UTSKEIELSER: Ekspertene mener at utskeielser en gang i blant faktisk kan hjelpe deg med vektnedgangen. FOTO: NTB Scanpix
UTSKEIELSER: Ekspertene mener at utskeielser en gang i blant faktisk kan hjelpe deg med vektnedgangen. FOTO: NTB Scanpix
Ned i vekt:

- Utskeielser er veldig bra når du prøver å gå ned i vekt

Du kan fort gå på en smell dersom du nekter deg selv å spise sjokolade og hamburger.

De fleste vet at et kaloriunderskudd over tid er nøkkelen til å gå ned i vekt. Dessverre er det ikke alltid så enkelt som det høres ut. En skål med sjokolade ved siden av kaffemaskinen på jobb, tilbud om et kakestykke for å feire bursdagen til kollegaen din og søtsuget som alltid kommer snikende om kvelden.

Fristelser finnes overalt, og mange som ønsker å gå ned i vekt bruker mye energi på å motstå fristelser og søtsug. Nå forteller eksperter at utskeielser en gang i blant faktisk kan hjelpe deg med vektnedgangen.

- Utskeielser er veldig bra når du prøver å gå ned i vekt, fordi det aldri er bra å nekte seg selv noe. Hvis du tenker at du aldri skal spise sjokolade fordi det er usunt, får du fort et ekstremt behov for å spise det, sier Thea Helene Danielsen, som er utdannet sykepleier med fordypning i ernæring, sertifisert personlig trener og jobber som fitness- og kostholdscoach for Flexikost.

Hun er likevel tydelig på at det er viktig å være bevisst på mengdene hvis du prøver å gå ned i vekt.

- Det er lett å undervurdere inntaket. Mange som prøver å gå ned i vekt er kjempeflinke mandag til fredag, og har et underskudd på 500 kalorier hver dag. Så kommer helgen og de skeier ut med en bedre middag, noen glass vin og en skål med godteri. Da går vinninga opp i spinninga, sier Danielsen.

LES OGSÅ: Dette er helt avgjørende om du skal ned i vekt

Spiser flere kalorier enn vi tror

Det er fort gjort å undervurdere hvor mange kalorier vi egentlig spiser når vi skeier ut. Det er for eksempel mange som ikke er klar over at seks yoghurtnøtter inneholder rundt 500 kalorier, og at en 200 grams plate med melkesjokolade inneholder hele 1120 kalorier.

Danielsen oppfordrer likevel til å kose seg med usunn mat en gang i blant, og ikke nekte seg selv noen spesielle matvarer.

- Det er fint å ha noe å se frem til på lørdagskvelden, og jeg tror det kan være en motivasjon i hverdagen. Det er viktig å finne en livsstil som du kan leve med for å opprettholde resultatet over tid, sier hun.

LES OGSÅ: Kan du trene deg ned i vekt?

NOE Å SE FREM TIL: Ifølge eksperten kan det være fint å ha noe godt å se frem til på lørdagskvelden. FOTO: NTB Scanpix
NOE Å SE FREM TIL: Ifølge eksperten kan det være fint å ha noe godt å se frem til på lørdagskvelden. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Alle kan unne seg litt kos

I Grete Roede mener de at det å kose seg er en viktig del av en livsstilsendringsprosess.

- Vi sier at alle kan unne seg litt kos i ny og ne. Mange har en oppfatning av at kos er usunn mat og at kos gir dårlig samvittighet. Da burde man våge å tenke nytt om hva kos er, for litt kos i passelige mengder er helt greit enten man skal ned i vekt, endre livsstil eller leve sunt, sier Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede AS.

Det er ikke nødvendigvis kosen som er usunn eller som gir dårlig samvittighet, men det er mengden.

- Et viktig tiltak for å unngå at det blir for mye av det gode, er å sørge for et regelmessig måltidsmønster. Da holder man et jevnere blodsukker gjennom dagen, og man går ikke på den store «smellen» om kvelden, der man får lyst på «alt». Og kos trenger ikke bare være sjokolade, chips og smågodt. Det er mye kos i en deilig og frisk fruktsalat med vaniljekesam også, sier Steenbuch Lied.

LES OGSÅ: Bernadette gikk ned 30 kilo på 30 uker

Gir opp hvis de går på en smell

Mange som prøver å gå ned i vekt tenker at de skal gå på diett i en kort periode, og så gå tilbake til samme kosthold som de hadde tidligere. Det er ingen god idé.

- Mange føler seg som verdensmestere så lenge de spiser sunt og holder seg borte fra fristelser. Problemet er bare at de går helt i kjelleren og dropper hele opplegget hvis de går på en smell og spiser noe usunt. De føler at de har sprukket og ødelagt alt. Det slipper du hvis du tillater deg selv å skeie ut en gang i blant, sier Danielsen.

Alt handler om mengdene du spiser. Grønnsaker kan du for eksempel spise store mengder av hver eneste dag, mens godteri kan du spise i mindre mengder en sjelden gang.

LES OGSÅ: Bør du droppe diettene for godt?

Skal kunne delta i sosiale settinger

Det kan være vanskelig å delta i feiringer og selskaper dersom du konsekvent skal motstå all usunn og kaloririk mat.

- Vår filosofi er at det er viktig å kunne kose seg litt underveis. Både fordi at det ikke skal være umulig å delta i sosiale settinger, selskaper eller annet om man skal ned i vekt, og fordi det er lurt å trene på det å kunne kose seg i passe mengder, sier Kari H. Bugge, som er ernæringsfysiolog og fagsjef i Grete Roede AS.

De fleste spiser et sted mellom 30 og 35 måltider per uke, og om man skeier ut ved ett eller noen få av disse, betyr ikke det at du ødelegger for en vektreduksjon.

- Det mange imidlertid opplever er at de får mindre behov for å kose seg med godteri og snacks når de spiser regelmessige måltider og har et variert og balansert kosthold. En «bivirkning» er et mer stabilt blodsukker, noe som igjen er effektivt for å unngå den verste sultfølelse eller det største søtsuget, forklarer hun.

ALT ER TILLATT I SMÅ MENGDER: - Det handler ikke om å skremme folk, men om å sette det i perspektiv. Alt er tillatt i små mengder, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
ALT ER TILLATT I SMÅ MENGDER: - Det handler ikke om å skremme folk, men om å sette det i perspektiv. Alt er tillatt i små mengder, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Anbefaler den gylne middelvei

- Det handler ikke om alt eller ingenting, det beste er den gylne middelveien. Du må bare ha et bevisst forhold til det. Hvis du er kjempeflink i ukedagene er det dumt å svi av hele underskuddet på én kveld, sier Danielsen.

For å forbrenne en 100 grams sjokoladeplate må du trene i rundt 1,5 time, og det er derfor viktig å være bevisst på mengden dersom du vil gå ned i vekt.

- Det handler ikke om å skremme folk, men om å sette det i perspektiv. Alt er tillatt i små mengder, sier hun.

LES OGSÅ: - Å kunne kose seg er viktig for god livskvalitet

Til forsiden