SØVN: Skal bare sitte oppe litt til ...Er det sånn at vi faktisk trenger mindre søvn om sommeren? Foto: NTB Scanpix
SØVN: Skal bare sitte oppe litt til ...Er det sånn at vi faktisk trenger mindre søvn om sommeren? Foto: NTB Scanpix Vis mer

Søvn:

Trenger vi mindre søvn om sommeren?

... eller er det bare noe vi innbiller oss?

Publisert

Den lyse årstiden er endelig over oss, og vi er vel ikke alene om å føle på ekstra krefter utover forsommerkveldene. «Jeg skal bare sitte ute litt til» sier vi, og plutselig har klokka blitt både ett og to om natta, selv om det er jobb og skole dagen etter.

Vi tok kontakt med en vaskeekte søvnspesialist og spurte om det vi har lurt på lenge: Trenger vi mindre søvn i sommerhalvåret, eller er det bare noe vi innbiller oss?

LES OGSÅ: Kvinner bør få sove, mens menn bør stå opp tidlig

Overraskende svar

– Ja, i utgangspunktet trenger vi mindre søvn i sommerhalvåret og tilsvarende mer søvn i vinterhalvåret, sier søvnspesialist ved Aleris, Guttorm Erik Bruskeland til KK.

– Det søvnunderskuddet vi bygger opp om sommeren vil vi ta igjen om høsten og vinteren når vi har større behov for søvn og sover lenger.

EKSPERTEN: Guttorm Erik Bruskeland er søvnspesialist ved Aleris I Oslo. Foto: Aleris.
EKSPERTEN: Guttorm Erik Bruskeland er søvnspesialist ved Aleris I Oslo. Foto: Aleris. Vis mer

Og grunnen?

Men hva er så årsaken til at vi kjenner virketranger ta over for sofaslumringen når dagene blir lysere?

Er det bare fordi det er mer utendørsliv og moro som vi kan kanskje ikke vil gå glipp av? Den gode gamle «redd for å gå glipp av»-følelsen?

– Søvnen reguleres av både ekstern og interne faktorer. En av de eksterne faktorene er dagslys som bremser produksjonene av et hormon som heter melatonin. Melatonin-hormonet gjør at vi blir søvnige, sier Bruskeland og fortsetter:

– Når solen er oppe stoppes frislippet av hormonet i kroppen vår, men når solen går ned, eller vi kommer inn i en hytte om sommeren, frigjøres melatonin i kroppen og vi blir søvnige. Det er altså ikke den friske fjell- eller sjøluften, men tilgang til sollys som påvirker kroppen.

Med de lange sommerdagene vi har blir det altså frigjort mindre melatonin i kroppen som gjør at vi er mindre søvnige og vi legger oss senere.

– Det motsatte er tilfellet om høsten og vinteren. Da er det mindre dagslys og det frigjøres mer melatonin i kroppen som gjør at vi er mer søvnige på ettermiddagene og kveldene og som regel legger oss tidligere.

LES OGSÅ: Vi har seks ulike søvntyper - hvilken er du?

SOMMARTIDER HEJ, HEJ! Det er ikke lett å gå å legge seg når fønvinden blåser selv rundt midnatt (en sjelden gang). Foto: NTB Scanpix
SOMMARTIDER HEJ, HEJ! Det er ikke lett å gå å legge seg når fønvinden blåser selv rundt midnatt (en sjelden gang). Foto: NTB Scanpix Vis mer

Festbrems eller festløve?

Men er det bra for oss å sove mindre, eller bør vi etterstrebe normale soverutiner også om sommeren? Skal vi være festbremsen som går og legger oss tidlige, slik at melatonin kan få strømme til i jevne doser?

– Slik livene våre er i dag bør vi etterstrebe normale soverutiner i sommerhalvåret, men ikke i selve sommerferien, mener Bruskeland.

Godt råd

Helt til slutt, bør vi generelt sett gi etter når vi føler oss enten trette eller opplagte, eller er det best å holde på faste soverutinene?

– Det er viktig å lytte til kroppen, å legge deg hvis deg er søvnig og trett, selv om det er sommer, avslutter Bruskeland.

LES OGSÅ: - Vi vet at mange sover dårligere når de sover sammen med noen

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer