YOGHURT: Trenger vi egentlig å bekymre oss for sukkerinnholdet i yoghurt? FOTO: NTB Scanpix
YOGHURT: Trenger vi egentlig å bekymre oss for sukkerinnholdet i yoghurt? FOTO: NTB ScanpixVis mer

Yoghurt:

Vet du forskjellen på sukkertypene som finnes i yoghurt?

Ekspert mener yoghurt har fått et ufortjent rykte når det kommer til sukkerinnhold.

Det finnes mange forskjellige typer yoghurt å velge mellom i butikkene. Noen er fetere enn andre, og noen er søtere enn andre. Men er det farlig med litt sukker i yoghurten?

- Det er viktig å påpeke at yoghurt er et melkeprodukt, og i alle melkeprodukter finner vi naturlig forekommende melkesukker (laktose). Akkurat som at det er fruktsukker i frukt og bær, er det laktose i melkeprodukter, sier klinisk ernæringsfysiolog i BAMA, Lise Marie Brandstadmoen, til KK.

Men selv om det er laktose i yoghurt, er de fleste yoghurter i butikkhyllene i dag tilsatt en frukttilsetning eller vanlig hvitt sukker. Noen typer yoghurt er tilsatt andre søtstoffer.

LES OGSÅ: Rådene som hjelper deg å redusere sukkerinntaket

Forskjellige søtninger

- Yoghurt er et bra produkt. Selvsagt hadde det vært supert om alle valgte naturell, men slik er neppe virkeligheten, sier Gunn Helene Arsky, som er ernæringsfysiolog cand.scient og driver gunnhelenearsky.no, til KK.

Når det gjelder smakssatte yoghurter, kan du velge mellom de som ikke er tilsatt sukker i det hele tatt (men er søtet med bær og kunstig søtstoff), og alle mulige avskygninger helt opp til enkelte yoghurter som Arsky kaller desserter - yoghurter med mye tilsatt sukker som ikke er hverdagsyoghurter i det hele tatt.

Brandstadmoen forklarer at det også finnes yoghurt til barn, som ikke er tilsatt sukker i det hele tatt, kun smakssatt med frukttilsetning.

- På grunn av alt fokuset på sukker og barn de siste årene, har bransjen virkelig jobbet for å få ned sukkerinnholdet i barneyoghurt. Og de store norske aktørene har klart det.

- Dermed er barneyoghurten den sunneste fruktyoghurten du kan spise når det gjelder sukkerinnhold, sier hun.

LES OGSÅ: Skyr, gresk- eller laktosefri yoghurt - hva er sunnest?

SUKKER I YOGHURT: Eksperten forteller at det finnes tre typer sukkerkilder i yoghurt. FOTO: NTB Scanpix
SUKKER I YOGHURT: Eksperten forteller at det finnes tre typer sukkerkilder i yoghurt. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Tre typer sukkerkilder i yoghurt

For å finne ut om yoghurten er naturlig søtet eller er tilsatt sukker, må du ta en titt på produktet. Arsky forklarer at sukkeret som deklareres som sukkerarter i næringsdeklarasjonen, altså oversikten over næringsinnholdet på produktet, kommer fra tre kilder i yoghurt:

  1. Fra melken: Det er ikke til å unngå, all yoghurt inneholder derfor sukkerarter.
  2. Fra bær/frukt: Dette er en sunn søtsmak, med antioksidanter og vitaminer på kjøpet.
  3. Tilsatt sukker: Her er ønsket å velge de med minst mulig tilsatt sukker.

- Du finner ut hvorvidt det er tilsatt sukker ved å se på ingredienslisten på produktet. Står det sukker her, eller honning, eller andre synonymer fra sukker, ja - så er produktet tilsatt sukker, sier Arsky.

Brandstadmoen mener yoghurt har fått et ufortjent dårlig rykte når det kommer til sukkerinnhold. Når det brukes sukkerbiter til å forestille sukkerinnholdet i yoghurt, kan det tolkes som at mengden viser hvor mye tilsatt sukker du får i deg:

- Men forskjellen er at melk, frukt og bær kommer som en pakke med mange viktige næringsstoffer, ikke som sukker, fett og proteiner hver for seg. Det er sunn mat som inneholder livsviktige næringsstoffer, og sukkeret som naturlig følger med er også et av de næringsstoffene kroppen vår har behov for, sier hun og legger til:

- En yoghurt om dagen, gir deg en av de tre porsjonene med meieriprodukter som er anbefalt per dag for å sikre kalsiuminntaket. Tre porsjoner med meieriprodukter bidrar også til at du får i deg nok jod, som det viser seg at flere av oss får i oss alt for lite av.

LES OGSÅ: Honning er ikke spesielt sunnere enn hvitt sukker

Velg de med lite sukker til hverdags

Yoghurt er sunt, og inneholder både proteiner, kalsium, B-vitaminer, jod og andre næringsstoffer kroppen trenger, men velg de med lite tilsatt sukker til hverdags:

- Det samme gjelder for skyr, kvarg/kesam og gresk yoghurt, smaksatte surmelker, sjokomelk, og så videre, sier Arsky.

Hun oppfordrer deg også til å velge magrere varianter.

- Spar fullfettvariantene til når det er «fest»!

Brandstadmoen forklarer at yoghurttypene som er tilsatt søtstoffer i stedet for sukker, ofte også har redusert innhold av fett.

- Dette gjør at de bidrar med lite kalorier, og passer for dem som vil gå ned i vekt.

Så har vi gresk yoghurt - som tradisjonelt inneholder mer fett og protein enn vanlig yoghurt. Men i de norske butikkhyllene finner du også mange typer gresk yoghurt som har lavt fettinnhold, og som er søtet med søtstoffer, forklarer Brandstadmoen.

- På den måten blir de proteinrike, men likevel magre måltider, noe som faller i smak hos de unge og kroppsbevisste forbrukerne, sier hun.

LES OGSÅ: Ikke hell av «vannet» på yoghurten

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: