YOGHURTNØTTER: Nøtter er sunt og det er anbefalt at vi får i oss en liten neve hver dag. Men hvordan er det med yoghurtnøtter? FOTO: NTB Scanpix
YOGHURTNØTTER: Nøtter er sunt og det er anbefalt at vi får i oss en liten neve hver dag. Men hvordan er det med yoghurtnøtter? FOTO: NTB ScanpixVis mer

Yoghurtnøtter:

Vet du egentlig hva yoghurtnøttene er laget av?

Det kan egentlig ikke kalles yoghurt, ifølge ekspertene.

Tyr du til yoghurtnøtter når du ønsker deg litt sunnere kos? Yoghurtnøtter er utrolig godt, og for mange smått avhengighetsskapende, og de består jo bare av nøtter og yoghurt, så hvor galt kan det være?

Nøtter er kaloririke, og inneholder gjerne mer enn 500 kalorier per hundre gram, men de inneholder samtidig mye sunt og er i dag anbefalt av norske myndigheter som del av et sunt kosthold.

- Nøtter er veldig bra for helsen, og inneholder mange sunne stoffer, som sunne fettstoffer. Helsedirektoratet anbefaler faktisk en liten håndfull usaltede nøtter om dagen, påpeker Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig kosthold og ernæring i Grete Roede.

Med dette yoghurttrekket på kan det imidlertid litt mye av det gode og kanskje heller noe som hører lørdagsgodtet til. Lied mener nemlig at dette yoghurttrekket ikke egentlig er å regne som yoghurt.

- Denne «yoghurten» består av mye sukker og fett – gjerne i form av palmeolje, samt noe yoghurtpulver, forteller hun.

LES OGSÅ: Derfor er det sukker i nesten alt

NØTTER: - Nøtter er veldig bra for helsen, og inneholder mange sunne stoffer, som sunne fettstoffer, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix
NØTTER: - Nøtter er veldig bra for helsen, og inneholder mange sunne stoffer, som sunne fettstoffer, sier eksperten. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Ikke noe sunnere enn sjokoladenøtter

Tidligere har sjokoladesmaker Svein-Magnus Sørensen forklart KK.no at hvit sjokolade faktisk ikke inneholder kakaomasse, men kun kakaosmør, og dermed, ifølge ham, ikke egentlig kan kalles sjokolade. På samme måte som yoghurten på yoghurtnøttene kanskje ikke egentlig alltid kan kalles yoghurt.

- De yoghurtnøttene man finner i butikk er gjerne mest hvit sjokolade, sier ernæringsrådgiver Beate Rosvoll.

- Jeg vil si at de ikke er noe sunnere enn sjokoladenøtter er. Det kan jo være en fin form for snack, da nøtter ansees som sunt. Likevel er det greit å huske på at de er nokså kaloririke, påpeker hun.

Men:

- Mange henger seg opp i kalorier og tror at mat med masse kalorier ikke er sunt, men slik er det jo ikke. At noe inneholder mye kalorier er ikke ensbetydende med at det er usunt. Det spørs hva disse kaloriene inneholder. Slik som med nøtter er de fullpakket med gode fettkilder, antioksidanter, vitaminer og mineraler. Selv om de er kaloririke er de sunne. Potetgull kan være et eksempel på noe som inneholder mye kalorier, men som ikke gir deg noe særlig med næringsstoffer heller. Derfor vil alltid nøtter være å foretrekke fremfor diverse chipstyper, sier hun.

LES OGSÅ: Finnes det egentlig sunne alternativer i chipshylla?

Derfor er det så avhengighetsskapende

Og om du kjenner at yoghurtnøttene er vanskelige å legge fra seg, er du ikke alene om det. Kombinasjonen salt, sukker og fett sammen gjør oss nemlig hekta.

- Den gjør maten uimotståelig. Når mange forskjellige smaksløker trigges samtidig vil hjernens belønningssenter respondere sterkere. Kombinasjonen av søtt, salt og fett gjør det enklere å spise mer enn om vi spiser noe som er bare søtt eller bare salt. I sum bidrar det til at vi ønsker enda en bit – og enda en, forteller Lied.

LES OGSÅ: Spiser du litt godteri hver dag?

Mengden er viktigst

Også enæringsrådgiver Silje Bjørnstad påpeker at det hele selvsagt kommer an på hva du sammenligner. Nøtter er i utgangspunktet noe kroppen vår har godt av, og de sunne fettstoffene de inneholder får du jo i deg - dog i litt mindre mengde - om de har både yoghurt og sjokoladetrekk. Om du er ute etter sunt godteri, så er yoghurtnøttene altså bedre enn smågodthylla. Og om du gjerne vil ha dem enda sunnere, går det fint an å lage dem selv, råder Bjørnstad.

- Det finnes mange gode oppskrifter hvor yoghurttrekket lages av mer næringsrike ingredienser og har et lavere sukkerinnhold.

Bjørnstad påpeker at uansett hva du velger så er mengden viktig. Noen yoghurtnøtter eller litt smågodt iblant får ikke gjort så veldig mye skade.

- Hvis du vet at du ikke klarer å begrense inntaket av yoghurtnøtter, og det fort kan bli for mye av det gode, så kan det være smart å velge noe annet snacks som gjør at du har bedre porsjonskontroll, sier hun.

- For mye av naturlige nøtter vil jo også kunne bidra med mange kalorier, noe som heller ikke er gunstig hvis du er opptatt av å holde vekten eller har som mål å gå ned i vekt. Mange kan nok kjenne seg igjen i at det ofte er fort man bare blir sittende med hånda nedi nøtteposen hvis den står fremme.

GÅ FOR FAVORITTSNACKSEN: Bjørnstad påpeker at mengden er viktig - både når vi spiser godteri og nøtter. Velg favoritten, råder hun, og pass heller litt på menden. FOTO: NTB Scanpix
GÅ FOR FAVORITTSNACKSEN: Bjørnstad påpeker at mengden er viktig - både når vi spiser godteri og nøtter. Velg favoritten, råder hun, og pass heller litt på menden. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

- Spis det du liker best

Det er ikke bare yoghurtnøttene som kan lure oss litt. I chipshyllen er det mye som kan høres langt sunnere ut enn den vanlige potetchipsen, men som nok sjeldent kan skryte på seg så altfor mye – heller ikke grønnsakschipsen.

Et annet eksempel er ifølge Bjørnstad yoghurtisen, som er laget med et lavere fettinnhold enn fløteisen, men ofte til gjengjeld mer sukker.

- Og det er heller ikke sikkert det er så store forskjeller på kalorimengden per 100 gram selv om man kanskje kan få inntrykk av dette, sier Bjørnstad. Det gjør imidlertid heller ikke at hverken fløteisen eller yoghurtisen er noe en trenger å holde seg helt unna.

- Hvis man ønsker å kose seg litt ekstra i helgen, og/eller har tradisjon om å ha litt lørdagsgodt, så tenker jeg at man skal velge det man faktisk har lyst på, men være bevisst på mengden. Vet du med deg selv at dette med porsjonskontroll er noe du sliter med, så lag ditt eget sunne lørdagssnacks der du selv har kontroll på både ingredienser og mengde.

- Eksempler er å poppe ditt eget popkorn, lage din egen chips, lage hjemmelaget sorbét med bær - og bruk eventuelt søtningserstatning i stedet for sukker, bak frukt som eple eller banan i ovnen og server det med en litt vaniljesaus eller en liten iskule og litt hakket mørk sjokolade og så videre.

LES OGSÅ: Ifølge ekspertene er det ikke rart om du hiver innpå med dessert selv om du er stappmett

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: