Drikke

Treningsmaten som virker

Å spise og drikke riktig før du trener er nesten like viktig for effektiviteten som gode joggesko.

Væsken i kroppen fungerer på samme måte som kjølevæske i bilen: avkjøler kroppen. Les råd for hva du helst bør drikke og spise før trening lenger ned i denne artikkelen. Foto: Colourbox
Væsken i kroppen fungerer på samme måte som kjølevæske i bilen: avkjøler kroppen. Les råd for hva du helst bør drikke og spise før trening lenger ned i denne artikkelen. Foto: Colourbox Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
En bil trenger bensin for å kunne kjøre. Når tanken er tom, blir den stående stille. Og hvis en bensinbil blir fylt med diesel vil den heller ikke kunne kjøre.

På samme måten fungerer kroppen. Den vil ikke fungere når tanken er tom, men det er viktig at den får i seg riktig brennstoff.

Og ved trening er faktisk mat og drikke en like viktig del av utstyret som de fancy joggeskoene og den høyteknologiske pulsklokken.

Forbrenn maks i sommer
Ikke følg disse treningsrådene
Slik blir trening en rutine

Her er mange vanlige spørsmål og mat og trening:

- Hvor viktig er det med mat i forhold til trening?

Det er helt avgjørende. Kroppen må ha tilstrekkelig med brennstoff av den riktige typen både før trening, og under treningen – hvis treningsøkten er langvarig.

Mange bruker så mye tid, energi og penger på å skaffe seg det rette sportsutstyret at de glemmer å spise. Men tenk like mye på mat som på sykkelshortsen og t-skjorten. Du ville jo ikke ha kjørt naken, vel, eller ta noe helt tilfeldige klær på deg?

Ikke kjør på tom mage, og kjør heller ikke på en mage som er full av croissanter. Sørg for å spise og drikke i riktige mengder på rette tidspunkt. Timing, mengde mat og type mat henger nøye sammen og spiller en viktig rolle.

Godteri før trening – bra eller dårlig?

- Hva er de vanligste feilene man gjør?

Du trener regelmessig og tror du har et kosthold som egner seg for mengden fysisk aktivitet du driver. Men det er to vanlige feil fysisk aktive gjør:

Den første er å ikke spise noe før trening. Da vil kroppen mangle brennstoff. Da blir du raskt trøtt og svak, og kroppen vil jobbe i et lavere tempo.

Den andre feilen noen begår er å spise for mye. Kanskje fordi man er redd for at kroppen ikke skal ha nok å gå på. Men dette vil gi andre problemer, siden magen er fylt til randen.

Det kan være lurt å eksperimentere litt med mat og drikke før og under trening, for å se hva som fungerer best for din kropp. Finn fram til det som passer best for deg.

250 matvalg hver eneste dag

- Hva skal man spise før trening?

Det er viktig å få i seg nok karbohydrater i forbindelse med trening. Skal du delta i et stort løp er det viktig å fylle på med karbohydrater fra 1-2 døgn i forkant.

Noen mener kaffe før trening er bra

Mat som inneholder mye karbohydrater er: brød, kornprodukter, pasta, ris, poteter og frukt. Alternativt kan du drikke en smoothie, juice eller sportsdrikke. Det er også masse karbohydrater i tørket frukt, energigeleer osv.

Den beste og sunneste måten å få i seg karbohydrater er gjennom kornprodukter og frisk frukt, men fylle gjerne tanken helt opp med litt flytende karbohydrater. Husk også å drikke nok før trening eller en konkurranse, slik at væskebalansen er optimal.

Treningsmat som funker

- Hva bør man spise rett før trening eller en konkurranse?

Skal du løpe maraton eller sykle et ritt, bør du fylle opp tanken med noe en times tid før du skal ut og prestere. Mengden bør tilsvare en knyttneve, som vil gi nok energi til kroppen din, men ikke så mye at det kan føre til mageproblemer. Det kan være en banan, en sportsbar eller en brødskive med magert pålegg.

Dette bør du spise før du trener

Det perfekte måltidet inneholder hovedsakelig karbohydrater, men også litt proteiner. Drikk også.

- Jeg skal sykle i mange timer. Bør jeg spise mer?

Skal du trene over mange timer bør du fylle opp tanken underveis. Her er det også karbohydrater som gjelder. Forsøk å få i deg 30-60 gram karbohydrater per time, som en banan, tørket frukt, sportsbar, sportsgele eller sportsdrikke.

Du dekker denne anbefalt mengden under trening gjennom å drikke 800 ml sportsdrikke, spise 2-3 medium store bananer, 1,5-2 sportsgeleer eller 1-1,5 sportsbarer hver time. Men dette er anbefalingen for elitemosjonister. De som trener mindre forbrenner mindre og kan helt fint klare seg med et lavere inntak av karbohydrater underveis.

- Hva skal jeg drikke under trening

Til vanlig holder det å drikke vann – sunnest er det også, men sportsdrikke er en viktig kilde til karbohydrater dersom treningen er langvarig, og varer over en time. Den kan inneholde for eksempel 6 prosent karbohydrater i tillegg til salt/elektrolytter.

Salt bidrar til at væsken tas opp raskere, så ved trening i mange timer er det viktig å få i seg salt. Drikk helst sportsdrikke framfor juice eller saft, da førstnevnte inneholder elektrolytter. Drikker du sistnevnte tas væsken langsommere opp i kroppen.

Les på DinSide Helse: Er sportsdrikke en bløff?

- Hvor mye skal jeg drikke?

Væsken i kroppen fungerer på samme måte som kjølevæske i bilen. Den bidrar altså til å avkjøle kroppen.

Drikk dette og få bedre kondis

Det er veldig individuelt hvor mye væske man mister under trening. Under en lang treningsøkt kan man svette bort opp til 1-2 liter væske per time. Måten du kan sjekke om du drikker tilstrekkelig under trening er ved å veie deg både rett før og rett etter treningsøkten.

Ned i vekt med vann

Et vekttap på 1-2 prosent av den totale kroppsvekten ved langvarig trening er akseptabelt.

Hvis en person veier 70 kilo og får et vekttap på 1-2 prosent, tilsvarer det 0,7-1,4 kilo. Vekten etter treningen ligger da på 68,6-69,4 kilo. Hvis denne personen veier mer enn dette etter treningen, er det tegn på at inntaket er for høyt underveis. Det er heller ikke bra.

Drikk enten sportsdrikke med seks prosent karbohydrater eller vann med noen karbohydrater ved siden av.

- Hva spiser jeg etter trening?

Det beste er å spise noe innen et kvarter etter du er ferdig med treningen. Kroppen har bruk for proteiner for å komme seg, og den er klar for å fylle opp energidepotene. Du trenger ikke spise mer enn en neve mat, som et glass kakao, en brødskive med magert pålegg eller en sportsbar som inneholder både karbohydrater og proteiner.

Fyll også opp med væske – særlig hvis du tror du ikke har drukket nok underveis.

Når du kommer hjem bør du fylle opp med litt mer av god sunn mat, så kroppen din får i seg alle de næringsstoffene den trenger for optimal restitusjon.

Kilde: Samvirke.dk

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer