FERDIGMAT: - Utvalget av ferdigproduserte middagsretter har blitt større de siste årene, og det finnes mange sunne alternativer å velge i. FOTO: NTB Scanpix
FERDIGMAT: - Utvalget av ferdigproduserte middagsretter har blitt større de siste årene, og det finnes mange sunne alternativer å velge i. FOTO: NTB ScanpixVis mer

Ferdigmat:

- Utvalget av ferdigretter har blitt større, og det finnes mange sunne alternativer å velge i

Men sjekk hvor mye tomat det er i tomatsuppa og fisk i fiskekakene.

Tidligere var ferdigretter og posemat gjerne forbundet med mye salt og sukker og lite næring, men det er ikke alltid tilfellet. Om du får dårlig samvittighet for å velge noe i ferdighylla i butikken er det liten grunn til det, men det kan være lurt å være obs på akkurat hva du velger.

- En vanlig oppfatning er at industriprodusert mat inneholder mye salt, sukker, fett og tilsetningsstoffer. De siste årene har matvareindustrien samarbeidet med helsemyndighetene for blant annet å redusere innhold av salt i ulike produkter, forteller Kristin Sandvei, som er klinisk ernæringsfysiolog og driver Ernæringsfokus.no.

Det betyr at det er langt enklere å velge sunt i dag – også blant hyllene med ferdigmat.

- Utvalget av ferdigproduserte middagsretter har blitt større de siste årene, og det finnes mange sunne alternativer å velge i. Matvareindustrien gjør det stadig lettere for oss å velge sunnere alternativer, for eksempel ved å selge ferdig oppkuttede grønnsaker, fisk i form og potetmos som enkelt kan varmes opp, fortsetter hun.

Det er forresten også slik at hermetisert mat kan være enda sunnere, og at frosne grønnsaker ikke er noe ernæringsmessig dårligere enn ferske?

LES OGSÅ: Sunn og riktig mat er viktig for psyken din

DÅRLIG TID? Ferdigmat i posjonspakninger er supert for deg som spiser alene, og det trenger ikke være usunst. FOTO: NTB Scanpix
DÅRLIG TID? Ferdigmat i posjonspakninger er supert for deg som spiser alene, og det trenger ikke være usunst. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Store variasjoner i innholdet

Men du kan selvsagt bli litt lurt i ferdigvarehyllene. Lager du maten selv har du full kontroll på hvor mye potet du har i potetmosen og hvor mye kjøtt og grønnsaker det er i paien.

Kjøper du mye posemat og ferdige produkter, kan det spesielt der utvalget er stort være lurt å være litt ekstra nøye med å lese ingredienselista, råder Karoline Steenbuch Lied i Grete Roede AS.

- I fiskekaker kan andel fisk variere mellom under 50 prosent og opp mot 90 prosent. I tomatsupper kan andelen tomat variere mellom godt under 20 prosent og over 50 prosent. I fiskegratenger kan andel fisk variere mellom cirka 25 og 50 prosent.

Når det er sagt mener også Lied at vi godt kan ty til kjappe løsninger uten at det skal trenge å gnage på samvittigheten.

- Ferdigmat er ikke ensbetydende med usunn mat. Tvert imot er flere av ferdigrettene som har kommet på markedet den siste tiden både sunne og gode.

Hun mener det også er positivt at det finnes ferdigretter beregnet på én person, slik at det er lettere å velge sunt og dessuten passe porsjoner om man er alene.

- Utover det er mange av ferdigrettene både næringsrike og har en fin sammensetning av karbohydrater, proteiner og fett, fortsetter hun.

LES OGSÅ: Rådene som hjelper deg å kutte sukkerinntaket

BEST MED MATPAKKE: Også i kiosker og på bensinstasjoner er det lettere å velge sunnere, men typisk veimat bør ikke spises for ofte, mener Lied. FOTO: NTB Scanpix
BEST MED MATPAKKE: Også i kiosker og på bensinstasjoner er det lettere å velge sunnere, men typisk veimat bør ikke spises for ofte, mener Lied. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Vær forsiktig med «på farta»-maten

Det er imidlertid ikke alltid at ferdigmaten er kjempesunn. I butikken bør du styre unna fett-, salt- og sukkerrike varer, og vil du ha noe enda raskere er det fort gjort å velge nettopp varer med mye fett, salt og sukker.

Lied forteller at en ostepølse med bacon, brød, lompe, rekesalat og stekt løk gir deg omtrent 440 kalorier, og en ostepølse vil nok ikke ernæringsmessig kunne sies å tilsvare en middag.

- En litt mindre utskeielse er en vanlig grillpølse med lompe, rå løk, agurkmiks, ketchup og sennep. Den gir 220 kalorier, sier hun.

Også i kiosker og på bensinstasjoner har utvalget imidlertid blitt større og du får både grove bagetter, sushi og salater flere steder. Det er kanskje bedre valg enn ostepølsa, men generelt bør ikke hurtigmaten velges for ofte. Selv om bagetten er grov inneholder den ofte flere kalorier enn et pølsemåltid.

- Sushi er også noe man ser flere steder, og det gir jo mange næringsstoffer, men her får man også med seg en god del hvit ris på kjøpet, som gir lite næring og mye kalorier, sier Lied.

LES OGSÅ: Bør du droppe diettene for godt?

Gå etter nøkkelhullsmerket

Sandvei mener vi fint kan få i oss det vi trenger, selv om ikke alt lages fra bunnen av, spesielt om du går etter nøkkelhullsmerket, som brukes på de produktene som inneholder mindre salt, sukker og mettet fett, og mer kostfiber enn andre produkter i samme kategori.

- Det går altså an å følge Helsedirektoratets kostråd, som blant annet er å spise mye grønnsaker, fisk og grove kornprodukter, selv om man benytter ferdigprodusert mat, sier hun.

Alle ferdigretter med nøkkelhullsmerket skal også inneholde en viss mengde frukt eller grønnsaker.

- Hvis man i tillegg tilføyer noen grønnsaker på siden, kan det bli et virkelig næringsrikt måltid – en gang i blant, sier Steenbuch Lied.

- For det beste er selvsagt å lage maten selv fra bunnen, mener hun.

LES OGSÅ: 3 matvarer du kan spise så mye du vil av

LES OGSÅ: Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste kostholdsrådene du kan følge

Til info: Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: