SPISE SUNT: Vi bombarderes av tips og råd når det kommer til kosthold, så det er ikke så rart om du er forvirret. Men det trenger slett ikke være så vanskelig å spise sunt. Foto: NTB Scanpix
SPISE SUNT: Vi bombarderes av tips og råd når det kommer til kosthold, så det er ikke så rart om du er forvirret. Men det trenger slett ikke være så vanskelig å spise sunt. Foto: NTB Scanpix
Spise sunt:

Vanskelig å spise sunt? Her er de enkleste kostholdsrådene du kan følge

– I stedet for å fokusere på nei-maten, bør vi heller fokusere på det vi kan spise mer av.

Det er ikke tvil om at kostholdet vårt har utrolig mye å si for helsa vår. Kostholdet er faktisk en av de mest avgjørende faktorene for hvorfor vi blir alvorlig syke. Å spise sunt er derfor alfa og omega for å kunne leve et langt og friskt liv.

Men hva er egentlig sunt da, lurer du kanskje på? Kjøtt eller vegetarisk? Fett eller lettprodukter? Karbohydrater eller lavkarbo?

LES OGSÅ: - For mange handler trening og kosthold først og fremst om utseende, ikke helse

Det finnes ikke grenser for hvor mange tips og råd vi får når det kommer til kosthold, så det er ikke så rart om du er forvirret. Men det må da finnes en enklere måte å spise sunt på, uten å bli helt ekstrem i den ene eller andre enden.

– Det trenger ikke være så vanskelig, for det er noen generelle råd som gjelder for veldig mange. Det er som regel ikke så svart-hvitt, det er den gylne middelvei som funker best, sier Cathrine Borchsenius, som er klinisk ernæringsfysiolog og daglig leder av Bramat.no, til KK.no.

For å få et bedre kosthold tror hun det er viktigere for oss å fokusere på matvarene i seg selv, og ikke så mye på næringsstoffene.

– Å fokusere på matvarer er mye mer konkret. Det er lettere å forholde seg til at man skal spise fisk to ganger i uka, enn å tenke at du må få i deg mer jod, vitamin D og omega-3, forklarer hun.

LES OGSÅ: -Vitenskapelig dokumentasjon viser at mat fra planteriket gir store helsefordeler

Mer grønt, mer grovt og mer fisk

Når det kommer til kosthold har vi dessverre en tendens til å se det fra en negativ vinkling. Vi tenker mer på hva vi må kutte ut og kutte ned på, og det gir sjeldent en god følelse.

– Hvis jeg bare skulle gi noen få råd så vil jeg si at i stedet for å fokusere på nei-maten, bør vi heller fokusere på det vi kan spise mer av. For eksempel mer grønnsaker, frukt og bær, for det er det få av oss som klarer å spise nok av. Det er fullt av næringsstoffer, har lite kalorier og metter godt.

FEM OM DAGEN: Du gjør mye for helsa di om du sørger for å spise nok frukt, grønt og bær, Foto: Scanpix.
FEM OM DAGEN: Du gjør mye for helsa di om du sørger for å spise nok frukt, grønt og bær, Foto: Scanpix. Vis mer

– I tillegg vil jeg si at du bør spise mer fisk, både hvit fisk og fet fisk. Og velg grove kornprodukter fremfor fine, da får du med mange viktige næringsstoffer, forklarer Borchsenius.

Uansett om du vil ned i vekt eller bare ønsker å spise sunt, er dette de beste og enkleste rådene du kan følge. Dette er også Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog i Bama, helt enig i. Hun anbefaler at vi spiser grønnere, spiser grovere og spiser smartere.

– Få i deg minst fem porsjoner grønnsaker, bær og frukt hver dag – det er den beste helseforsikringen. Velg hele havregryn, brun ris og ekstra grove kornvarer så ofte du kan. Det holder tarmene i sving og blodsukkeret i sjakk. Og spis planteoljer, nøtter og fet fisk regelmessig. Det er bra for hjertet, vekten og humøret, forteller hun til KK.no.

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

Det viktigste er å spise variert

Å følge et strengt kosthold som ekstrem lavkarbo eller spise vegansk kost kan nok funke for noen, men de fleste av oss klarer ikke å lykkes med dette i lengden. Ifølge Karoline Steenbuch Lied som er fagansvarlig for kosthold og ernæring ved Grete Roede AS, er det heller ikke nødvendig å følge ekstreme dietter.

– Kompliserte dietter er vanskelig å følge over tid. De gjør det vanskelig i sosiale sammenhenger og kan i verste fall føre til næringsmangel hvis man ikke har god kunnskap om hvilke næringsstoffer man ikke får dekket gjennom den ekstreme dietten, sier hun til KK.no.

Som småbarnsmor er hun også opptatt av å gi barna sine gode, sunne og normale vaner, ved at de får smake på alt. For barn er mye mer utsatt for å få et uheldig fokus på og forhold til mat om de må følge den strenge kosten til mor og/eller far.

Hos Grete Roede mener de at det viktigste rådet for et sunt kosthold er å ha balanse mellom det som går inn og det som går ut, ved at man spiser litt av alt, men ikke for mye av det meste.

– Altså ha god variasjon i kostholdet, som sikrer at man dekker behovet for alle næringsstoffer. Det gir de beste forutsetninger for god helse og minsker risikoen for sykdommer som har sammenheng med kostholdet, forklarer Lied.

Dette innebærer å spise rikelig med frukt og grønt, grove karbohydrater og fisk, magre melkeproduketer og sunt fett, samt å begrense inntaket av rødt kjøtt, berbeidet kjøtt, salt og sukker.

– Om dette blir for komplisert, kan man begynne med å endre en eller to vaner i en bedre retning, og følge på etter hvert, istedenfor å ta alt på en gang, foreslår hun.

LES OGSÅ: En time fysisk aktivitet kan redde helsa

SPIS FROKOST: Sørg for regelmessige måltider, og IKKE dropp frokosten. Foto: Scanpix.
SPIS FROKOST: Sørg for regelmessige måltider, og IKKE dropp frokosten. Foto: Scanpix. Vis mer

Ikke hopp over måltider (i hvert fall ikke frokosten)

Et sunt kosthold handler altså ikke mest om hva du ikke bør spise, og det er jo fint. Så lenge du har gode rutiner i hverdagen trenger du heller ikke være for streng med deg selv.

– Vær bevisst! Ubevisste vanehandlinger er den letteste veien til usunn kost. Tenk på alt du velger å spise. Er dette nyttig for meg? Det betyr også å si farvel til å spise foran tv-en eller pc-en, også på jobb, forteller Arsky.

Hun anbefaler at du holder deg til handlelisten når du er i butikken, at du spiser regelmessig, og at du spiser frokost hver dag.

– Frokost gjør det lettere å spise sunt resten av dagen. En liten frokost er bedre enn ingen frokost. Og spis hver tredje/fjerde time, så holder blodsukkeret seg stabilt og du blir ikke så lett fysen. Tre hovedmåltider og 1-3 mellommåltider per dag er fint, forklarer hun.

For eksempel gjør du lurt i å spise litt før du går fra jobb. Noe smått som holder deg vekk fra fristelsene på vei hjem, eller når du er i butikken. Og husk, det er lov til å unne seg noe godt en gang i blant.

Askese passer dårlig for de fleste. Minst en gang i uken bør du ha noe ekstra godt, men bare litt. En eksklusiv fransk sjokoladetrøffel har færre kalorier, men en mer intens smak enn en stor plate melkesjokolade, forteller hun.

LES OGSÅ: Spiser du sunt, men går likevel ikke ned i vekt?

LES OGSÅ: Dette bør du vite om keto-dietten

Til forsiden