FÅR IKKE SOVE: Det er vanlig å våkne i løpet av natten, men i noen tilfeller kan det skyldes et søvnproblem. FOTO: NTB Scanpix
FÅR IKKE SOVE: Det er vanlig å våkne i løpet av natten, men i noen tilfeller kan det skyldes et søvnproblem. FOTO: NTB Scanpix
Søvnproblemer:

Våkner du mye på natta? Dette kan være årsakene

Stress kan være en årsak til oppvåkningene, sier ekspert.

Søvnvansker er ikke uvanlig, og rundt én av tre voksne sliter ukentlig med søvnen, ifølge Helsedirektoratet. Noen av oss har problemer med å i det hele tatt få sovne, mens andre opplever at de våkner jevnlig i løpet av natten. Det kan være slitsomt, men når vet vi om det er blitt et problem?

Søvnspesialist ved Bergen Søvnsenter, Øystein Vedaa, forklarer at vi i løpet av en normal natt veksler mellom dyp og mer overfladisk søvn, med omtrent 90 minutters intervaller:

- Når vi er i mer overfladisk søvn kan det være vanlig å våkne. Dette er ikke noe problem så lenge vi sovner igjen relativt raskt, sier han til KK.

- Hos unge voksne er det helt normalt å våkne to til tre ganger hver natt, og hos eldre kan en våkne opp til ti ganger hver natt, uten at dette nødvendigvis er et søvnproblem. Det er først når vi har vanskelig for å sovne igjen at dette kan bli et søvnproblem.

LES OGSÅ: Fem grep som kan hjelpe deg om du sliter med søvnen

STRESS: Uregelmessig søvn kan i noen tilfeller skyldes stress. FOTO: NTB Scanpix
STRESS: Uregelmessig søvn kan i noen tilfeller skyldes stress. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Kan være mange grunner

Vedaa forklarer at det kan være mange grunner til nattlige oppvåkninger. Dette kan være smerteproblematikk, hyppige toalettbesøk, trafikkstøy utenfra eller en sengepartner som snorker.

- Stress kan også være en årsak til oppvåkningene. Mange vil nok typisk merke at de sover litt mer urolig når de skal noe viktig dagen etter, der de kanskje tar seg selv i å våkne flere ganger i løpet av natten for å sjekke hva klokken er, sier han.

Når det er lett å identifisere ytre årsaker til oppvåkningene, betyr det at de ikke nødvendigvis skyldes en søvnforstyrrelse.

- Noen ganger kan det imidlertid hende at en fortsetter å våkne flere ganger om natten og bruker lang tid på å sovne igjen, uten at en kan si at det skyldes ytre faktorer. Dersom en har hatt det slik flere netter i uken i over én måned, så kan det dreie seg om en søvnforstyrrelse.

LES OGSÅ: Du sover rett og slett mindre jo eldre du blir

To hovedårsaker til at oppvåkningene vedvarer

Når oppvåkningene om natten har blitt en søvnforstyrrelse, er det gjerne to hovedårsaker til at disse oppvåkningene vedvarer:

  1. Den ene årsaken skyldes en kroppslig og mental aktivering, som kan eksistere rett og slett fordi kroppen har blitt vant til at vi våkner om natten.
  2. Den andre årsaken dreier seg typisk om en frykt og en frustrasjon for å ikke få sove igjen. Det er vanskelig å sovne med slike sterke følelser til stede, og desto hardere vi prøver å sove, desto vanskeligere blir det.

- Hva kan man gjøre for å bli kvitt problemet?

- Behandlingen hos en søvnspesialist innebærer at vi i en periode begrenser tiden tillatt for opphold i sengen. Dette vil øke søvnunderskuddet, og som regel fjerne oppvåkningene om natten, sier Vedaa, og fortsetter:

- Når dette skjer vil vi gradvis øke tiden pasienten får tilbringe i sengen igjen. Dette er et regime for å avlære kroppen den kroppslige og mentale aktiveringen om natten.

Den andre delen av behandlingen vil typisk dreie seg om å endre pasientens holdninger til søvnmangel, slik at de ikke reagerer med frykt og frustrasjon når de våkner om natten:

- Mange opplever at den dagen de slutter å forsøke å kontrollere søvnen, er den dagen de faktisk gjenvinner kontrollen, sier søvnspesialisten.

SENK PRESSET: Å gi slipp på kontrollen over søvnen kan hjelpe deg å sove bedre. FOTO: Shutterstock
SENK PRESSET: Å gi slipp på kontrollen over søvnen kan hjelpe deg å sove bedre. FOTO: Shutterstock Vis mer

Vedaa har noen tips til gode holdninger og vaner for å forebygge oppvåkninger om natten:

  • Ikke forsøk å tvinge deg selv til å sovne. Ingen kan sovne på kommando.
  • Ikke skyld på søvnen når du har en dårlig dag. Når du sier til deg selv at det er mye som står på spill når du skal sove, så øker dette presset for å få en god nattesøvn. Det økte presset kan være uforenlig med å få sove.
  • Ha litt mer toleranse for søvnmangel. Søvnmangel kan gjøre deg litt mer irritabel og ukonsentrert, men de fleste kommer seg gjennom dagen likevel. En realistisk oppfatning av konsekvensene av søvnmangel vil gjøre det lettere å koble av og sovne.
  • Stå opp igjen dersom du ikke får sove innen ca. 30 minutter (men ikke se på klokken!). Sett deg i stuen med et pledd på beina, dempet belysning, og lytt på radio eller lydbok til du føler deg søvnig igjen.

LES OGSÅ: Trikset som hjelper deg å sovne på fem minutter

Til forsiden