Langrenn

Treningen som gjør deg knallgod på ski - og det blir morsommere!

Med god teknikk blir det enda morsommere å gå på ski. Her er øvelsene som funker.

GØY PÅ SKI: Med litt bedre teknikk går skituren eller -treningen så mye lettere. Morsommere blir det også. Foto: NTBScanpix
GØY PÅ SKI: Med litt bedre teknikk går skituren eller -treningen så mye lettere. Morsommere blir det også. Foto: NTBScanpix Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

Det fine med å lære seg bedre skiteknikk, er at det blir så utrolig mye lettere å suse av gårde i løypene. Og når selv eliteløpere som Therese Johaug og Petter Northug terper teknikk året rundt, sier det seg selv at også vi ordinære mosjonister har mye å lære av litt instruksjon. 

Anne Christine Norseth er utdannet personlig trener og jobber som teknisk coach for Trude Dybendahl, som har flere medaljer fra både OL og VM. Anne Christine har supre tips til hvordan du kan øve teknikk når som helst, hvor som helst. 

1. Varm opp

Har du opplevd å gå for hardt ut i konkurranse, eller på langtur? Det er du ikke alene om, med det resultatet at luften går ut av deg som en ballong etter kort tid. Både god oppvarming og riktig pust, som faktisk også er en muskel (diafragma), er viktig. 

– Start rolig. Her er pusten et kjempeviktig hjelpemiddel for å hindre melkesyre, og for at du skal få fraktet O2 og næringsstoffer ut i alle kroppens muskler, sier Anne Christine.Først når du føler at kroppen kjennes god og varm, kan du begynne å øke farten sakte, men sikkert. Det gjelder å kjenne sin egen kropp godt nok, og ikke la seg presse av andre. 

Les artikkelen gratis

Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.