Anne Hjernøe (50) år har skrevet boken «Stærk, let og mæt» om veien til sitt vekttap. Hun er gift og har en datter på 16. FOTO: Anne Kring
Anne Hjernøe (50) år har skrevet boken «Stærk, let og mæt» om veien til sitt vekttap. Hun er gift og har en datter på 16. FOTO: Anne Kring Vis mer

Helse:

TV-kokk Anne Hjernøe har gått ned 20 kilo ved å endre vanene sine

Skuespilleren, sexologen, forfatteren og kokken forteller hva de gjør for å være i balanse mentalt og fysisk.

Publisert

De små pausene i hverdagen er avgjørende for skuespiller Maria Rich, som prøver å holde hjemmet mest mulig skjermfritt.

Jeg tar pauser. For meg handler sunnhet først og fremst om å ha kontroll på hodet. Ha knollen i orden. Jeg forholder meg daglig til alt mulig og alle slags mennesker, og har behov for å få sortert de mange inntrykkene jeg får, slik at de kan påvirke meg positivt og ikke føre til stress. Det er ikke sånn at jeg mediterer eller driver med yoga, men når barna er blitt fulgt til skolen om morgenen, så sørger jeg for at jeg har litt tid for meg selv. Jeg går til fots til jobben eller setter meg på den lokale kaffebaren og drikker en kopp kaffe. Og når jeg kommer hjem fra teateret om kvelden, når alle sover, lander jeg noen ganger rett innenfor døren i en stol – ofte uten å ta av ytterklærne. Så sitter jeg bare der, mens jeg tenker over hvordan de menneskene jeg har i livet mitt, har det og hva jeg skal gjøre sammen med dem.

Jeg føler meg inspirert. Jeg er med på mye, går ofte på kino, snakker med folk, leser bøker og så videre. Jeg vil gjerne forstå verden og ta eierskap i stedet for bare å flyte med. Det å sette meg inn i tingene gir meg noen stabile byggeklosser å forstå verden ut fra.

Jeg går i svømmehallen. Det er ikke noe jeg alltid gjør, men i perioder. I de periodene jeg gjør det, går jeg dit et par ganger i uken. Da svømmer jeg i 30 minutter og tar en kort tur i badstuen etterpå. Jeg har svømt siden jeg var liten, og det er en aktivitet jeg kan gjøre uten at det krever for mye. Det er ukomplisert for meg. Jeg liker å ligge i vannet og finne en god rytme på pusten. Jeg slapper nesten av.

Jeg unngår å få blodsukkerfall. Jeg spiser mange små måltider. Jeg åpner ofte kjøleskapet for å se om det er noe der som jeg kan spise. Og så spiser jeg kanskje en kokt potet fra i går eller smører meg et knekkebrød.

Jeg sørger for å holde hjemmet vårt noenlunde skjermfritt. Vi har for eksempel ikke tv, og to av sønnene mine har ikke smarttelefon. Det er blitt skjermer overalt i en moderne hverdag, derfor er det fint å ta en pause fra det hjemme. Jeg har det best med ansikt-til-ansikt-kontakt. Jeg synes det er kjedelig å snakke med mennesker som sitter og stirrer inn i en skjerm. Jeg har selv måtte akseptere en smarttelefon, men det er fordi den er vanskelig å unnvære, for eksempel når jeg skal betale for parkering.

Maria Rich (46) er skuespiller, er gift og mor til tre gutter. FOTO: Nellie Møberg
Maria Rich (46) er skuespiller, er gift og mor til tre gutter. FOTO: Nellie Møberg Vis mer

– Jeg får luftet det jeg skammer meg over

Sexolog Sara Skaarup kan godt finne på å løpe seg en tur, og hun går også på treningssenter av og til, men hennes sunneste vane handler mest om psyken.

Sara Skaarup (45) er sexolog og 
 journalist. Hun er gift og har to sønner på 10 og 15 år. FOTO: Bo Lynge
Sara Skaarup (45) er sexolog og journalist. Hun er gift og har to sønner på 10 og 15 år. FOTO: Bo Lynge Vis mer

Jeg ser ikke på medier før klokken ni om morgenen når barna har gått til skolen og jeg har begynt å jobbe. I mange år var Facebook det første jeg åpnet når jeg våknet, og leste alt fra roastbeef-oppskrifter fra Uruguay til valgresultater i USA, og irriterende kommentarer til artikler jeg hadde skrevet. Det gjorde meg fragmentert i hodet. Jeg har ikke behov for å vite hvem som har bursdag og få input fra hele verden. Jeg har behov for å være konsentrert og starte dagen med noe som kommer fra meg selv. Så om morgenen har jeg som regel to og en halv time uten skjerm.

Jeg får kroppsterapi hos en såkalt body-SDS-behandler. Det er bra for meg, for jeg har en tendens til å være mye til stede oppe i hodet, og hos ham kommer jeg til stede i kroppen. Jeg kan for eksempel komme med masse tankemylder, og når jeg legger meg på benken og han begynner å trykke, kan jeg igjen føle kroppens energi og muskler. Jeg går der én–to ganger i måneden, og så bestiller jeg tid der hvis jeg er veldig stresset. Det er min service kontroll og min luksus.

Jeg sørger for å få berøring og mange klemmer. Jeg er gift, og vi har to gutter, og heldigvis vil alle fortsatt være tett på hverandre og holde i hendene og strykes på ryggen. Dessuten forteller vi at vi er glad i hverandre. Det er godt for meg. Det er mange tidspunkter i løpet av en dag med motstand, men med berøring vet jeg at de er der for meg, at de ser meg og elsker meg. At det er der jeg hører til.

Jeg deltar i en kvinnegruppe. Det har jeg gjort på og av i mange år i ulike former og med ulike fokus. Akkurat nå møter jeg fire andre kvinner hver 14. dag. De er mine «utviklingsbuddies». Vi snakker om hvordan vi har det, hva hver og en strir med, og vi hjelper hverandre med å nå de målene vi gjerne vil. Hvis det for eksempel er en som vil gå ned i vekt, hjelper de andre henne med å holde seg til planen sin, og spør om hun nå har meldt seg inn på det treningsstudioet hun sa hun skulle. Men det kan også handle om støtte når noen er i sorg, har problemer i forholdet og utfordringer med tenåringer. Det er der jeg kan lufte det jeg skammer meg over, dele mine største seire og få ærlige til bakemeldinger.

Anne Hjernøe (50) år har skrevet boken «Stærk, let og mæt» om veien til sitt vekttap. Hun er gift og har en datter på 16. FOTO: Anne Kring
Anne Hjernøe (50) år har skrevet boken «Stærk, let og mæt» om veien til sitt vekttap. Hun er gift og har en datter på 16. FOTO: Anne Kring Vis mer

– Jeg er ute i naturen hver dag

Kokebokforfatter og tv-kokk Anne Hjernøe har gått ned 20 kilo ved å endre vanene sine.

Jeg trener styrke tre ganger i uken. Jeg gjør det om morgenen, og det ligger helt fast: mandag, onsdag og fredag. Jeg har bestemt meg for å bruke noe av min egen pensjonssparing på en personlig trener som trener med meg alle dagene, for det gjør at jeg kommer meg av gårde. Det å trene styrke var en beslutning jeg tok for to år siden, for da slo det meg at jeg ikke burde være så trøtt og sliten og ha så vondt etter å ha stått en hel dag på kjøkkenet, og at styrken min fra nå av ville være ned adgående. At jeg kom i gang, har gjort at jeg har fått det 100 ganger bedre. Jeg er blitt sterk og smertefri, og så gjør det noe med hodet – det er noe befriende ved det.

Og så gjør jeg yoga. Jeg liker å tøye kroppen og jobbe med balansen. I to år har jeg drevet med yoga på det samme stedet hver mandag kveld. Det å komme inn i et fint, lyst rom fylt med kvinner på min alder pluss minus 10–15 år, der alle vil hverandre godt – det er som å komme inn i en stor klem. Og du føler det bare utrolig bra når du går derfra. Yogaen gjør dessuten at jeg klarer å nå tak i mine egne tær igjen.

Jeg spiser mat som gjør meg godt. Jeg tar meg selv på alvor gjennom den maten jeg spiser. Det vil si at jeg har et sunt kosthold med grønnsaker i alle regnbuens farger, brun ris, rugbrød og så videre. Og siden jeg trener så mye styrke, må jeg også ha proteiner, så musklene kan bygge seg opp. Jeg spiser også sjokoladekake og husker å si ja hvis en venninne spør om jeg vil være med ut og drikke vin. For selv om det er viktig å huske på å være sunn, er det også viktig å huske det andre.

Og jeg har begynt å ta fri. Når du er din egen sjef, slik jeg er, er du tilbøyelig til å jobbe hver eneste dag. For det er alltid noe å gjøre. Men jeg har begynt å ta meg selv seriøst nok til å ta fri. Jeg har måtte venne meg til det, og nå har jeg det slik at hvis jeg har vært et sted og holdt foredrag, og først er kommet i seng klokken ett om natten, så er det greit å sette seg ute under et tre med en kopp kaffe neste dag når datteren min har dratt på skolen.

Jeg er ute i naturen hver eneste dag. Og selv om været kan se dårlig ut når du ser det fra stuen din, er det aldri så dårlig hvis du er godt kledd. Regnet er alltid verre når du ser det innefra. Og etter at jeg har vært ute og gått den turen, har jeg det godt. Den friske luften, bladene som blafrer … det bare renser meg.

Kristina Trolle (46) er forfatter og igangsetter og inspirator innenfor sunnhet og velvære. Hun er mor til fire. FOTO: PR
Kristina Trolle (46) er forfatter og igangsetter og inspirator innenfor sunnhet og velvære. Hun er mor til fire. FOTO: PR Vis mer

– Jeg trekker pusten helt ned i magen

Stillhet, positive tanker og nytelse må til hvis forfatter og foredragsholder Kristina Trolle skal trives.

For 20 år siden led jeg av en fryktelig sykdomsangst og kom til en terapeut som rådet meg til å si en regle 100 ganger om dagen: «Jeg er sunn, jeg er rask, jeg er lykkelig.» Etter 14 dager hadde det ikke hjulpet, og jeg trodde ikke på det, men han sa at jeg skulle fortsette, og til slutt virket det! I dag er jeg overbevist om at jeg for hver negative tanke jeg tenker, skal tenke to positive tanker. Så står jeg foran speilet og tenker: «Pokker, så sliten du ser ut», deretter sier jeg til meg selv: «Jeg er vakker» og «kroppen min er akkurat slik den skal være».

Jeg prioriterer stillhet. Det er så mye støy i livet vårt og ting utenfra som gjør at vi ikke kan føle oss selv: forbruk, den politiske debatten, skjermer som lyser hele tiden, sosiale medier … Og det er alt vi «bør» og «skal». Jeg mediterer hver dag for å føle meg selv, og noen ganger flere ganger om dagen hvis jeg har behov for det. Og jeg gjør det helt enkelt: Jeg setter meg ned et sted der det er stille, og fokuserer på pusten. Jeg går også turer i naturen, helst ved sjøen. Og hvis jeg er på et sted der det er mye bråk, for eksempel i en kø på supermarkedet, prøver jeg alltid å slappe av i kjevene. Når du slapper av i kjevene, møter du verden på en helt annen måte.

Jeg nyter. Sunnhet skal nytes. Det vil si at jeg for eksempel ikke tvinger kroppen min til noe for å få flat mage eller stram rumpe. I stedet kjenner jeg etter hva jeg har lyst til. Noen ganger er det en løpetur, andre ganger er det yoga eller en gåtur. Det er kroppen som bestemmer, og når man lærer å lytte til den, så er den det fineste måleinstrumentet som vet hva den har behov for. Og den har ikke behov for kake og godteri på kino.

Jeg trekker pusten helt ned i magen. I tillegg til at det er sunt for kroppen beroliger det nervesystemet. Det er også i magen at mange av følelsene våre sitter, så når jeg trekker pusten ned dit, betyr det at jeg blir forbundet med meg selv og det jeg føler. Jeg har fokus på pusten når jeg mediterer, men det kan også hende at jeg går på toalettet når jeg er på en tilstelning, for å trekke pusten og finne tilbake til meg selv.

Jeg setter grenser. Jeg sier ja når jeg mener ja og nei når jeg mener nei. Det er så lett å tilpasse seg andres behov, men hvis jeg tråkker over mine egne grenser, skaper det disharmoni i kropp og sjel. Det var vanskelig til å begynne med, men det blir lettere og lettere, og nå kjenner jeg det klart og tydelig hvis jeg skal si nei til noe. Det er som om kroppen blir stengt i stedet for å bli åpnet opp.

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer