UTBRENT: For mange fører utbrenthet til sykemelding, men ekspertene KK.no har snakket med mener du bør finne en balanse mellom meningsfylt hvile og arbeid for å komme tilbake til en normal hverdag. Foto: Shutterstock / sheff
UTBRENT: For mange fører utbrenthet til sykemelding, men ekspertene KK.no har snakket med mener du bør finne en balanse mellom meningsfylt hvile og arbeid for å komme tilbake til en normal hverdag. Foto: Shutterstock / sheff
Utbrent

Utbrent? Her er symptomene du bør ta på alvor

Visse type mennesker rammes lettere.

Ferien er over, og sommeren er på hell. Vi vender tilbake til rutiner, arbeidsplassen og skolebenken. Føler du at oppgaver har hopet seg opp i løpet av sommeren, eller har du dårlig samvittighet for å ha vært borte? Samtaleterapeut, coach og innehaver av nettsiden levdittliv.no, Mariann Marthinussen, tror følelsen av å måtte ta igjen det tapte på jobb etter ferien, eller dårlig samvittighet for jobb over tid kan føle til et press. Det kan igjen føre til utbrenthet.

- Flere tror at ferien vil endre alt, men det gjør den sjelden. Om arbeidspresset eller ditt eget press på deg selv og hva du skal levere på er det samme, så vil ingenting endres før du selv starter forandringen, sier terapeuten.

Når det gjelder det å ende opp som utbrent, forteller Marthinussen at dette har mange stadier og mange grader. Spennet går fra lett utbrenthet til total utmattelse, som faktisk kan resultere i depresjon eller kronisk utmattelsessyndrom, ME (Les om Monica (48) som utviklet sykdommen her!). Terapeuten sier at utbrenthet som oftest bygger seg opp over tid, og at det ofte er et resultat av at egne grenser ikke har blitt overholdt.

- Det kan komme av langvarig stress, enten fysisk eller psykisk.

LES OGSÅ: Er du konstant trøtt og sliten?

Depresjon og utbrenthet kan ligne

Psykolog Tage Wester jobber daglig med problemstillinger som utbrenthet gjennom tiltaket Raskere Tilbake, og driver firmaet Psykologkompetanse. 

Ifølge ham er tilstanden ikke en egen diagnose, men en reaksjon på stress som har pågått over lang tid.

- Utbrenthet kan være et resultat av overveldende stress, men ikke nødvendigvis for mye stress. Det er lett å merke et høyt stressnivå, men overgangen til utbrenthet vil være mer snikende, sier Wester.

Mye stress vil først og fremst merkes ved at du tappes for energi, mens utbrenthet kan gjøre du mister motivasjon og håp i hverdagen. 

Det som skiller utbrenthet fra en vanlig depresjon, ifølge Wester, er at en depresjon stort sett rammer mye raskere, ved for eksempel en utløsende hendelse som skilsmisse eller å miste jobben. Det som er felles for de to, er:

- Tilbakevendende depresjoner kan også være en risikofaktor for å bli utbrent, og motsatt, understreker Wester.

LES OGSÅ: 8 tegn på at du er i ferd med å bli deprimert

Ja-mennesker er i faresonen

Kan hende har du slitt med uløste konflikter eller vonde tanker lenge, eller kanskje føler du på et stort press på jobb eller hjemme? 

Er dette tilfelle, mener Wester det verste du kan gjøre er å fortsette som før og tenke at det går over av seg selv. Han mener du heller bør søke råd og innspill fra andre for å løse de underliggende problemene.

- Her kan verneombud være en støttespiller om det gjelder konflikter, fastlege om man føler seg deprimert eller sliter med livsfasebelastning, eller be om medarbeidersamtaler dersom det underliggende problemet handler om arbeidsmengde eller mistrivsel med arbeidsoppgaver, anbefaler psykologen.

Wester mener alle er sårbare for å bli utbrent, men at det typisk er ulike medvirkende årsaker til at livssituasjonen blir for belastende over tid. Ofte skyldes dette langvarige konflikter på arbeidsplassen eller en belastende livsfase. Det kan dessuten ha bakgrunn i for eksempel perfeksjonisme.

Dette er Mariann Marthinussen fra levdittliv.no enig i. Hun sier det er et kjennetegn at mange som blir utbrent er serviceinnstilt, og har vanskelig for å sette grenser.

- De som ofrer nattesøvn og hvile for jobb eller andre mennesker blir ofte utbrent. Mennesker som har lett for å si nei og ikke tar på seg mer ansvar enn de føler de klarer, havner mer sjeldent i utbrent-kategorien.

Videre sier Marthinussen at mennesker i sorg og med mye fysisk smerte har stor mulighet for å bli utbrent, fordi nervesystemet allerede er høyt belastet.

LES OGSÅ: Depresjon er en større byrde enn kreft

Tegnene du skal se etter

Psykolog Tage Wester erfarer at faresignaler på depresjon og utbrenthet ligner. Tegnene kan, ifølge psykologen, oppleves emosjonelt, mentalt eller fysisk:

  • Du er irritabel

  • Du er sliten selv etter hvile eller avbrekk/friperiode

  • Følelsen av likegyldighet

  • Konsentrasjonsvansker

  • Du er vanskelig å samarbeide med

  • Du klarer ikke engasjere deg

  • Svekket selvbilde

  • Spenninger

  • Tensjonshodepine 

Terapeut Mariann Marthinussen supplerer med følgende faresignaler:

  • Vondt i magen eller kvalme ved tanken på gitte situasjoner eller jobb
  • Lett for å gråte
  • Fysiske skjelvinger
  • Nerveutslett - hissig røde ører, ansikt, bryst ved ubehagelig situasjoner
  • Opplevelsen av å aldri få nok søvn
  • Ingenting gleder deg
  • Utålmodighet i alt som skal gjøres
  • Tap av hukommelse og vanskeligheter for å lære nye ting
  • Nærtakende for det minste kritikk eller tilbakemelding
  • Maktesløshet

Kjenner du deg igjen i noen av faresignalene ekspertene ramser opp, eller ulmer det vonde følelser rundt jobb eller livssituasjon? Da anbefaler psykolog Tage Wester følgende:

- Ikke gå alene med problemene. Ta symptomene på alvor og snakk med andre. Merker du at livskvaliteten lider og du aldri klarer å hente deg inn, er det viktig å ta tak i dette så tidlig som mulig før du blir likegyldig og risikerer depresjon og langvarig sykemelding.

LES OGSÅ: Disse kvinnene lyver uten å vite det selv

Du bør ikke nødvendigvis hvile deg frisk

Når det gjelder å få bukt med problemene, sier Wester altså at sykemelding er en vanlig konsekvens av utbrenthet, fordi du ikke lenger på fungerer på jobb. Han mener imidlertid sykemelding kan føre til en negativ spiral hvor du får god tid til å gruble og bekymre deg.

- Det anbefales heller å finne en god balanse mellom hvile og arbeid fremfor full sykemelding, sier Wester.

Psykologen sier det viktigste for at behandling skal bli vellykket, er at du er motivert for en endring og å snu mønstre og forhold som har skapt problemene.

Wester derimot at det ikke fins snarveier tilbake fra utbrenthet, og at du må ta tak i underliggende mønstre eller konflikter som opprettholder problemet. Han mener det er viktig å ikke gi opp, og akseptere at prosessen tar tid.

Psykologen mener du må unngå «hvilefellen», ved å tro at du kan hvile deg frisk.

- Behandling handler like mye om å ta tak i mønstre og skape endring i arbeidsrutiner og samarbeidsproblemer, sier han.

Wester mener det viktig å fokusere på meningsfull hvile som for eksempel sosiale aktiviteter, fremfor å bli liggende på sofaen.

- Det handler i stor grad om å finne riktig balanse mellom arbeid og meningsfull hvile samt å tåle at det tar tid å føle at man er helt tilbake, sier psykologen.  

Terapeut Mariann Marthinussen mener det er viktig med en bevisstgjøring av hva som skaper stress, press og angst, og at dette vil være bidragsytende til å unngå å sette seg i en tilsvarende situasjon igjen. Du kan for eksempel stille deg selv følgende spørsmål:

  • Hvorfor gjør jeg dette?
  • Hva vil jeg med dette?
  • Må jeg ha anerkjennelse i dette?
  • Kan jeg leve med kritikk?
  • Hva er jeg villig til å slippe tak i?
  • Må jeg tilfredsstille andres behov?
  • Må jeg være best eller perfekt i dette?


Marthinussen mener mye av bearbeidelsen er psykisk, men anbefaler også kontakt med natur, sol, vann og sjø gjennom turer i skog og mark.

- Gjør gledesfylte ting, ikke ting du må gjøre eller der du må prestere. Bare det du nyter.

Til info: Denne saken har tidligere vært publisert på KK.no, men er hentet frem igjen for nye lesere. 

Til forsiden