SØVNPROBLEMER: Ifølge ekspertene er det normalt å ha oppvåkninger med en varighet på totalt 30 minutter om natten.
SØVNPROBLEMER: Ifølge ekspertene er det normalt å ha oppvåkninger med en varighet på totalt 30 minutter om natten.
Søvnproblemer:

Våkner du ofte om nettene, og sliter med å sovne igjen?

- Det er mange mulige årsaker til dette, sier ekspertene.

Alle vet hvor deilig det er å sove uavbrutt natten gjennom. Da er sannsynligheten større for at du føler deg uthvilt når du våkner. Men alle våkner om natten (det gjør du selv uten at du merker det), og noen er plaget med mange og langvarige oppvåkninger.

– Det er mange mulige årsaker til dette. Det er helt normalt å ha nattlige oppvåkninger, og de fleste vil sovne relativt raskt igjen, så fokuset bør ligge på hvor lenge man er våken, sier Bjørn Bjorvatn, som er professor i medisin ved Universitetet i Bergen, og lege ved Bergen søvnsenter.

Det er normalt å ha oppvåkninger med en varighet på totalt 30 minutter om natten. Dersom oppvåkningene samlet er på mer enn 30 minutter, kan det være et problem.

– Årsaken til slike oppvåkninger kan være smerter, kløe, psykiske problemer, nattlig vannlating og så videre. Det kan også komme av eksterne årsaker slik som støy, sier Bjorvatn.

– Noen kan ha vansker med å sovne, ha flere oppvåkninger eller våkne for tidlig som en del av et insomniproblem. Insomni er oppfattet som en tilstand med høyt aktiveringsnivå – man har problemer med å «lande» eller oppnå den roen som er nødvendig for god søvn, sier Morten Engstrøm.

Engstrøm er førsteamanuensis ved Institutt for nevromedisin og bevegelsesvitenskap ved NTNU, og overlege ved St. Olavs Hospital.

– Hyppig oppvåkning kan også ha en sammenheng med respirasjonsforstyrrelser under søvn. Dersom man snorker og våkner med tørr munn kan obstruktiv søvnapne mistenkes. Denne tilstanden forverres med overvekt, alkohol og søvn i ryggleie.

LES OGSÅ: - Du sover rett og slett mindre jo eldre du blir

Oppsøk lege dersom søvnforstyrrelsene påvirker deg i dagliglivet

Personer som er plaget med respirasjonsforstyrrelser rådes til å holde seg i god fysisk form, puste gjennom nesen og unngå ryggleie når man sover.

– Undersøkelser av hjerte- og lungefunksjon kan være aktuelt ved andre respirasjonsforstyrrelser, sier Engstrøm.

Rastløse ben og periodiske bevegelser under søvn kan også medføre innsovningsproblemer og oppvåkninger. Lave jernlagre kan være medvirkende årsak.

– Dersom man ofte har søvnforstyrrelser, og det har konsekvenser for hvordan man fungerer på dagtid, kan det være fornuftig å ta opp problemet med fastlegen, og sammen diskutere eventuell videre utredning, sier Engstrøm.

LES OGSÅ: Hva skjer hvis du døgner?

Psykiske plager er en av de viktigste årsakene

Ifølge Bjorvatn er psykiske plager en av de viktigste årsakene til at man blir liggende våken lenge.

– Tidspunktet for oppvåkningen har selvsagt også betydning. Dersom man våkner sent på natten, er det ofte vanskeligere å sovne igjen, fordi man nærmer seg å være utsovet.

Dersom du tilbringer mye tid i sengen, er det mer sannsynlig at du blir plaget med oppvåkninger.

– Såkalt søvnrestriksjon, som betyr å redusere tiden i sengen, vil hjelpe på antall og lengde på oppvåkningene. Ellers vil selvsagt behandling av årsaken hjelpe, for eksempel ved å redusere nattlige smerter, dersom det er et problem. Er du plaget av støy, kan noe så enkelt som ørepropper være nyttig, sier Bjorvatn.

Sørg for å roe ned før du skal sove

Søvnen vil i stor grad påvirkes av hvordan vi har det i livet. Under stressende perioder, vil søvnen kunne bli påvirket, noe som kan øke antallet nattlige oppvåkninger.

– Generelt vil jeg anbefale å stå opp til samme tid hver dag, sørge for å få nok dagslys og aktivitet – bli gjerne fysisk sliten. Prøv å få unnagjort grubling, plikter og forberedelser til neste dag en god stund før leggetid, sier Engstrøm.

I timene før du skal sove bør du sørge for å finne roen. Demp lyset, og ro ned aktivitetsnivået.

– Ha et hyggelig og svalt soverom som du ser frem til å bruke, for endelig å kunne slappe av. Unngå elektroniske duppeditter rett før sengetid. Voksne bør antakelig også redusere tiden i ryggleie under søvn, for å redusere obstruktiv søvnapne, sier Engstrøm.

Til forsiden