BURPEES: En øvelse mange har et elsk-hat-forhold til. Hvor effektiv er egentlig øvelsen? FOTO: NTB scanpix
BURPEES: En øvelse mange har et elsk-hat-forhold til. Hvor effektiv er egentlig øvelsen? FOTO: NTB scanpixVis mer

Burpees:

Vi elsker og hater burpees. Men hvor effektiv er egentlig øvelsen?

Vi har svaret!

For et par uker siden ble jeg utfordret av mine gode venn og treningspartner (som jeg liker å kalle min personlige trener) om å ta 100 burpees på tid. Først lo jeg godt: «Nå kødder han med meg?». Men det gjorde han ikke. «Både en mental og fysisk utfordring», mente han - og fort ble det en utfordring jeg ikke kunne si nei til. For hvor jævlig kan det egentlig være?

Mandag morgen klokken 06.15 møttes vi på treningsstudioet. Ja, målet var å ta 100 burpees før klokken 07.00 denne dagen. Mitt mål var å klare det på 10 minutter, 10 burpees i minuttet.

Resultatet ble 11 minutter, blodsmak i munnen, armer jeg trodde skulle løsne fra kroppen og en skjelven kropp. Men også mestringsfølelse, en skikkelig god mestringsfølelse!

LES OGSÅ: Kickstarter man forbrenningen ved å trene tidlig om morgenen?

100 BURPEES: Etter 100 burpees stod jeg igjen med blodsmak i munnen og en enorm mestringsfølelse. FOTO: Privat
100 BURPEES: Etter 100 burpees stod jeg igjen med blodsmak i munnen og en enorm mestringsfølelse. FOTO: Privat Vis mer

- Gir både kondisjon og styrke

Da jeg kom på jobb denne dagen, stolt og fornøyd, tenkte jeg at jeg måtte finne ut hvorfor vi elsker - og hater denne øvelsen. For mange av oss har et ambivalent forhold til akkurat burpees, selv om vi hører at det er en av de mest effektive øvelsene vi kan gjøre.

- Burpees involverer veldig stor del av kroppens muskelmasse (underkropp, kjerne og overkropp), noe som gjør at pulsen øker og man merker godt på kroppen at man trener. Hvilken treningseffekt man er ute etter er jo en annen ting, men øvelsen gir både kondisjon, styrke og spenst en utfordring, sier Helene Høimyr til KK.

Høimyr er muskelfysiolog, personlig trener og driver Kunnskapsriktrening.no.

LES OGSÅ: 20 minutter med styrketrening kan være like bra som 45

- Man forbrenner selvsagt en del ekstra kalorier

Intensitet og effektivitet er to viktige nøkkelord når det kommer til trening. Vi ønsker jo helst å få maksimalt ut av treningsøkten når vi først er i gang.

Selv om manualer, styrkeapparater og tredemøller kan være til god hjelp, betyr det likevel ikke at du ha all verdens med utstyr tilgjengelig for å få en god treningsøkt. Noen ganger kan du komme langt bare ved å bruke egen kroppsvekt, og da er det mange som legger inn burpees i treningsprogrammet sitt.

Opp. Ned. Opp. Hopp. Ned. Opp. Hopp. Det er ikke rart dette er en slitsom øvelse. Burpees er nemlig satt sammen av flere enkle øvelser, og gir dermed trening til både mage, rumpe, bryst og armer. Dessuten gjennomføres den som regel i et høyt tempo, og avsluttes gjerne med et spensthopp.

- Denne øvelsen er supertung, nettopp fordi man trener nesten hele kroppen, og det på ulike måter samtidig. Høy puls i kombinasjon med store bevegelser opp og ned gjør alle slitne, sier Høimyr.

Personlig trener Yngvar Andersen er enig med Høimyr - og mener dette er en tung øvelse som kan ha flere gode fordeler. Likevel er han ikke fan av øvelsen og utdyper hvorfor:

PERSONLIG TRENING: - Øvelsen har flere gode effekter for de som liker den, sier Yngvar Andersen. FOTO: Astrid Valler
PERSONLIG TRENING: - Øvelsen har flere gode effekter for de som liker den, sier Yngvar Andersen. FOTO: Astrid Valler Vis mer

- Grunnen til at jeg hater burpees, og uhyre sjelden har brukt øvelsen som trener, er at jeg synes ubehaget man må gjennom med burpees er fullstendig unødvendig. Når det er sagt har denne elsk-hat-øvelsen flere fordeler for de som liker den.

- Når man gjør én eller flere runder med burpees får man litt (eller litt mer) effekt på det meste: Litt styrke, litt spenst, litt utholdenhet og man forbrenner selvsagt en del ekstra kalorier, alt etter hvor mange man gjør og hvordan man gjør dem. Den aller beste effekten man kan få av burpees, mener jeg, er utvikling av den mentale styrken. Burpees er en øvelse som for de fleste er ganske tung umiddelbart, men med sterk mental vilje kan man klare å gjennomføre veldig mange, tåle å kjenne på mye syre, samt ha høy puls «lenge».

LES OGSÅ: Treningen som forbrenner lenge etter økten er over

Andre effektive øvelser

Selv om burpees er en øvelse hvor du bruker hele kroppen, utfordrer din mentale styrke og forbrenner kalorier, er det likevel ikke tvil om hva Andersen mener. Du trenger ikke å gjøre burpees for å oppnå en god treningseffekt. Det finnes nemlig mange andre øvelser som er like effektive, avhengig av hvilke mål du har. (Takk for det!)

- Skal man bygge styrke vil ett sett med tung markløft eller knebøy og ett sett med push-ups uten så høy puls, være veldig mye mer effektivt. Skal man trene utholdenhet, både aerob og anaerob trening, vil jeg heller anbefale å løpe bakkeintervaller, både for lysten og effektiviteten sin del, sier han.

I likhet med Andersen har også Høimyr noen øvelser hun mener du kan gjøre istedenfor (eller i tillegg) til burpees.

- Om du tenker på styrketrening er det mulig å kombinere de aller fleste øvelser for underkropp med øvelser for overkropp. Sleng inn et hopp, så er det samme greia som med burpees, sier hun og legger til:

- For eksempel clean og jerks med stang, eller litt roligere øvelser som overhead squat. Kettlebell swing med skulderpress på toppen er jo også en god kombiøvelse.

LES OGSÅ: Få rumpa til å brenne uten knebøy

KETTLEBELL: Kettlebell er en fin øvelse, hvor du også bruker store deler av kroppen. FOTO: NTB Scanpix
KETTLEBELL: Kettlebell er en fin øvelse, hvor du også bruker store deler av kroppen. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Det er spesielt én øvelse som gjelder om du vil bli sterkere

Dette er jo gode nyheter for alle som har et elsk-hat-forhold til burpees. Du trenger ikke å pine deg gjennom 100 burpees, men heller legge inn andre gode alternativer i økten din. Andersen trekker frem noen av hans favoritter:

- En aktuell øvelse som man gjerne kan bruker litt mer tid på, og som involverer store deler av kroppen, er å gå på ski. Det er min store favoritt! Men skal man bygge muskler og bli sterk i hele kroppen, og man kan teknikken på plass, så er det ingen øvelse som slår markløft, sier han og avslutter:

- Men hvis burpees gir deg treningslyst, treningsglede og mestring – så er det suverent. All trening som blir gjort er alltid veldig mye bedre enn trening som ikke blir gjort!

LES OGSÅ: Har du aldri tid eller energi til å trene?

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: