Intervalltrening

Trikset som speeder forbrenningen

Gå litt fortere. Det vil gjøre underverker for formen.

Finn deg markører på runden din, og bruk dem til å motivere deg til å få opp farta. Da øker nemlig forbrenningen din, og formen skyter i været.  Foto: Panther Media
Finn deg markører på runden din, og bruk dem til å motivere deg til å få opp farta. Da øker nemlig forbrenningen din, og formen skyter i været. Foto: Panther Media Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Hvis du ønsker å brenne av fettet i en fei bør du prøve et triks vi fikk fra Health.com- intervallgange.

Å gå med innlagte fartsetapper gjør at du forbrenner mer kalorier, og hjelper deg å komme i form mye raskere. I tillegg vil det å sette seg mini-mål gjøre at du holder på motivasjonen lenger.

Intervalltrening er en krevende treningsform, men kan drives både av utrente og godt trente da hensikten er å presse seg selv på det nivået man er. Dermed kan en som er i god fysisk form løpe til utmattelse i løpet av 4 minutter, mens en person i dårlig fysisk form kan bli utmattet av rask gange i løpet av samme tidsperiode.
- Etter hvert vil også den utrente kunne begynne å løpe deler av intervallene og på sikt alle intervallene. Dette vil kunne være en fin målsetting, sier KKs ekspertpanel.

Hvis du bruker 40 minutter på en slik treningsøkt, forbrenner du 195 kalorier, ifølge Health.com.

Les også: Gjør gåturen til trening

Slik gjør du det

Forsøk å få den 45 minutter lange treningsløypa di til å bli en runde du bruker 40 minutter på. Men ikke gå hele turen i et raskere tempo for å kutte ned på minutter brukt. I stedet legger du inn små intervaller, der du øker tempoet. Velg en markør for hvert femte minutt i joggeskoene. Den røde postkassa eller lyktestolpe nummer fem, foreksempel.

Merk progresjonen

Finn tilsammen åtte slike markører langs ruten. Når du når en av markørene dine, øker du tempoet ditt i ett minutt. Snart vil du kunne bruke postkasser og veiskilt som markører for din egen progresjon - sist uke hadde du gått i attem minutter da du gikk forbi naboens søplekasse, denne uken var du forbi i en fart i ditt 17. minutt.

Belønn deg selv

Når du har trimmet 5 minutter av den totale treningstiden din, har du lov å belønne deg selv - foreksempel med en pedikyr eller en ny treningstopp. Ditt neste mål kan være å kutte enda flere minutter av løypen.

Les også: Brenn fettet fort

Raske steg

For å få det lille ekstra ut av trikset bør du ta mindre og raskere steg for å øke farten. Vær effektiv og myk, pass på at du ikke låser hofter og bekken.

Flere undersøkelser viser at en halvtimes gåtur hver dag gjør underverker for helsen selv om du deler turen opp i ti minutters etapper. Og går du én time fem ganger i uken er det nok til at du ser resultater.


Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer