Bekkenbunnstrening:

Treningen mange av oss glemmer

- Man må tenke på det som renspikka styrketrening.

BEKKENBUNNSTRENING: - Det er kanskje ikke så mange som trener bekkenbunnen systematisk. Man må tenke på det som renspikka styrketrening av underlivet, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
BEKKENBUNNSTRENING: - Det er kanskje ikke så mange som trener bekkenbunnen systematisk. Man må tenke på det som renspikka styrketrening av underlivet, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer
Publisert

At vi bør gjøre knipeøvelser er nok noe de fleste har blitt fortalt, men hvor mange av oss er det egentlig som setter av tid til bekkenbunnstrening hver uke?

Kjersti Hatlebrekke er spesialfysioterapeut i kvinnehelse og medeier ved Rosenkrantz Fysioterapi & Manuell Terapi, og driver også nettsiden Bekkenbunnen.no. Hun mener at mange kvinner er bevisst på at bekkenbunnen bør trenes, men at flere må se på bekkenbunnstrening som en naturlig del av det å trene hele kroppen.

- Det er kanskje ikke så mange som trener bekkenbunnen systematisk. Man må tenke på det som renspikka styrketrening av underlivet, sier hun.

Særlig gravide og barselkvinner bør trene bekkenbunnsmuskulaturen, men for alle kvinner er det lurt å være bevisst på denne muskulaturen og kjenne at man klarer å bruke den. Den beste metoden mot slapp bekkenbunnsmuskulatur er å trene den.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer