TRENING: Hva er forskjellen på å trene på tom mage og vente til etter at du har spist? Foto: Matt Dutile/Scanpix
TRENING: Hva er forskjellen på å trene på tom mage og vente til etter at du har spist? Foto: Matt Dutile/Scanpix
Trene Og Forbrenne Fett

Trener du på tom mage?

Eksperten forteller hvilken effekt det har.

KK.NO: For å finne tid til trening er det mange som legger treningsøkta på morgenen, før frokost, eller rett etter jobb, før de drar hjem og spiser middag.

Det betyr gjerne at treningen foregår når det er lenge siden du har spist sist. 

Hva betyr dette for kroppen?

Når det gjelder morgentrening kan du oppleve at kroppen ikke har våknet skikkelig ennå, og derfor kan det føles tyngre enn vanlig

Mens noen trener på morgenen fordi det er praktisk , velger andre bevisst å trene før frokost fordi de tenker at det vil gi bedre fettforbrenning.

En pilotstudie fra Storbritannia har også vist at å trene før frokost brant flere fettkalorier enn å trene etter frokost, men det var snakk om en studie av ti overvektige og utrente menn, og forsøket ble ikke gjort over tid. 

SPISER DU MER ETTER TRENING?: Mange tror at de forbrenner mer enn det de egentlig gjør når de trener, og ender derfor opp med å spise mer enn de egentlig trenger. Foto: Volker Witt - Fotolia
SPISER DU MER ETTER TRENING?: Mange tror at de forbrenner mer enn det de egentlig gjør når de trener, og ender derfor opp med å spise mer enn de egentlig trenger. Foto: Volker Witt - Fotolia Vis mer

Christine Thune, utdannet ved Norges Idrettshøyskole og leder av Treningsverkstedet.no uttalte til KK.no at det må større studier til før det kan konkluderes med at trening på tom mage faktisk gir høyere fettforbrenning.

Bruker like mye energi

Vi kontaktet Jonny Hisdal, fysiolog ved Oslo Unversitetssykehus for å høre hva han mener om å trene på tom mage.

- Det som er viktig å huske på er at du under økta bruker akkurat like mye energi totalt sett om du trener på tom eller full mage. Det som spiller en rolle er hva du spiser i forhold til hvor mye du trener.

Dersom målet med treningen er å gå ned i vekt, er det forholdet mellom totalt kaloriinntak og aktivitet du bør tenke på.

Hisdal poengterer at mange tror treningsøkten forbrenner mer enn den gjør, og ender opp med å spise ekstra etterpå.

Da erstatter du bare kaloriene du har brukt på treningsøkta, og det får ingen effekt på vekta - men husk at uansett vil en treningsøkt ha positiv innvirkning på helsen. Les mer om kaloriforbruk under trening her.

Tyngre å trene på tom mage?

Som nevnt er det mange som føler at det er ekstra tungt å trene på tom mage.

- Det er veldig individuelt hvordan vi opplever det å trene på tom mage. Jeg har ingen problemer med  å trene på tom mage og synes det fungerer veldig bra, mens andre vil føle at det er bedre å spise litt først, sier Hisdal.

LES OGSÅ: Trenger du energi før økta? Se hva ekspertene anbefaler.

Energi hentes fra fett eller glykogen

Hisdal forklarer at det først og fremst er intensiteten på treningen som vil avgjøre hvor i kroppen energien hentes fra.

- Generelt er det slik at jo høyere intensiteten blir jo mer energi hentes fra karbohydrater i blodet og kroppens glykogenlagre. Er intensiteten lav brukes hovedsakelig energi fra fettlagre og du kan holde på lengre.

- Selv før frokost vil mange kunne gjennomføre en intensiv trening uten problem dersom treningen ikke varer for lenge. Men dette er som sagt veldig individuelt og du må selv teste og finne en treningsform som passer deg, sier Hisdal.

Poenget er likevel at om du forbrenner energi fra fettlagrene dine eller glykogenlagrene dine vil du fortsatt forbrenne lik mengde energi på samme type økt, uavhengig av om du har spist først eller ikke. 

Og om du spiser såpass i løpet av dagen at du erstatter dette energitapet vil du ikke se noen endring på vekttallet - men du vil uansett bli i bedre form.

LES OGSÅ: På tide med nye joggesko?

 

 

 

Til forsiden