Elghufs

Vet du hva elghufs er?

Knalleffektiv treningsøvelse mange av idrettsstjernene sverger til. Super for hverdagsmosjonister også!

HUFS: Elghufs er en form for motbakkeløp med staver - en øvelse som er svært populær blant idrettsutøverne. Foto: blickwinkel / Alamy/All Over Press
HUFS: Elghufs er en form for motbakkeløp med staver - en øvelse som er svært populær blant idrettsutøverne. Foto: blickwinkel / Alamy/All Over Press Vis mer
Publisert
Sist oppdatert

KK.NO: Elghufs kan kanskje høres ut som en nifs karakter fra et eventyr, men i virkeligheten er dette altså en treningsøvelse. Og en svært effektiv en som sådan.

Elghufs er en form for motbakkeløp med staver. Det er en svært populær øvelse blant idrettsstjernene, og da spesielt langrennsløpere, siden den tar godt på både armer og bein. 

– Dette er en veldig bra treningsøvelse som gir god effekt på hjerte og lunger. I tillegg får du brukt hele kroppen – både armer og bein, som gjør at du kommer lettere opp i puls, sier Skiforbundets landslagssjef Vidar Løfshus til KK.no.

Han påpeker likevel at dette er en øvelse som også kan gjøre godt for oss vanlige mosjonister. Noe Tommy Aslaksen, personlig trener og treningsekspert på Bratrening.no er helt enig i.

ARMER OG BEIN: Elghufsing er ikke som vanlig gange med staver, der man ofte bare bruker dem til å støtte seg på. Her skal armene også jobbe godt. Foto: Beyond Fotomedia GmbH / Alamy/All Over Press
ARMER OG BEIN: Elghufsing er ikke som vanlig gange med staver, der man ofte bare bruker dem til å støtte seg på. Her skal armene også jobbe godt. Foto: Beyond Fotomedia GmbH / Alamy/All Over Press Vis mer

– Dette er riktignok en erstatningstrening for langrennsløpere, som simulerer langrennsteknikker og gir spesifikk kondisjonstrening. Men det er absolutt en øvelse som vanlige mosjonister kan begi seg ut på, det er veldig effektiv trening, sier han til KK.no.

LES OGSÅ: Burpees - øvelsen du bør prøve

Slik elghufser du riktig

Men hva er egentlig elghufs? Og hvordan utfører man denne øvelsen?

Det er faktisk enklere enn du tror. 

– Finn deg først en bakke som ikke er for bratt, cirka seks til syv prosent stigning er ofte bra. Du skal ikke hoppe eller løpe opp bakken, men simulere langrennsteknikk med både armer og bein. Få foten godt fram, land på hælene og skyv godt fra med armene, forklarer treningseksperten.

Det finnes mange varianter og forskjellige forklaringer på hva riktig Elghufs er, men ifølge Aslaksen er nok ikke riktig teknikk like viktig for hverdagsmosjonistene som det er for langrennsløperne. 

– Du trenger nok ikke være like nøye på teknikken som idrettsutøverne er, men sørg for å bruke armene godt. Dette er ikke som vanlig gange med staver, der man ofte bare bruker dem til å støtte seg på. Her skal armene også jobbe godt, sier han.

LES OGSÅ: Slik går du enda bedre på langrennsski

Intervalltrening med høy intensitet

Elghufs er mest brukt som en bevegelsesform når man skal trene intervaller. Hensikten er å trene på en relativ høy intensitet slik at du utfordrer hjerte og lunger, samtidig som at du trener spesifikk styrke og teknikk.

– Øvelsen går nok hovedsakelig på kondisjonen og utholdenheten, og det er en veldig effektiv kondisjonstrening. I tillegg bruker du også hele kroppen, og både armer og bein får kjørt seg. Dette krever masse energi, forteller treningseksperten.

Dersom du fortsatt ikke forstår helt hvordan elghufs skal utføres kan du ta en titt på videoen fra Skiforbundet, som viser deg riktig teknikk og utførelse. Hufs i vei.

 

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer