SUNT: Både friske og behandlede tomater inneholder mange gode næringsstoffer. FOTO: NTB Scanpix
SUNT: Både friske og behandlede tomater inneholder mange gode næringsstoffer. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Tomater:

Varmebehandlede tomater kan være ekstra sunne

Om du varmer tomatene vil kroppen ta opp ekstra mye lykopen.

Det er ingen tvil om at tomat er sunt! Det finnes tomater for enhver smak - store, små, røde, gule, søte og syrlige - og de kan brukes på utrolig mange måter i matlaging. Men visste du at oppvarmede tomater kan være ekstra sunt?

Hvis du er glad i tomater og vil ha i deg så mye som mulig av næringsstoffene, bør du inkludere både friske og varmebehandlede tomater i kosten.

LES OGSÅ: Fire ting du bør vite om tomater

Ekstra opptak av lykopen

Vi kjenner nok alle til det rikelige innholdet av vitamin C i tomater, og de inneholder også et annet stoff som er supert for helsa vår:

- Tomaten inneholder mange spennende næringsstoffer, blant annet vitamin C, men det er plantestoffet lykopen som har fått mest oppmerksomhet de siste årene, sier Lise Marie Brandstadmoen, som er klinisk ernæringsfysiolog i BAMA.

Hun forklarer at det er lykopen som gir tomaten den røde fargen. Lykopen virker som en antioksidant. Når vi spiser tomat eller tomatprodukter blir næringsstoffene tatt opp i kroppen.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at jo rødere tomaten er, jo mer lykopen inneholder den. Det betyr at overmodne tomater er rike på det sunne stoffet, så du trenger ikke kaste tomatene som ser slitne ut - bruk dem heller i suppe eller saus.

Lykopen har blant annet disse helsefordelene:

  • Kan forebygge prostatakreft hos menn
  • Kan forebygge andre typer kreft
  • Hemmer kolesterolproduksjonen og fremmer nedbrytningen av det uheldige LDL-kolesterolet

Det er altså ingen tvil om at lykopen er bra for oss. Og ønsker du at kroppen skal ta opp ekstra mye av stoffet bør du varmebehandle tomatene.

- Når man koker tomatene, frigjøres stoffer som lykopen fra lagringsstedene inne i tomaten, og gjør det enklere for kroppen å ta dem opp. Lykopen er også et fettløselig molekyl, så litt olje i maten kan bidra til å øke opptaket av lykopen. En tomatsaus laget på dyprøde tomater tilsatt litt olje er derfor å foretrekke for å optimalisere opptaket av lykopen i kroppen, forklarer Brandstadmoen.

Også Arsky tipser om å ha olje eller annet fett på tomaten når den varmes - som ost på pizzaen.

Tomater kommer som nevnt i mange forskjellige former, og vi må ikke glemme tomatpuré, som også er veldig sunt:

- Det er ekstra mye lykopen i tomatpure - så det er bare å spise det, sier Arsky.

Også hermetisk tomat er en god kilde til lykopen. KK har tidligere skrevet om at hermetisk frukt og grønnsaker plukkes, kokes og hermetiseres når de er på sitt mest modne. Da uttalte Lise Von Krogh, som er ernæringsbiolog og ekspert på Bramat.no, at flere av antioksidantene blir mer tilgjengelige for opptak i kroppen vår når tomatene varmes før de lagres på boks eller glass.

LES OGSÅ: Vitamin C: Vitaminet huden din vil elske!

VARMEBEHANDLET: Antioksidantene blir mer tilgjengelige for opptak i kroppen vår når tomatene varmes før de lagres på boks eller glass. FOTO: Scanpix
VARMEBEHANDLET: Antioksidantene blir mer tilgjengelige for opptak i kroppen vår når tomatene varmes før de lagres på boks eller glass. FOTO: Scanpix Vis mer

Spis også friske tomater

Tomaten inneholder flere vitaminer. Arsky forklarer at de andre karotenoidene i tomaten kan omdannes til vitamin A. Dette vitaminet er viktig for synet, huden og fosterutvikling. Vitamin C fungerer som en antioksidant i kroppen, men har også andre oppgaver:

- Vitaminet er nødvendig for dannelse av bindevev i hud, sener og bein, det styrker immunforsvaret og fremmer opptaket av jern fra maten, forklarer Arsky.

Brandstadmoen forklarer at vitamin C ikke er så varmestabil.

- Derfor bør man ikke bare spise kokt tomatsaus, men også friske, ubehandlede tomater. Slik er det for de fleste grønnsaker, man bør variere bruk og tilberedningsmetoder.

LES OGSÅ: Slik bruker du de gamle matvarene

TRIKS: Granateple er godt, men det kan fort bli søl om du skal skrelle det selv! Denne teknikken kan derimot forhindre mye søl. Video: Berit B. Njarga. Klipp/reporter: Ingebjørg Iversen / KK Vis mer