TRENING: - Mange har dessverre en tendens til å være litt redde for å legge fra seg den ytre motivasjonen til fordel for den indre, ofte i frykt for at alt det de har jobbet for skal forsvinne, sier Camilla Lorentzen. FOTO: Christopher Brown
TRENING: - Mange har dessverre en tendens til å være litt redde for å legge fra seg den ytre motivasjonen til fordel for den indre, ofte i frykt for at alt det de har jobbet for skal forsvinne, sier Camilla Lorentzen. FOTO: Christopher Brown
Trening:

Treningsfolka som har skjønt det

De fokuserer ikke på å endre kroppen, men på å ha det godt inni den.

Kommer du først på sporet av dem, blir du fort dilla! Vi sikter til de kroppspositivistiske treningsdamene i sosiale medier - som for eksempel jessamyn, iskra, bethanycmeyers, betterbeingsteph, plankingforpizza og vår egen norske camillalor på instagram.

De kommer i alle former og fasonger men har det til felles at de fronter et mer «innenfra og ut»-fokus på trening, på hva de føler fremfor hvordan de ser ut.

LES OGSÅ: Seriøst, hva er egentlig greia med #sommerkroppen?

Mange trener for å endre kroppen

Kethe M. E. Engen som er Phd. stipendiat ved Norges idrettshøgskole og forsker på fysisk aktivitet, kroppsbilde og forstyrret spiseatferd, er utelukkende positiv til et større mangfold i hvem og hvordan trening formidles i sosiale medier og et mer nyansert bilde av hva kropp er, og at man ikke nødvendigvis har fokuset på kroppens utseende i forhold til kosthold og trening.

- Det er ikke noe galt i det å ha en trent kropp, men det er uheldig at dette blir framstilt som det eneste «riktige», og som det ultimate motivet for hvorfor vi «burde» trene. For mange blir trening en metode bare for å endre på kroppens utseende, sier Engen.

EKSPERTEN: Kethe M. E. Engen som er Phd. stipendiat ved Norges idrettshøgskole og forsker på fysisk aktivitet, kroppsbilde og forstyrret spiseatferd. FOTO: Privat
EKSPERTEN: Kethe M. E. Engen som er Phd. stipendiat ved Norges idrettshøgskole og forsker på fysisk aktivitet, kroppsbilde og forstyrret spiseatferd. FOTO: Privat Vis mer

Hun sier videre at de som forsker på dette ser at et fokus på trening hvor målet er å endre på kroppens utseende ikke nødvendigvis fører til at man klarer å opprettholde motivasjon for å være fysisk aktiv på lang sikt. Dette er uheldig når man vet at det å være i regelmessig fysisk aktivitet er kjempeviktig for å ivareta helsen vår på veldig mange ulike måter som ikke handler om hvordan man ser ut.

- Forskningen som gjøres på dette feltet viser også at det å trene motivert ut fra utseenderelaterte faktorer, som å endre på vekt eller kroppssammensetning, eller for å unngå dårlig samvittighet, er assosiert med lavere selvfølelse, høyere grad av forstyrret spiseatferd og psykiske plager, sier Engen.

Hun får støtte av Yngvar Andersen, trener, foredragsholder, forfatter og blogger (livogyngvar.no), som synes dette er spesielt gledelig med tanke på hvor ulikt vi blir «laga». Han tror at det å se ulike spreke kropper bidrar til å gjøre veien frem til å bli fornøyd med seg selv kortere.

- Å bli fornøyd med seg selv er vel egentlig det ultimate målet. Jobber man for å oppnå noe som genetikken ikke tillater, enten i form av prestasjoner eller hvordan kroppen skal se ut, så er det veldig vanskelig eller umulig å bli fornøyd. Mye er mulig, men ikke alt, sier Andersen.

LES OGSÅ: «Det er nok misvisende bilder av kvinnekroppen som det er, og jeg vil ikke bidra til flere»

Bedre å fokusere «innenfra og ut»

- Det å fokusere mer «innenfra og ut», og dysse ned de utseenderelaterte motivene for trening er heldigere av mange ulike grunner, sier Engen.

Kanskje trener man fordi man ønsker å bli sterkere, mer utholdende, for å prestere bedre i en idrett, for å ta vare på kroppen eller fordi man opplever å få mer overskudd og en følelse av mestring. Dette er typiske motiver vi ser er assosiert med de gevinstene av fysisk aktivitet som er relatert til økt selvfølelse, bedret kroppsbilde og mental helse.

Det å styrke, eller bli bevisst på, disse gunstige motivene for å trene eller være er fysisk aktivitet er kjempeviktig for å skape gode vaner som varer livet ut. Det gjelder både unge, voksne og eldre, uavhengig av vekt eller kroppssammensetning.

Ofte ser man at personer som begynner å trene fordi de ønsker å gå ned i vekt eller endre kroppssammensetningen sin opplever at det er vanskelig å opprettholde aktivitetsnivået fordi motivasjonen daler. Man må finne aktiviteter som man synes er gøy, som gir en følelse av mestring og som gir en noe annet enn å forsterke viktigheten av kroppens utseende, som vi i stor grad blir eksponert for ellers i hverdagen.

- Man må fokusere mer på hvordan kroppen faktisk fungerer fremfor hvordan den ser ut. Det er dette fagfeltet også ønsker, at fokuset ikke nødvendigvis må være på hvordan man former en viss kropp, eller kosthold og trening i forhold til kroppens utseende, men at det heller skal handle om selvtillit, mestring, treningsglede og det å få det bedre i hverdagen, sier Engen.

For man kan være sunn og frisk og ha det innmari bra selv om man har noen kilo «for mye» og ikke er superstram med sixpack, eller har det som mange fremstiller som idealkroppen. Regimet som kreves for å skulle oppnå «idealkroppen» er i mange tilfeller ikke forenelig med det å ha en god helse – selv om det ofte fremstilles slik, påpeker Engen.

- Jeg tror at et slikt fokus gjør det lettere å kjenne på en takknemlighet overfor seg selv og kroppen sin. «Jeg kan hoppe, løfte x antall kilo i knebøy, løpe tre kilometer og gå i bru eller lignende, kroppen min virker», sier Andersen.

- Dette er et av mine favoritt temaer som jeg alltid bruker tid på når jeg holder foredrag. Altfor få har fortsatt god nok forståelse av dette, sier han.

LES OGSÅ: Bli mer komfortabel med kroppen din

EKSPERTEN: Yngvar Andersen, som er trener, foredragsholder, forfatter og blogger. FOTO: Privat
EKSPERTEN: Yngvar Andersen, som er trener, foredragsholder, forfatter og blogger. FOTO: Privat Vis mer

Betyr det at kroppen vil forfalle?

Camilla Lorentzen (camillalor) som driver Fitnokjentene og nylig var med i en debatt i Bergen om kropp i sosiale medier, likestilling og likes, forstår godt ønsket mange har om å kontrollere hvor mye de veier, hvordan de ser ut og hvordan de blir oppfattet av andre.

Men hadde det ikke vært deilig å legge fra seg alt dette presset og bare fokusere på å ha det bra og gjøre ting du liker? Å ta på seg joggeskoene og legge ut på tur bare fordi du har lyst?

- Mange har dessverre en tendens til å være litt redde for å legge fra seg den ytre motivasjonen til fordel for den indre, ofte i frykt for at alt det de har jobbet for skal forsvinne, sier Lorentzen.

De aller fleste endringer fører med seg en eller annen form for angst. Det som kanskje kan være viktig å forstå er likevel det at en indre motivasjon ikke handler om å gjøre «det man vil» hele tiden, og at dette vil være synonymt med å ligge på sofaen å spise sjokolade! Det handler om å finne en aktivitet som man trives med, som er utfordrende på en positiv måte og hvor man selv føler man har kontroll over fremgangen.

- Husk at resultatet godt kan bli både flatere mage og bedre utholdenhet, selv om det ikke kommer som et resultat av et ytre press, sier hun.

LES OGSÅ: Blondinbella: «Dette er for dere jenter, elsk dere selv»

POSITIVT TRENINGSFOKUS: Camilla Lorentzen (camillalor) driver Fitnokjentene og var nylig med i en debatt i Bergen om kropp i sosiale medier, likestilling og likes. FOTO: Helena Krekling
POSITIVT TRENINGSFOKUS: Camilla Lorentzen (camillalor) driver Fitnokjentene og var nylig med i en debatt i Bergen om kropp i sosiale medier, likestilling og likes. FOTO: Helena Krekling Vis mer

Nei, det gir faktisk mest «resultater»

Lorentzen forteller videre at varig motivasjon og prestasjon står sentralt når det kommer til et mer indre fokus. Ser man til arbeidslivet er det velkjent at de med en høy indre motivasjon («jeg liker jobben min») presterer bedre enn de med en høy ytre motivasjon («jeg får mye i lønn hvis jeg gjør dette»).

Slik hun forstår psykologien bak motivasjon, som gjerne er det vi snakker om når det kommer til hvorfor vi trener, så vil det å utføre handlingen for handlingens skyld - og ikke nødvendigvis for et resultat - gi en mer varig motivasjon.

Altså: Det å drive med en aktivitet fordi du liker den vil ofte føles bedre enn å drive med en aktivitet fordi du vil få en flat mage. Eller stor rumpe. Eller stramme armer.

- Det paradoksale her er jo at det ofte er de som driver med noe de digger som også får de beste «resultatene». For da skaper det ikke hodebry eller ekstra stress i hverdagen, men man legger fra seg alle forventninger og bare føler på det å være. Dermed er det heller ikke noe som prioriteres bort eller forsvinner fra kalenderen i uker av gangen, sier Lorentzen.

Tips for å skifte fokus:

Lorentzen foreslår at du setter deg ned i sofaen med en god kopp te og forsøker å tenke skikkelig gjennom hva du egentlig liker å gjøre. Legg fra deg alle tanker om hva som forbrenner mest og fører til at pulsen når toppfart: hva liker du å gjøre? Når var du sist skikkelig glad på trening?

Finner du svaret der er jo jobben enkel, men dersom du aldri har opplevd den faktiske gleden som ligger i å drive med noe du digger så må du rett og slett begynne å lete.

Forsøk deg på litt forskjellige aktiviteter, og gi det litt tid før du prøver deg på noe nytt. Det kan være turer i fjellet, løpetimer på senteret, dansekurs, golf eller svømming.. Bare fantasien setter grenser!

Det viktigste er at du begynner i en ende og forsøker, og ikke gir deg før du finner noe du trives med.

LES OGSÅ: La oss snakke om den mye omtalte sommerkroppen

Til forsiden