin og viktig trening du kan kombinere med enkle knipe- og bekkenbunnsøvelser. Det passer for henne som akkurat har født, men er også noe alle kvinner trenger mer kunnskap innen.

La deg inspirere av @mammatrening_med_ida på Instagram!

Sokketrening: Planke pike

Mye av motstanden er jo at benken sklir frem og tilbake, men du får en god del motstand ved å gjøre denne øvelsen med et par ullsokker på deg. F.eks. ved å stå i planke og løfte hoften opp.

Denne er ikke å anbefale rett etter fødselen, men er en viderekommende øvelse du kan gjøre for å etterligne treningsformen til Meghan Markle mest mulig.

Progresjon:

Hvis du står i planke, i ullsokker, og har en stang eller et tre bak deg, da kan du feste en strikk til treet og feste den rundt føttene. Slik får du motstand av sokkene og strikken også.

Fungerer bra å trene vanlige core-øvelser

Eriksson støttes fullt ut av Tina Uppfeldt, treningsutvikler og ansvarlig for trening i Friskis&Svettis.

- Megaformer og andre pilates maskiner er bra treningsverktøy, men for mange, og ikke minst for kvinner som vil komme i form efter fødselen, fungerer det bra å trene vanlige core-øvelser med en suksessiv progresjon (altså at du øker motstanden og gjør det tyngre), sier Uppfeldt.

Etter hvert kan hun bruke ulike verktøy for å øke belastningen, for eksempel kan du trene med vekter og strikker.

- Å benytte egen kroppsvekt holder i starten, det handler om å begynne rolig og forsiktig, sier hun.

Megaformer har på en måte innebygde vekter og strikker, som muliggjør mange bra øvelser. Men det funker også bra å ”plukke sammen” på egen hånd og kjøre lignende øvelser.

Som nybakt mamma er det bra å trene opp styrken i kjernen, sånn at du blir sterk igjen. Men det er viktig å gi kroppen tid til oppbygning, så det er viktig å begynne på et passende nivå. Å kjøre intensiv og tøff trening er ofte ikke et bra alternativ rett etter fødselen.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: