TRENING FOR HJERTET: Kondisjonstrening gjør at hjertet holder seg sterkt og minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer.  Foto: Shutterstock / blackzheep
TRENING FOR HJERTET: Kondisjonstrening gjør at hjertet holder seg sterkt og minsker risikoen for hjerte- og karsykdommer. Foto: Shutterstock / blackzheep
Hjerte- Og Karsykdom

Treningen som har positiv effekt på hjertet ditt

Du er avhengig av å få opp pulsen regelmessig.

Hjertet ditt er en muskel, og som alle andre muskler trenger det mosjon. Da blir det sterkere og bedre rustet for et langt og friskt liv. Kondisjonstrening er nøkkelen til et friskt hjerte og et bedre immunforsvar. Får du jevnlig pulsen opp, lover det godt for hjerte og kropp.

- Hjertet har godt av å bli brukt. Når du anstrenger deg, øker hjerteaktiviteten, og dette er gunstig for både hjertemuskelen og blodårene, sier lege innen hjertesykdommer, også kjent som Twitter-legen, Wasim Zahid.

Hjerte- og karsydommer har ifølge Folkehelseinstitutteter en av de vanligste dødsårsakene i Norge. Det er derfor ekstra viktig å gjøre forebyggende tiltak som kan redusere risikoen for sykdom.

- Hjertets muskulatur er trenbar, og et godt trent hjerte vil pumpe blodet mer effektivt rundt i kroppen. På sikt vil trening derfor gi en lavere hvilepuls, noe som igjen «sparer» hjertet, sier fysioterapeut Margrethe Sellæg som også er rådgiver i Landsforeningen for hjerte- og lungesyke.

LES OGSÅ: Få bedre effekt av styrketreningen

Fysisk aktivitet forlenger livet

Tall fra Folkehelseinstituttet viser at hjerte- og karsykdommer som dødsårsak er på vei ned, blant annet skyldes dette mindre røyking og et bedre kosthold blant befolkningen. Mens 29 prosent døde av hjerte- og karsykdom i 2014 var tallet hele 51 prosent i 1974! Nordmenn har dermed sakte, men sikkert gjort livsstilsendringer som gir resultater.

VANLIG DØDSÅRSAK: Flere tusen nordmenn dør av hjertesykdommer hvert år. Derfor er det ekstra viktig å minimere risikoen ved å få opp pulsen regelmessig. Foto: Shutterstock / Syda Productions
VANLIG DØDSÅRSAK: Flere tusen nordmenn dør av hjertesykdommer hvert år. Derfor er det ekstra viktig å minimere risikoen ved å få opp pulsen regelmessig. Foto: Shutterstock / Syda Productions Vis mer

Wasim Zahid er aktuell med boken «Hemmeligheten - Slik lever du godt - lenge», og forteller at befolkningsgruppene som lever lengst i verden har tilfelles at de har en aktiv livsstil.

- De har vært fysisk aktive hele livet. Ikke nødvendigvis trent, men hatt et fysisk yrke, gått mye, brukt kroppen. Den fysiske aktiviteten forbrenner kaloriene, og hjelper deg med å holde en sunn kroppsvekt.

LES OGSÅ: Den beste kondisjonstreningen for vekttap

Vær aktiv i hverdagen

For å unngå hjerte- og karsykdommer er det viktig å ha et normalt blodtrykk og normale kolesterolverdier. Trening hjelper også blodsukkerkontrollen i kroppen, noe som kan forebygge og regulere diabetes type 2.

- Dette fordi fysisk aktivitet sammen med et fornuftig kosthold forbedrer blodsukkerkontrollen. Blodsukkernivået i blodet faller, og insulinsensitiviteten øker, sier Sellæg.

Fedme øker faren for høyt kolesterol, diabetes og høy blodtrykk, og er derfor en av de viktigste årsakene til hjerte- og karsykdommer.

- Den beste måten å unngå overvekt på, er å ha en fornuftig balanse mellom antall kalorier man spiser og forbrenner, sier Zahid som anbefaler alle en aktiv livsstil i hverdagen.

- Ta alltid trappen, reis kollektivt, gå eller sykle til jobb. Det er når du klarer å innkorperere den fysiske aktiviteten i hverdagen, at du virkelig høster de positive effektene.

AKTIV I HVERDAGEN: Litt mosjon hver dag er sunt for hele kroppen og kan redusere risikoen for alvorlig sykdom.
AKTIV I HVERDAGEN: Litt mosjon hver dag er sunt for hele kroppen og kan redusere risikoen for alvorlig sykdom. Vis mer

LES OGSÅ: Treningen som tar knekken på fettet

Intervalltrening er godt for hjertet

En studie gjort ved NTNU og St. Olavs hospital viste svært gode resultater av intervalltrening for hjertepasienter. Det kan være vanskelig å holde høy intensitet over lang tid, og intervalltrening kan derfor være en god løsning. Men ikke alle med hjerteproblemer bør trene. De med klaffesykdom og enkelte hjertemuskelsykdommer bør utredes først.

Sellæg anbefaler utholdenhetstrening for de som ønsker å bedre hjertehelsen.

-  Utholdenhetstrening kan gjennomføres som langkjøring med rolig treningsintensitet over tid, eller som intervalltrening med høy intensitet i korte perioder med pauser imellom. Det kan for eksempel være rask gange, jogging, løping, ski, sykling, roing, og aerobic.

Zahid tror nøkkelen er å kombinere kondisjons- og styrketrening.

- Kondisjonstrening og intervalltrening er spesielt gunstig for hjertehelsen. Kombinerer du kondisjonstrening med styrketrening, har du gode odds for å leve lenge og godt.

LES OGSÅ: Slik effekt har trening på kroppen

Til forsiden