Trim på nett! Du kan laste ned korte treningsprogrammer på PC-en din.
Trim på nett! Du kan laste ned korte treningsprogrammer på PC-en din. Vis mer

Trening

Unnagjør treningen på jobb

Når tiden ikke strekker til. Det enkle kan også være det beste.

De fleste vet hvor viktig det er å være fysisk aktiv, men mange sliter med tidsklemma, tøffe og krevende jobber og familieforpliktelser. Da er det vanskelig å prioritere treningen.

Og verre blir det utover høsten når det blir mørkere og kaldere, og det eneste stedet du vil oppholde deg om kvelden er på sofaen, og i alle fall ikke på treningssenteret eller ute i marka.

Er du blant disse, og i tillegg jobber
på et kontor, kan dette være løsningen, ifølge Healthnews.com.

  • Sats på smugmosjon. Les mer om dette på DinSide Helse
  • I den daglig rutine

    Trikset er å få treningen til å bli en del av din daglige rutine. Du tror kanskje ikke at å ta trappene istedenfor heisen eller gå en luftetur i lunsjen gjør noen særlig forskjell, men summa summarum vil det øke kaloriforbruket og opprettholde forbrenningen.

    All bevegelse utenom det normale er bra for deg. Får du bevegd litt ekstra på deg i løpet dagen vil du få mer energi, litt sterkere muskulatur og kan til og med gå ned litt i vekt.

    Flere tips til travle som vil trene

    Sitter du godt plassert bak en PC store deler av dagen, er det neppe en unnskyldning for at du ikke kan gjøre noen bevegelser.

    Her er noen enkle tips:

    • Ta trappen, ikke heisen.
    • Gå en skikkelig omvei for å komme deg til toalettet.
    • Sykle til jobben. Hvis foretrekker offentlig transport eller bilen om høsten/vinteren, kan du gå av bussen/trikken noen stasjoner før, eller parkere et stykke unna, og få deg en morgentur. Eller parker i alle fall bilen et langt stykke unna utgangen.
    • Gå en tur i lunsjen.
    • Sitt på en pilatesball istedenfor en stol.
    • Bruk ankel-/håndleddsvekter.
    • Ha noen vekter liggende i skuffen din, og bruk disse når du sitter i telefonen.
    • Trim på nett! Du kan laste ned noen korte treningsprogrammer på PC-en din, eller følge en treningsvideo. Sørg for at du tar deg en kort treningspause hver dag ved å sette på en reminder i Outlooken. Her er også noen enkle øvelser du kan gjøre på jobb.
    • Drikk et glass vann i timen. Noen mener det øker forbrenningen, og du blir i alle fall mindre sulten.
    • Du må ikke sitte og jobbe hele tiden. Varier og stå oppreist noen ganger mens du jobber.
    • Istedenfor å sende en e-mail til personen en etasje opp, gå opp dit og snakk ansikt-til-ansikt med vedkommende.
    • Avtal med noen kolleger å trene før jobb, etter jobb eller i lunsjen. Da er det vanskeligere å snike seg unna.
    Les også: Tren helt gratis
    Eller hva med å trene under tannpussen?

    Poenget er at litt er bedre enn ingenting. Og husk at selv om du er travel og ikke føler du har tid til trening, er fysisk aktivitet viktig for god helse og for å få mer energi. Og begge deler har du jo behov for i en travel hverdag?

    Sjekk KKs kjærlighetshoroskop