FRUKT OG GRØNT: For å få i deg mest næring bør du helst gå for en juice med både frukt og grønt. FOTO: NTB Scanpix
FRUKT OG GRØNT: For å få i deg mest næring bør du helst gå for en juice med både frukt og grønt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Juice:

Velg denne juicen om du trenger C-vitaminer

Det er én spesiell fruktjuice som er bedre enn de andre.

Juice kan være så mangt. Ferskpresset, fra konsentrat, hjemmelaget. I tillegg finnes det nektar og fruktdrikker. Et glass med juice kan være veldig sunt, og det telles som én av fem om dagen, men hva bør vi se etter for å finne den sunneste typen?

Heidi Ramfjord har jobbet med livsstil og ernæring i mange år, driver Kost for Livet og har en bachelorgrad i ernæring fra Universitetet i Agder. Hun forklarer at det er nokså store forskjeller på juicen du presser selv og den juicen du får kjøpt i butikken.

- Butikkjuice er i de fleste tilfeller pasteurisert, det vil si at den har vært gjennom en varmeprosess som ødelegger endel av de viktige enzymene som finnes i frukt og grønt og i tillegg forringer kvaliteten på vitaminer og mineraler, sier Ramfjord.

Hjemmepresset juice er altså det aller beste alternativet for å få i seg næringen fra frukten.

LES OGSÅ: - Det er viktigere å fokusere på grønnsaker enn frukt

HJEMMEPRESSET JUICE: Hvis du har en juicer bør du heller lage din egen juice enn å kjøpe i butikken. FOTO: NTB Scanpix
HJEMMEPRESSET JUICE: Hvis du har en juicer bør du heller lage din egen juice enn å kjøpe i butikken. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Se etter dette når du kjøper fra butikk

Om du kjøper juicen i butikken, finnes det flere ting du kan se etter. Ramfjord forteller at hun selv ville gått for en juice som inneholder både frukt og grønt.

- Du vil da få en juice med et bredere spekter vitaminer og mineraler, en juice med lavere kaloriinnhold og kanskje med både mer antioksidanter og en spennende smak. Vi tilfører ofte kroppen for mye syredannende produkter. Juice som er laget av frukt og grønt har som oftest basiske egenskaper, noe som er positivt for helsa vår.

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky sier at det beste er at vi faktisk handler juice, ikke nektar.

- Nektar er juice spedd ut med vann og sukker. Det samme gjelder de som kalles fruktdrikk. Juice er 100 % naturlig, kun frukt/grønnsaker, intet annet.

Men hva med juice fra konsentrat?

- En juice fra konsentrat er laget ved å fjerne vann før transport. Det gjør juicen billigere. Vel fremme i ankomstlandet spes den ut igjen med vann. Men fordi en del vitamin C blir igjen i vannet som ble fjernet, må juicen tilsettes vitamin C tilbake til opprinnelig nivå før salg i Norge. Med andre ord, det er lite forskjell i nivå av vitamin C i fersk juice og konsentratjuice.

Hun forklarer at forskjellen ligger i hva som er råvaren. Eplejuice og druejuice inneholder ikke vitaminer i det hele tatt (i mengder som er store nok til at de er lov å deklarere), uansett produksjonsmetode, forteller Arsky.

- Juice av appelsin, klementin, grapefrukt og annen sitrus er rik på vitamin C, uansett produksjonsmetode. Ananasjuice inneholder noe vitamin C. Gulrotjuice er rik på vitamin A.

- Så til syvende og sist gjelder det å velge juice fremfor nektar/fruktdrikk, og å velge en råvare som gir deg vitaminer, og så velge ut fra smaksopplevelsen.

Det kan også være greit å vite at vi går glipp av en del kostfiber fra frukten/grønnsaken når vi drikker juice:

- En appelsin eller ei gulrot har større andel kostfiber enn et glass juice – dette fordi vi når vi juicer kaster «pulpen». Derfor er det enda sunnere å spise frukt og grønt enn å juice, forklarer Ramfjord.

LES OGSÅ: Sitrusfrukter: Enda en god grunn til å få det i seg

FRA KONSENTRAT: - En juice fra konsentrat er laget ved å fjerne vann før transport. Det gjør juicen billigere, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
FRA KONSENTRAT: - En juice fra konsentrat er laget ved å fjerne vann før transport. Det gjør juicen billigere, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Så mye juice kan du drikke

Juice kalles flytende kalorier. Det metter ikke noe særlig, så det er fort gjort å få i seg mye mer enn man burde.

- Husk at anbefalt inntak av juice - uansett råvare, om det så er spinat - er 1 dl. Altså et halvt glass. Resten av frukten, bærene og grønnsakene må du få fra hel vare du tygger i deg, sier Arsky.

Ramfjord påpeker at et glass juice om dagen kan være en smart måte å få i deg nok næring hvis du ikke er flink til å spise frukt og grønt! Et glass juice teller som 1 av 5.

LES OGSÅ: Skreller du bort det hvite på appelsinen?

LETT-JULEBRUS: KK og Dinside har tidligere testet julebrus med sukker. Nå har de testet uten også. Video: Ingebjørg Iversen / KK Vis mer

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: