SOL- OG BADEMYTER: Fungerer aftersun bedre enn vanlig fuktighetskrem, og burde vi spise mer salt mat om sommeren? FOTO: NTB Scanpix
SOL- OG BADEMYTER: Fungerer aftersun bedre enn vanlig fuktighetskrem, og burde vi spise mer salt mat om sommeren? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Sol- og bademyter:

Trenger håret solfaktor og får man egentlig flere rynker i sola?

Ekspertene avslører sannheten bak mytene.

Vi omringes av tips og råd om alt mulig i livet, være seg kosthold, skjønnhet eller trening. Du har sikkert også hørt mye rart om sol og varme, og deres påvirkning på kroppen vår.

Men hvordan skal vi vite om alle disse tipsene vi hører fra nabodama eller hun som står bak oss i kassakøen faktisk stemmer? Vi har tatt jobben for deg, og funnet sannheten bak de 13 vanligste sol- og bademytene du kanskje har hørt om hud, hår og mat.

Først har vi snakket med hudlege Ole Martin Rørdam, og spurt ham; Er disse hud-mytene sanne - eller usanne?

1. Man burde dusje etter å ha badet i saltvann

Sant: – Ja, det fleste fortrekker det siden saltvann klør og føles litt klebelig på huden. Husk også alltid å påføre solkrem på nytt etter du har badet!

2. Man blir brunere av å sole seg ved sjøen

Sant: – Ja det blir man, fordi UV-strålene reflekteres av vannet og sanden.

3. Aftersun er bedre enn vanlig fuktighetskrem

Sant: – Ja, mange typer aftersun inneholder stoffer som er gunstige hvis huden har fått litt for mye sol. Mange inneholder antioksidanter, enzymer og plante og urte-ekstrakter som kan være gunstig for å roe ned huden. Hvis man er skikkelig solbrent vil jeg likevel anbefale hydrokortison, for eksempel Mildison, som fås kjøpt uten resept på apoteket.

4. Man burde ikke sove i sola

Tja: – Det kommer an på. Har man smurt seg med høy solfaktor og ligger under en parasol går det kanskje greit. «Solvett-reglene» anbefaler å ta en pause fra sola midt på dagen når den er som sterkest, så er man helt blek er det nok likevel ikke så lurt å sovne i sola. I alle fall ikke første dag på ferie.

LES OGSÅ: Sjokolade er bra for sexlysten, og rødvin er godt for blodet? Dette sier ekspertene om matmytene

SOVE I SOLA: Hvis du er beskyttet med hatt, høy solfaktor og parasol går det greit å ta en liten lur i sola. FOTO: NTB Scanpix
SOVE I SOLA: Hvis du er beskyttet med hatt, høy solfaktor og parasol går det greit å ta en liten lur i sola. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

5. Man blir ikke brun med høy solfaktor

Usant: – Jo, man blir nok litt brun også med høy solfaktor, fordi noe slipper gjennom solfilteret. Det er spesielt tydelig hos kvinner som plages med pigmentflekker. For mange av dem skal det veldig lite sol til før pigmentflekkene kommer tilbake. Hvis man vil bli litt brun kan man starte med høy faktor, og deretter gå litt ned i faktor når huden er blitt litt brun. Når man er blitt brun nok kan man gå tilbake til høy solfaktor igjen. For eksempel kan man bruke mellom 30 og 50 i faktor den første uken, og deretter bruke faktor 15 til 25 noen dager til man er fornøyd med fargen.

6. Man kan bli brun gjennom et vindu

Sant: – Ja, det er ganske godt dokumentert at man kan få solskade gjennom vanlig glass, så vinduet må ha spesielle egenskaper for at man skal være sikker på at UV-strålene ikke slipper gjennom.

7. Man kan bli brun i skyggen

Sant: – Ja, hvis det er sterk sol og UV-lys reflekteres fra overflater som vann og lys sand kan man bli både brun og solbrent i skyggen.

8. Man får flere rynker av å være i sola

Sant: – Ja, det gjør man. Det antas at cirka 80 prosent av rynker skyldes UV-stråler. Huden husker alt den blir utsatt for, og den brukes opp litt etter litt for hver gang man er i sterk sol. Litt som et klippekort.

Hvis man bruker høy solfaktor, samt påfører huden a-vitaminsyre eller retinol som er best dokumentert for å reversere solskader, kan man unngå det. Mineral-sminke er en bra trend når det kommer til dette, da den ofte inneholder mineraler som også fungerer som solfilter.

LES OGSÅ: Derfor har du dårlig appetitt om sommeren

BESKYTT HUDEN: Ja, det er dessverre sånn at sola gir oss rynker. FOTO: NTB Scanpix
BESKYTT HUDEN: Ja, det er dessverre sånn at sola gir oss rynker. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Så har vi snakket med frisør Anne Marie Karlsen i Tango Frisør om hår.

9. Saltvann er bra for håret

Usant: Det er kjempeviktig å skylle håret så raskt som mulig etter at man har badet i saltvann. Saltet ligger og gnisser på håret, og det sliter!

10. Å gå mye med strikk om sommeren sliter på håret

Sant: Ja, hårstrikken sliter på håret, så har du typisk tynt nordisk hår er det lurt å ha håret løst så mye som mulig. Synes du likevel det er ubehagelig å la håret henge ned, kan flette være en god løsning, da strikken ikke sliter like mye nederst i håret fordi håret ikke er like tungt der. Spenner kan også være et godt alternativ.

11. Håret trenger også solfaktor

Sant: Ja, UV-strålene sliter på håret, så dersom man ikke beskytter det med hatt eller andre hodeplagg kan det være lurt å bruke solbeskyttelse også i håret. Disse kommer i mange forskjellige varianter, alt fra spray til oljer og pudder.

SALT: Potetgull er ekstra godt i varmen, og vi forsvarer ofte den ekstra posen med chips på stranda med at vi trenger mer salt fordi vi svetter så mye i varmen. Men gjør vi egentlig det? FOTO: NTB Scanpix
SALT: Potetgull er ekstra godt i varmen, og vi forsvarer ofte den ekstra posen med chips på stranda med at vi trenger mer salt fordi vi svetter så mye i varmen. Men gjør vi egentlig det? FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vi har også snakket med kostholdsekspertene Jeanette Roede og Karoline Steenbuch Lied i Grete Roede AS.

12. Man kan få krampe hvis man bader etter at man har spist

Usant: – Selv om det i de fleste tilfeller ikke er noe problem å ta seg en badetur rett etter et måltid, er det ikke så dumt å vente litt, spesielt hvis man har spist mye. Når vi spiser vil blodgjennomstrømmingen i kroppen omfordeles. Hjerne og muskler nedprioriteres, til fordel for tarm og fordøyelse. Det kan gjøre deg mer utsatt for muskelkramper, men stort sett er det ufarlig å bade etter man har spist, sier Roede.

13. Man burde spise mer salt i varmen

Usant: – Nei, vi trenger ikke spise mer salt. De fleste får allerede i seg langt mer salt enn det som er anbefalt. Er det likevel en veldig varm dag og man i tillegg trener, vil man tape ekstra mye salter, og da er det viktig å erstatte salt-tapet, men det er ikke snakk om store mengder, sier Lied.

LES OGSÅ: Hva gjør du når håret blir grønt av klor, sol og strand?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: