SMERTER I RYGGEN: Å sove på siden med bena trukket opp kan være en god stovestilling for noen. Legger du en pute mellom bena avlaster du ryggen ytterligere.  Foto: © Nicole Hill Gerulat
SMERTER I RYGGEN: Å sove på siden med bena trukket opp kan være en god stovestilling for noen. Legger du en pute mellom bena avlaster du ryggen ytterligere. Foto: © Nicole Hill Gerulat
Rygg

Unngå å sove på deg ryggsmerter

Har du «sovet på deg vond rygg», bør du lese denne artikkelen.

Våkner du med smerter i ryggen etter en lang natts søvn, er det lett å tenke at man har sovet i en ubehagelig stilling. Det er derimot mer sannsynlig at du sover på galt underlag, mener fysioterapeut Åsa Axelsson ved klinikk for ortopedi og nevrokirurgi ved Oslo Universitetssykehus.

- Ryggen skal ikke skades av å sove. Ligger man i en altfor hard eller altfor myk seng kan man dog føle seg litt sår i ryggen dagen derpå, sier Axelsson.

Velg riktig liggeunderlag

Hvilken motstand man ønsker på underlaget er individuelt, men medium hard passer for de aller fleste.

- En del vil nok kunne oppleve at man blir stivere i ryggen når man endrer liggeunderlag. Den harde sengen på sydenturen kan for eksempel kjennes ubehagelig. Dette er stivheter, og eventuelt smerter, som ikke er forbundet med strukturelle skader i ryggen. Det er snarere signaler fra kroppen om at vi bør bevege oss, sier naprapat Kjetil Lillevik ved Ryggklinikken i Bergen.

Slike plager vil dermed gi seg kort tid etter at man har stått opp.

LES OGSÅ: Slik kan du unngå vond rygg

Finn en hvilestilling for ryggen

Hele 80 prosent av nordmenn sliter med ryggplager på et tidspunkt i livet, så det er ikke rart at man gjør det meste for å skåne ryggen. Hovedtyngden av ryggsmerter er såkalt uspesifikke korsryggsmerter, som muskelstrekk eller spenning i et ledd.

Noen sovestillinger er bedre egnet for å skåne ryggen. Har du derfor kjente ryggsmerter, kan det være lurt å sove i en stilling der ryggen hviler.

- Personer med ryggplager, som ved for eksempel spinal stenose, kan ha det bedre ved å sove på siden med hoftene litt bøyde og en pute under knærne. Det er ryggens hvilestilling, forteller Axelsson.  

LES OGSÅ: Får du vondt i ryggen av treningen?

LA RYGGEN HVILE: Å sove i en stilling der ryggen hviler er best for de som er plaget med vondt i ryggen. Foto: Shutterstock / bilderpool
LA RYGGEN HVILE: Å sove i en stilling der ryggen hviler er best for de som er plaget med vondt i ryggen. Foto: Shutterstock / bilderpool Vis mer

Bytt pute for nakkesmerter

Lillevik foreslår å ligge med en stor pute eller sammenrullet dyne under knærne, for å minske smerter i korsryggen.

- Da tippes bekkenet bakover, korsryggen rettes ut og irritasjoner kan avta. Om man liker å ligge på siden, kan man legge en pute mellom knærne for å avlaste rygg, bekken og hofteparti. Dette fungerer like bra for en stiv og vond korsrygg, som for den gravide med bekkensmerter.

Er man plaget med smerter i nakken anbefaler han å ha flere puter tilgjengelig, da enkelte pasienter synes det hjelper å bytte hodeunderlag.

LES OGSÅ: Slik bør du trene ryggen

Unngå denne sovestillingen

Noen stillinger bør man derimot unngå. Å ligge på magen anbefales gjerne ikke om du sliter med vond rygg, da det kan oppstå en svai.

- Dette fordi svaien i korsryggen øker og det vil ofte kunne medføre økte smerter og stivhet. Når vi ligger på magen vrir vi dessuten hodet til den ene siden, noe som ofte gjør vondt verre for de med smerter og stivhet fra øvre rygg og nakke, sier Lillevik.

Foretrekker du likevel å sove på magen kan det være bedre å skifte underlag, mener fysioterapeut og forfatter av boken «Frisk rygg» Anders Aasen Berget.

- Sover du best på magen, vil det kanskje være bedre å ligge på en hardere madrass, slik at ikke ryggen synker ned i en overdreven svai.

Berget har også noen andre tips til hvordan man kan få seg en blund på øyet.

- God søvn er viktig for hele kroppen, og søvnmangel kan gi mer smerter. Hvis du ikke får sove så mye som du trenger, vil det være fornuftig å følge gode råd for å sove bedre. Følg en fast døgnrytme, gjør soverommet så mørkt som mulig og dropp koffein etter klokka fem.

LES OGSÅ: Uvanene som gir deg ryggproblemer

Til forsiden