Tips

Unngå vinterkiloene

Med disse rådene blir du ikke liggende i sofaen når det frister mest.

Foto: All Over PressAll Over Press
Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert






Det er ikke nødvendig å gi etter for vinterslappheten, alt du trenger er en plan, og en dose selvinnsikt.

  • Ta testen: Er du en slappfisk?
  • 50 tips som gir deg mer energi
  • Få flott rumpe på 4 uker

  • Skaff deg selvinnsikt

    Spør deg selv hvor sannsynlig det er at du finner frem treningstøyet når mørket har senket seg etter middagstider, at du tar deg en impulsiv treningstur?
    Eller hvor tenkelig det er at du kommer deg ut på trening uten å ha en treningsavtale eller en fast treningsklasse du skal til? Antagelig ikke veldig sannsynlig. Det gjør ikke noe!
    Men det er veldig bra å være klar over dette siden du da kan utelukke at du skal komme deg på trening som ikke er nøye planlagt.

  • Sannheten om trening

  • Lag en god plan

    Dermed sitter du igjen med alt håp knyttet til planen og den bør være god. Noen egenskaper ved en god plan:
  • Den må være overkommelig. Det er bedre å love deg selv to treninger i uken enn å sikte på fire. Da blir eventuelle økter utover de to faste en ren bonus. Bonus er bedre enn en ukentlig følelse av å ikke lykkes med forsettene.
  • Den må beskrive eksakt hva og når du skal trene – og eventuelt sammen med hvem.
  • Planen trenger ikke å være lik hver uke, Om du er typen som liker det faste kan du gjerne ha to helt identiske økter hver uke. Om du jobber skift eller ikke trives med det faste kan du skifte fra uke til uke, men planen må være klar søndag kveld for kommende uke. Det nytter ikke å «ta det som det kommer».
  • Alle treningsøkter i planen din skal være nedtegnet i almanakken din, som enhver annen avtale du ikke kan kansellere uten videre.
  • Om noe kommer i veien for treningsavtalen din skal du umiddelbart finne et alternativt tidspunkt samme uke – og skrive det ned.
  • De beste treningsøktene for høstslitne er gruppetrening eller trening sammen med noen. En fast avtale er mye bedre enn å dra seg ut i høstmørket alene. Og et lyst og trivelig treningssenter er mer fristende enn regn og høstkulde.
  • Planen kan gjerne innebefatte milepæler og belønning. «Når jeg har klart å trene to ganger hver uke i en måned, kjøper jeg de nye støvlettene jeg har lyst på. Etter to måneder unner jeg meg en deilig massasje…»
  • En god plan forteller du noen nære venner og familie om. Be gjerne om støtte til å komme deg ut. Det er fint med støtte, og dessuten gir du deg selv litt ekstra «dytt» ved at noen vet om forsettene dine og sikkert spør om dem neste gang dere treffes.

  • Velg riktig treningsform
  • Snarveien til flat mage, stram rumpe og lekre lår

  • Du bestemmer

    Husk at det er du som bestemmer. Ingen kan trene for deg, eller sørge for at du kommer deg i gang. Innse at du faktisk er sjefen i ditt eget liv så rydder du unna forstyrrende tanker om at du trenger noe utenfra for å få det til.

  • Trening mot trøtthet

  • Det kan lønne seg å tenke på at dette ikke er et prosjekt som slutter – det du driver med nå er et livsprosjekt. Treningsgevinstene er ferskvare og kan ikke settes i banken. Du skal fortsette hver eneste uke i all overskuelig fremtid, og jo lengre du holder på, desto lettere blir det.

    Men husk – det kommer aldri til å gå av seg selv. Selv de mest innbitte treningspersoner må overtale seg selv fra tid til annen. Jeg har ikke alltid lyst til å trene, men jeg vet så inderlig godt hva en treningsøkt gjør for min opplevelse av meg selv og omgivelsene, og ikke minst for helsen min.

    Jeg har et helt arkiv av gode treningsopplevelser og vet at selve lykken er å synke ned i sofaen med vått hår fra dusjen etter en god økt. Det er mye, mye bedre enn å synke ned i sofaen litt tidligere på kvelden.

  • Snarveien til stram kropp

  • For sliten? Neppe

    Til slutt; mange kjenner seg slitne nå som mørketiden legger seg over oss. Man hører ofte at «jeg var for sliten til å trene i går». Da synes jeg du kan tenke på at du antagelig ikke er sliten i kroppen.
    Svært få i vårt samfunn har en fysisk krevende jobb som sliter dem ut fysisk. Vi blir slitne i hodet av stress, tidspress, krav og manglende dagslys. Da er den perfekte motgift en skikkelig fysisk utblåsing.
    Det gir nemlig kroppen din en hormonell forandring som fører til at slitenheten forsvinner og erstattes av energi og glede. Dessuten får du lyst på sunn mat i stedet for potetgull. Bare prøv!

  • Ukeplan for et sunnere liv



  • Jill Jahrmann er utdannet fysioterapeut og jobber for SATS-kjeden. Hun er KKs faste treningsekspert, og holder jevnlig foredrag om temaer som effektiv trening, aktiv livsstil, overskudd til hverdagen og yoga. I tillegg har hun skrevet bøker om trening, yoga og vektreduksjon.
    Jill Jahrmann er utdannet fysioterapeut og jobber for SATS-kjeden. Hun er KKs faste treningsekspert, og holder jevnlig foredrag om temaer som effektiv trening, aktiv livsstil, overskudd til hverdagen og yoga. I tillegg har hun skrevet bøker om trening, yoga og vektreduksjon. Vis mer
    Foto: All Over PressAll Over Press
    Foto: All Over PressAll Over Press Vis mer
    Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    KK er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

    Les mer