SØVN: Stress og søvn henger tett sammen. Skriv ned gjøremålene dine dagen i forveien, så blir det lettere å sovne. FOTO: NTB Scanpix
SØVN: Stress og søvn henger tett sammen. Skriv ned gjøremålene dine dagen i forveien, så blir det lettere å sovne. FOTO: NTB Scanpix
Søvn:

Trikset som hjelper deg å sovne på fem minutter

Det er spesielt én ting som holder hjernen aktiv om kvelden.

Hvorfor er det sånn at du kan legge deg og være stuptrøtt, og likevel ligge våken i flere timer før du faktisk sovner? Vi vet alle at vi egentlig ikke burde sjekke mobilen eller ipaden før vi legger oss, og at vi burde unngå tv-skjermen de siste timene på grunn av det blå lyset skjermene gir oss, men stort sett er det ikke spesielt praktisk, og flere ganger er det nesten umulig å unngå.

Men, det er faktisk én ting du kan gjøre som vil hjelpe deg med å sovne lettere, melder The Independent, og det tar deg bare fem minutter.

LES OGSÅ: 7 tips som gir deg en god natts søvn

Morgendagens bekymringer

En av grunnene til at vi ligger våkne om kvelden er bekymringer for morgendagen, og hodet som forsøker å strukturere alt vi skal gjøre i løpet av dagen som kommer, forteller doktor Michael K Scullin til The Independent.

Og løsningen på problemet er overraskende enkel. Alt du trenger å gjøre er å skrive ned en detaljert liste over hva du skal gjøre dagen etter, og så vil hodet ditt falle mer til ro.

- Vi lever i en verden hvor vi er pålogget 24 timer i døgnet, 7 dager i uka, og listene over gjøremål ser ut til å vokse seg større hver eneste time. De fleste mennesker går bare gjennom disse listene i hodet sitt, men vi ville undersøke om det å skrive dem ned kunne gjøre det lettere å gi slipp, og dermed også sovne, har Scullin fortalt.

LES OGSÅ: Pust deg i søvn

Raskere søvn

I undersøkelsen han gjennomførte og publiserte i the Journal of Experimental Psychology, viste det seg at det å bruke fem minutter til å skrive ned en liste over gjøremål for morgendagen, gjorde at man sovnet tidligere.

Jo mer detaljert listen for morgendagen var, jo raskere kunne de sovne etterpå. Så det å ofre noen minutter ekstra til å skrive litt ekstra detaljer, kan absolutt lønne seg i lengden.

De fant imidlertid også ut at det å skrive en dagbok over ting du hadde opplevd dagen i forveien, ikke hadde den samme beroligende effekten.

LES OGSÅ: - Du sover rett og slett mindre jo eldre du blir

Til forsiden