LYST PÅ EN SPENSTIG RUMPE? Det finnes mange øvelser som er svært effektive for å trene rumpa, og det gir den ikke bare spenst, men kan forebygge skader og problemer senere.  Foto: All Over Press
LYST PÅ EN SPENSTIG RUMPE? Det finnes mange øvelser som er svært effektive for å trene rumpa, og det gir den ikke bare spenst, men kan forebygge skader og problemer senere. Foto: All Over Press Vis mer

Rumpe

Treningen som gir deg OL-rumpe

Drømmer du om stuss som Bjørgen og Johaug? Sjekk dette!

Publisert

Hvem drømmer vel ikke om en fin og spretten rumpe?

Faktisk har flere av de største stjernene i Hollywood gjort karriere på sine flotte rumper.

Idrettsutøverne under OL har riktignok ikke gjort karriere på sine, men det er nok trygt å si at det er mange som lar seg inspirere av de svært så atletiske og flotte kroppene deres.

Men hva er det som skal til for å få en atletisk rumpe som Therese Johaug, Marit Bjørgen, Lotte Smiseth Sejersted, Mari Hemmer og de andre idrettsutøverne?

Svaret er selvfølgelig trening, men er det mulig for oss vanlige dødelige også?

LES OGSÅ: Treningen som gjør deg best på ski

Flere fordeler enn spretten rumpe

Absolutt, skriver treningsnettstedet Shape.com.

SPENSTIG: Selv om du ikke trener like mye som gulljentene våre i OL, kan du likevel få en spenstig og fin rumpe. Sjekk noen av de gode tipsene lenger ned.  Foto: All Over Press
SPENSTIG: Selv om du ikke trener like mye som gulljentene våre i OL, kan du likevel få en spenstig og fin rumpe. Sjekk noen av de gode tipsene lenger ned. Foto: All Over Press Vis mer

Og at jeansene «sitter som et skudd» er ikke den eneste fordelen som kommer med en spenstig og spretten rumpe.

Trening av rumpa bidrar nemlig til mer enn å stramme opp og tone rumpa. I tillegg styrker det underkroppen og stabiliserer ryggen - en type trening veldig mange glemmer, som er svært viktig for å forebygge skader og problemer.

Programmet i videoen under tar bare 12 minutter å gjennomføre, og krever ikke noen form for utstyr. Hvis du er nybegynner kan du også enkelt modifisere øvelsene, slik at de passer deg og ditt nivå.

Gjør hver øvelse i 30 sekunder uten pause, og husk på å holde en god holdning.

 

LES OGSÅ: Vårens hotteste treningsnyheter

Så ofte bør du trene rumpa

Som nevnt over er ikke trening av rumpa bare nyttig for å få en stram og spretten stuss.

Det er også viktig for å kunne yte maks under trening, samt forebygge skader. Og da særlig skader i rygg og knær, som er de kroppsdelene mange ender opp med å få problemer med etter hvert som man eldes.

VELTRENTE: Her ser du Therese Johaug (med ryggen til) og Marit Bjørgen under ski-VM i Oslo i 2011.  Foto: ALL OVER PRESS
VELTRENTE: Her ser du Therese Johaug (med ryggen til) og Marit Bjørgen under ski-VM i Oslo i 2011. Foto: ALL OVER PRESS Vis mer

- Sterke setemuskler er viktig, blant annet fordi det forebygger rygg- og kneplager - noe mange får problemer med etter hvert som de eldes, har Martin Norum, personlig trener og faglig ansvarlig for Akademiet for Personlig Trening, tidligere uttalt til KK.no.

 

- Grunnen er at det i hovedsak er tre store muskelgrupper som er ansvarlig for å strekke kroppen bakover – korsryggen, setemusklene og baksiden av lårene. Hvis én av disse muskelgruppene ikke fungerer slik den skal (i dette tilfellet setet), vil én av de to andre muskelgruppene måtte ta over jobben.

- Dette kan føre til overkompensering, som senere kan fremprovosere smerter.

Ifølge Norum er det et flust av ulike «rumpeøvelser» du kan gjøre. Blant annet knebøy, sideskritt med strikk, bekkenløft fra gulvet og bulgarsk utfall (se forklaring og bilder av øvelsene her).

SKRITT MED STRIKK: Dette er en svært effektiv øvelse for å trene setemuskulaturen, og kan bidra til å forebygge skader og plager senere.  Foto: Adéle Cappelen Blystad
SKRITT MED STRIKK: Dette er en svært effektiv øvelse for å trene setemuskulaturen, og kan bidra til å forebygge skader og plager senere. Foto: Adéle Cappelen Blystad Vis mer

Men hvor ofte bør du egentlig trene rumpa?

- Øvelsene kan gjøres med mellom seks og ti reptisjoner og deretter gjentas tre til fem ganger. For best effekt bør du gjøre øvelsene minst to ganger i uken, sier Norum.

LES OGSÅ: Derfor er det lurt å være sterk

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer