UNNGÅ GNAGSÅR: Har du lagt merke til hullet som ligger overfor og bak lissene på skoene dine?  Det er ikke der helt uten grunn, og sørger for at foten din er mye mer stabil - noe som kan bidra til å forebygge gnagsår. Foto: Tone Ruud Engen
UNNGÅ GNAGSÅR: Har du lagt merke til hullet som ligger overfor og bak lissene på skoene dine? Det er ikke der helt uten grunn, og sørger for at foten din er mye mer stabil - noe som kan bidra til å forebygge gnagsår. Foto: Tone Ruud Engen
Gnagsår

Vet du hva dette hullet er til?

Det kan være løsningen for å unngå gnagsår på joggeturen.

KK.NO: Er du ofte plaget med gnagsår?

Både gnagsår og vannblemmer er som regel svært så smertefullt, og kan legge en demper på festligheter og selskaper - ikke minst joggeturen.

For er det et tidspunkt der føttene dine er spesielt utsatt, så er det sammen med noen gjennomvåte sokker i joggeskoene dine. 

En av de viktigste nøklene for å unngå gnagsår, er imidlertid stabilitet inne i skoen, og det kan du oppnå ved hjelp av et svært enkelt triks.

LES OGSÅ: - Det er helt greit å stikke hull på vannblemmen

UNNGÅ GNAGSÅR: Noe av det viktigste for å unngå gnagsår er fottøyet ditt, men det er også vært viktig hvordan du knyter dem. Foto: Thinkstock.com
UNNGÅ GNAGSÅR: Noe av det viktigste for å unngå gnagsår er fottøyet ditt, men det er også vært viktig hvordan du knyter dem. Foto: Thinkstock.com Vis mer

Sørger for at foten ligger mer stabilt i skoen

Har du noensinne lagt merke til det lille hullet som ligger litt overfor alle de andre på joggeskoene dine?

Det som ligger over de hullene som skolissene dine allerede er trukket igjennom?

De aller fleste må nok svare nei. Og dersom du har lagt merke til det, så har du kanskje ikke tatt den i bruk. Det er imidlertid god grunn til å gjøre nettopp det!

En enkel knute hvor du bruker de siste hullene på joggeskoen, vil nemlig gjøre at skoen sitter bedre på foten, dermed ligger foten mer stabilt når du løper, noe som igjen forebygger gnagsår.

Det forhindrer også at tærne butter i fronten av skoene, noe som er en vanlig årsak til ømme og vonde føtter.

LES OGSÅ: Slik ser du om du trenger nye joggesko

Slik gjør du det

Så, hvordan gjør du det?

Start med å finne frem joggeskoene dine - eventuelt andre sko du lett pleier å få gnagsår av - som for eksempel fjellsko eller andre treningssko, og ta de på deg. Deretter:

1. Fremfor å krysse lissene slik du pleier å gjøre, skal du ta lissen og tre den gjennom hullet på samme side av skoen slik at det danner seg en løkke på siden. Gjør det samme på andre siden.

STEG 1: Dra lissene gjennom hullene fra utsiden, slik at du lager en liten løkke på hver side av skoen. Foto: Tone Ruud Engen
STEG 1: Dra lissene gjennom hullene fra utsiden, slik at du lager en liten løkke på hver side av skoen. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

2. Når du har en løkke på hver side av skoen, krysser du lissene over på hver sin side og trer de gjennom hver sin løkke på motsatt side.

STEG 2: Ta deretter lissen over og gjennom løkken på motsatt side. Foto: Tone Ruud Engen
STEG 2: Ta deretter lissen over og gjennom løkken på motsatt side. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

3. Deretter drar du i begge lissene samtidig for å stramme til. Sørg for at du drar de ned mot hælen din og ikke oppover, ettersom det vil gjøre at løkkene ikke strammer seg godt nok. Stram godt til, slik at du kjenner at foten sitter godt fast.

STEG 3: Stram til. Sørg for at du drar nedover mot hælen din, og ikke opp. Foto: Tone Ruud Engen
STEG 3: Stram til. Sørg for at du drar nedover mot hælen din, og ikke opp. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

4. Helt til slutt knyter du joggeskoene slik som du ellers ville gjort.

Her er en video som viser hele fremgangsmåten: 

LES OGSÅ: Slik unngår du å få gnagsår av penskoene

Husk også å bruke riktig sokker

I tillegg til at skoene skal sitte godt på foten, bør du også sørge for å bruke riktig sokker.

Føttene dine er utstyrt med omtrent 250.000 svettekjertler hver, som i gjennomsnitt kan produsere opp til en halv liter svette i døgnet – altså opp mot én liter til sammen.

Når du da er på trening - og i utgangspunktet svetter en hel del, gjelder det å ha sokker som kan bidra til å transportere svetten. Gjennomvåte sokker, sammen med fotens bevegelse inne i skoen, vil øke risikoen for ubehagelige gnagsår.

- Bruker du en ankelsokk i bomull når du trener, vil den raskt trekke til seg alt av svette og bli klissvåt. Bruker du en sokk laget i et svettetransporterende materiale vil foten holde seg både tørr og varm - noe som forhindrer friksjon og gnagsår, har Henrik Nordtug, ekspeditør og løpeekspert på Löplabbet i Oslo Sentrum, tidligere uttalt til KK.no.

- Det viktigste du bør se etter er derfor hva slags materiale de er laget av. Det bør, som nevnt, være et materiale som transporterer svette og sokkene bør ha minst mulig sømmer (slik at de ikke skaper friksjon). Men det er helt klart materialet som er det viktigste.

Til forsiden