KK.NO TESTER: Vi har testet gruppetreningstimen Nike Get Fit på SATS. Dette er tøff, men enkel trening - perfekt å ha med typen eller en kompis på. Mer info og vurdering får du lenger nede i saken.  Foto: Per Ervland
KK.NO TESTER: Vi har testet gruppetreningstimen Nike Get Fit på SATS. Dette er tøff, men enkel trening - perfekt å ha med typen eller en kompis på. Mer info og vurdering får du lenger nede i saken. Foto: Per Ervland Vis mer

Treningskonsept

Treningen du kan gjøre med kjæresten

Enkel og effektiv kondisjonstime i regi av Nike og SATS.

Det finnes ingen grenser for hva treningssentrene finner på av spennende og morsomme gruppetreningskonsepter om dagen, og denne høsten har både SATS, Elixia og flere av de største sentrene i landet lagt lista høyt når det gjelder å komme opp med noe nytt.

LES OGSÅ: Du trenger ikke være myk for å få til dette

Time inspirert av idrettsutøvere

På SATS har det vært dans – i form av den splitter nye og svært morsomme dansetimen SH’BAM, samt tøff kondisjons – og styrketrening i form av kampsport/sirkeltreningstimen FightCircuit, som har stått på menyen.

Og i begynnelsen av måneden lanserte senteret en tøff kondisjonstime med den spennende tittelen «Nike Get Fit».

På nettsidene til SATS (ekstenr lenke) omtales timen som følger:

«Idrettsutøvere i verdensklasse har utviklet denne timen med utgangspunkt i egne treningsopplegg og programmer. Resultatet er en enkel, tøff klasse bestående av utfordrende basisøvelser som gir deg økt styrke, bedre kondisjon og sterkere kjernemuskulatur».

Og for undertegnede journalist, som er stor fan av Nike, var dette pirrende nok til at det måtte testes. Hvem har vel ikke lyst til å bli i like god form som Maria Sharapova (sponset av Nike) liksom?

Se video og flere bilder fra treningstesten lenger nede i saken!

LES OGSÅ: Her er høstens hotteste treningsnyheter

FUKSJONELL TRENING: Ifølge instruktør Helene Vabø (i bildet), er Nike Get Fit en funksjonell treningstime der du får jobbet med hele kroppen.  Foto: Per Ervland
FUKSJONELL TRENING: Ifølge instruktør Helene Vabø (i bildet), er Nike Get Fit en funksjonell treningstime der du får jobbet med hele kroppen. Foto: Per Ervland Vis mer

Kondisjon, styrke og enkle basisøvelser

Ifølge instruktør Helene Vabø, som holder timen på SATS Storo, er dette en time basert på enkle basisøvelser, og både styrke, kondisjon og kjernemuskulatur trenes hardt i løpet av de 55 minuttene timen varer.






- Nike Get Fit er funksjonell trening og meningen er at det skal være høy intensitet hele veien. Det er i utgangspunktet basisøvelser satt sammen til serier som gjentas flere ganger. Vi har en stor øvelsesbank som vi kan velger øvelser ut fra. Øvelsene deles inn i tre kategorier; kondisjonsfokus, styrkefokus og core/kjernemuskulatur. Timene kan variere med henhold til hvilket fokus instruktøren legger opp til, sier hun til KK.no.

Men er det da en kondisjons- eller styrketime?

- Det varier ut i fra hvilket fokus instruktørene har lagt opp til på den enkelte timen som kjøres. Det som imidlertid alltid vil være tilfelle er at dersom den enkelte deltaker er i god form styrkemessig sett så vil det bli mest kondisjonstrening for den deltakeren eller omvendt. Det er også høy intensitet under hele timen og derfor vil alltid kondisjon/utholdenhet være en del av timen, sier hun.

LES OGSÅ: Derfor bør du unngå sminke når du trener

Trener hele kroppen

Ifølge Vabø er Nike Get Fit altså et konsept laget av Nike, og del av selskapets Training concept (mer info finner du her – ekstern lenke). Get Fit er et konsept som er utviklet på grunnlag av tre kategorier med øvelser - Get toned, Get Strong, Get Lean.

Med andre ord, du skal få god treningseffekt.

- I denne timen jobber du med absolutt hele kroppen, men effekten vil også variere ut fra hvilket fokus instruktøren velger. Det er mye funksjonell trening, med fokus på stabilitet og kjernemuskulatur, sier Vabø.

Ifølge instruktøren vil den enkelte deltager alltid bli utfordret på sitt svakeste punkt, i og med at basisøvelser er trening for hele kroppen. Dermed vil den svakeste muskelgruppen alltid bli utfordret først.

I tillegg til dette vil den enkelte deltager merke om det er kondisjon eller styrke som gjør størst utslag, alt avhengig av hva deltageren trenger å trene mest på.

Se flere bilder fra Nike Get Fit-timen nedenfor (video kommer lenger nede):


TRENER MAGE: Dersom du trodde at en kondisjonstime ikke dreide seg om magetrening, ja, da tar du feil med Nike Get Fit. Foto: Per Ervland
INSTRUKTØREN: Helene Vabø er instruktør på SATS Storo og er blant dem som holder Nike Get Fit-timene. Foto: Per Ervland
DENNE TAR: Denne sideøvelsen (her skal du kun bevege kjernemuskulatur) tar skikkelig på "sideflesket". Foto: Per Ervland
PASSER FOR ALLE: - Timen passer for alle som liker å trene. Øvelsene vi gjør kan bygges videre på og gjøres tøffere eller enklere. Så det er egentlig bare å finne sin egen greie. Og da er det viktig at man tør å gjøre det helt rolig, eller ta den helt ut hvis man har lyst til det, sier Vabø til KK.no. Foto: Per Ervland
OPP OG NED: Øvelsene går svært raskt - dermed får du også opp intensitet og puls. Foto: Per Ervland
FUKSJONELL TRENING: Ifølge instruktør Helene Vabø (i bildet), er Nike Get Fit en funksjonell treningstime der du får jobbet med hele kroppen. Foto: Per Ervland
KK.NO TESTER: Vi har testet gruppetreningstimen Nike Get Fit på SATS. Dette er tøff, men enkel trening - perfekt å ha med typen eller en kompis på. Mer info og vurdering får du lenger nede i saken. Foto: Per Ervland
ENKELT: Siden øvelsene er såpass basic er det enkelt å følge med på timen. Foto: Per Ervland
FOR RYGG: Man jobber altså mye med kjernemuskulatur (som rygg), samt rumpe, lår, skuldre, armer og nakke. Foto: Per Ervland
AU, AU, AU: Det ser kanskje enkelt ut, men det å "hoppe" ned i planke, ta push-up og så hoppe opp igjen MED spretthopp, er neimen ikke så lett. Foto: Per Ervland





Timen er lagt opp som følger:

  • Det starter med en rolig oppvarming, med jogging, hopping og en del øvelser som forbereder kroppen på trening.
  • Instruktøren går deretter gjennom de ulike øvelsene man skal utføre, og forklarer riktig teknikk
  • Vabøs time går deretter ut på at man gjennomfører en rekke kondisjons- og styrkeøvelser som går fra 30 sekunder til to minutter, som blir satt sammen til et kvarter. Dette gjentas tre ganger.

    - Alle instruktørene kan legge opp timen slik de vil med øvelser fra NTC øvelsesbank. Man kan også bruke utstyr som vekter og matter, forklarer Vabø.

  • Helt tilslutt er det rolig nedtrapping og uttøying.

    LES OGSÅ: Tone Damli Aaberges beste treningstips

    Kan tilpasses den enkeltes behov

    Noe av det som er smart med denne timen, er at de ulike øvelsene kan tilpasses den enkeltes behov, og det krever verken at du er i god form, har god rytmesans eller koordinasjon.

    - Timen passer for alle som liker å trene. Øvelsene vi gjør kan bygges videre på og gjøres tøffere eller enklere. Så det er egentlig bare å finne sin egen greie. Og da er det viktig at man tør å gjøre det helt rolig, eller ta den helt ut hvis man har lyst til det, sier Vabø.

    Se video fra treningstesten nedenfor:


    [obj:media:10251]



    LES OGSÅ: Matplan for deg som trener hardt

    KK.no TESTER


    Utgangspunkt:
    Som de fleste som leser disse treningstestene vet, så er jeg en stor fan av tøff og effektiv trening. Og siden jeg også liker Nike og selskapets konsepter og produkter så godt, syntes jeg dette hørtes veldig spennende ut.
    Beskrivelsen av timen på SATS.no var imidlertid litt diffus, så jeg var neimen ikke sikker på hva jeg gikk til, bortsett fra at det verken var step, sirkeltrening eller noe som involverer en stepkasse. Høy puls og svettefaktor var jeg imidlertid ganske sikker på at det ville bli.

    Totalinntrykk:
    Ja, dette var ikke så verst. For de som ikke har snakket med instruktøren på forhånd er det kanskje litt vanskelig å skjønne hvor Nike kommer inn i bildet i timen, da man egentlig ikke får noen god forklaring på akkurat dét. Det har imidlertid ingenting å si på treningseffekten – som er god. Øvelsene er som Vabø sier lenger oppe i saken – basic, og her går det mye i kjappe utfall, planke, sidehopp, spensthopp, mage, rygg og knebøy. Og det skal skje fort! Siden alle øvelsene gjentas tre ganger er det lett å følge med på hva som skjer, og du kommer kjapt inn i det. I og med at tempoet er raskt (du bruker bare 30 sekunder på hver øvelse, før du bytter) får du også opp pulsen, og svetten begynner å renne raskt (husk å ha med håndkle). Dette er en time der det kreves ganske mye av deg som enkeltperson (at du orker/gidder å pushe deg), samt av instruktøren – som virkelig må få folk til å gi det lille ekstra. For meg ble det imidlertid bittelitt statisk å gjøre de samme øvelsene tre ganger, og jeg fikk litt sånn sirkeltreningsfølelse. Det kan med andre ord bli litt kjedelig dersom du er vant til timer med mye variasjon, eller koordinasjon. Jeg kan tenke meg at dette er en perfekt time for de som liker enkle, men tøffe timer (sikkert en super time å ta med kjæresten på).

    Treningseffekt:
    Treningseffekten er det absolutt ikke noe å utsette på når det gjelder denne timen. Du blir utrolig sliten og jobber med absolutt alle musklene i kroppen. Det å variere såpass mye mellom styrke og kondisjon i ulike øvelser gjør også at du får brukt muskler du ellers kanskje ikke bruker så mye (jeg kjente det særlig i biceps og siden av magen) - særlig hvis du trener mest styrke på apparater. Du kjenner det også godt i lår, rumpe, legger, armer, bryst og rygg, og kondisjonsmessig er det utmerket fettforbrenning, som følge av intensitet og tempo. Som nevnt tror jeg dette kan være en time som passer best for personer som ikke liker koordinasjon, koreografi og timer der du bruker mye utstyr, eller som trenger variasjon fra nettopp det. I likhet med SATS-timen FightCircuit er det rett og slett enkel og effektiv trening til morsom musikk.

    Hvem passer det for:
    Som Vabø sier er dette en time som passer for alle, nettopp fordi du kan gjøre det så tungt eller lett som du vil avhengig av din fysiske form eller dagsformen. Ta for eksempel push-ups. Gjør du det på strake bein, blir det tyngre. Bøyer du knærne i gulvet, blir det lettere. Ønsker du maks treningseffekt av timen gjelder det imidlertid å kjøre på. Her kan man fort ende opp med å «late» seg litt, så ingen unnskyldninger er det beste. Siden alt er såpass basic tror jeg, som nevnt, denne timen vil appellere veldig til gutta der ute (selv om det faktisk var mest kvinner på timen jeg deltok på).

    Karakter:
    kkkkkk (4/6)

    Få maks utbytte



    Kunne du tenkt deg å teste Nike Get Fit?




    Som jeg nevner i min vurdering av timen, er det veldig viktig at du våger å presse deg selv (gjerne mot melkesyregrense) for å få maks utbytte av de 55 minuttene.

    Vabøs råd er å gjøre øvelsene så «store og hurtige» som mulig.

    - Gjør øvelsene så store som mulig og så hurtig som mulig, da får du høyere puls og høyere intensitet, og da får du mer ut av treningen, sier hun.

    Ifølge instruktøren er det ingen større risiko for skader på Nike Get Fit, enn på andre gruppetreningstimer generelt.

    Likevel lønner det seg også å være litt obs på at du gjør øvelsene riktig.

    - Følg med på det instuktøren sier og gjør, så går det bra. Kjenner man at man får vondt under en slik time, bør man uansett stanse, sier Vabø.

    Hvorfor anbefaler du denne timen?

    - Fordi den er så enkel å gjennomføre og fordi det er effektiv trening som virker. Du trenger ikke tenke så veldig mye da det er lite eller ingen fokus på koordinasjon, tiden bare flyr av gårde. Og man får høy puls, så bra effekt, det er gøy og det er enkelt å følge med på, sier hun.

    LES OGSÅ: Husk disse fire tingene når du trener

    Mer info

    Nike Get Fit tilbys kun på SATS og kun på utvalgte sentre. Her info om når og hvor timen går finner du på SATS' hjemmesider (ekstern lenke).

    Timen vil også gå i frem til begynnelsen av desember.

    Mer info om Nike Get Fit-konseptet finner du her på Nikes hjemmesider (ekstern lenke).

    Flere treningstester

    KK.no har tidligere testet følgende gruppetreningstimer:

    • Chairtease - Nike Blast
    • PowerStep - SATS
    • Powerstrip - Nike Blast
    • Shape - SATS convention
    • Zumba - Treningshuset
    • Parkour - SATS convention
    • Boot Camp - Fitness.xpress
    • RåSterk – Treningshuset
    • Waterball - Elixia
    • SH’BAM – SATS
    • FightCircuit - SATS
    • IntervallFlex - Friskis&Svettis
    • Budokon - Elixia

    Følg med på KK.no - vi kommer med flere treningsanmeldelser i tiden fremover

    LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

    Noe du lurer på? Spør KK.no


    Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

    Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

    LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening

    Ja, det ser spennende ut
     
    (86%)
    Nja, vet ikke helt
     
    (13%)
    Nei, dette er ikke noe for meg
     
    (2%)
  • Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

    Saker spesielt utvalgt for deg: