AVHENGIG AV MOBILEN: Mange av oss sjekker sosiale medier gjennom hele dagen.  Foto: Shutterstock / bbernard
AVHENGIG AV MOBILEN: Mange av oss sjekker sosiale medier gjennom hele dagen. Foto: Shutterstock / bbernard
Mobilbruk

Vi er mer avhengig av mobilen enn noen gang, noe som går hardt utover konsentrasjonen

- Elever som sliter mest med å konsentrere seg er de som i størst grad lar seg avlede av muligheten for å kunne være på nettet, sier ekspert.

Morgenen startes med å lese nettaviser på mobilen. Ping - en melding på Messenger. Midt i meldingen får du en Snap, og avbryter samtalen for å åpne den. Kjenner du deg igjen? Eller kanskje du kjenner igjen tenåringen din? Vi bruker smarttelefonen vår hele døgnet, men kan det faktisk ødelegge noen av kvalitetene våre?

Halvdan Haugsbakken er forsker ved Institutt for sosiologi og statsvitenskap ved NTNU. Han forklarer til KK.no hvordan vi har endt opp så avhengige av sosiale medier. 

- Man har de siste årene introdusert en rekke plattformer som endrer måten man bruker teknologien på. På 90-tallet var det store redaksjoner som kvalitetssikret informasjonen som ble lagt ut. Før brukte man webben som en bok, men så kom blant annet Facebook og Youtube, og nå må man delta selv og være aktiv for å bruke teknologien, forklarer han. 

- Sosiale medier er sterkt brukerstyrt, noe det ikke har vært tidligere. 

Han forklarer at forskningsmessig er problemet at noen egentlig skal fortelle deg hvordan du bruker teknologien, men at det ikke eksisterer noen lærebok for hvordan du skal bruke sosiale medier

- Mange plattformer er integrert i hverandre, og teknologien er i kontinuerlig utvikling. Bruken blir til sånn som man bruker det. En utfordring med sosiale medier er at det som er akseptert atferd i et nettsamfunn, blir til som brukere selv deltar i det. Fra dette har vi fått et nytt ord, netetiquette, som sier hva som er god og dårlig oppførsel på sosiale medier.

Og på sosiale medier blir vi rett og slett bombadert med inntrykk

- Vi får ikke informasjonen lineært som om vi leser en bok. Vi blir aktive på mange steder og blander tradisjonelle medier med de sosiale mediene. Det kan føre til såkalt information overload, der du får alt for mye inntrykk på en gang, sier forskeren. 

ALLTID NOE Å DOKUMENTERE: Mange av oss lever gjennom kameralinsen på mobilen vår. Foto: Gonzales Photo
ALLTID NOE Å DOKUMENTERE: Mange av oss lever gjennom kameralinsen på mobilen vår. Foto: Gonzales Photo Vis mer

LES OGSÅ: Sosiale medier kan gjøre det lettere å spotte narsissistene 

- Forsvinner i mobilen

I og med at vi har så mange plattformer vi deltar i, kan det bli vanskelig å konsentrere seg, mener Haugsbakken. 

- Det er for eksempel en problemstilling i skolen, at elevene forsvinner i mobilene og blir ukonsentrerte. 

Men dette har også noen mot-trender, mener forskeren. Man ser nemlig at enkelte begynner å melde seg litt ut av det å alltid være «på»:

- Mindfullness i skolen ble plutselig en trend for å gjøre at elevene konsentrerte seg mer om skolearbeidet. Det hender også at folk melder seg ut av sosiale medier, og gjennomgår en «digital detox», og dermed blir klar over hvor avhengige de faktisk er. 

LES OGSÅ: - Logger du deg inn på Facebooken til kjæresten uten tillatelse kan du bli anmeldt 

- Vi vet mer om de unges konsentrasjon

Geir Haugsbakk er førstemanuesis i pedagogikk ved Høgskolen i Innlandet (tidligere Høgskolen i Lillehammer). Han har arbeidet mye med utvikling av teknologi i undervisning, og vært med på å utvikle mediepedagogikk som et sentralt forskningsprosjekt ved Høgskolen. 

Haugsbakk har også forsket på mobilbruk og konsentrasjon i skolen. (Psst: Visste du at småbarna kan bli nærsynte av for mye PC- og mobilbruk?)

- Det er ikke lett å gi entydige konklusjoner når det gjelder tilgang til Internett. Det er ulikt hvordan barn påvirkes, og det vil avhenge av sammenhengen og hva slags retningslinjer som er etablert for bruken av sosiale medier, forklarer han. 

Han trekker frem forskning som for eksempel viser at de elevene som sliter mest med å konsentrere seg er de som i størst grad lar seg avlede av muligheten for å kunne være på Internett. Haugsbakk og to andre forskere har fulgt forsøk, som gjøres ved to ungdomsskoler, med å begrense bruken av mobiltelefoner;

- Det dreier seg om en ganske strengt regulert bruk av mobiltelefoner og tilgang til sosiale medier. I timene skal mobiltelefonene være skrudd av og lagt i sekken når de ikke brukes til undervisning, men den største endringen er at elevene ikke får bruke dem i friminuttene. 

MANGE INNTRYKK: Vi sjekker telefonen flere ganger om dagen, og det fører til mange inntrykk fra mange plattformer. Foto: Shutterstock / Monkey Business Images
MANGE INNTRYKK: Vi sjekker telefonen flere ganger om dagen, og det fører til mange inntrykk fra mange plattformer. Foto: Shutterstock / Monkey Business Images Vis mer

LES OGSÅ: Ny farlig trend blant barn sprer seg på sosiale medier 

Grunnen til disse nye reglene var blant annet at lærerne fortalte at mobilbruk førte til mye uro, i tillegg til nettmobbing. 

- Erfaringene av forsøket har vært veldig positive. Lærerne mener konsentrasjonen har økt blant elevene og at de kommer raskere i gang og har større fokus på undervisningen. I tillegg har elevene blitt mer sosiale, de snakker mer sammen og det har vært færre tilfeller av mobbing

- Foreldrene var positive til forsøket. Det viste seg at flere av dem hadde sittet med en følelse av avmakt, og hadde store problemer med å regulere barnas mobilbruk hjemme. 

LES OGSÅ: Phubbing er den nye store trusselen for parforholdet

Kan bedre barnas bruk av det digitale

Haugsbakk understreker at de som forskere ikke er motstandere av teknologi, men at de har sett store fordeler ved strengere regulert bruk i skolen. 

- Både lærere og elever er enige om at denne typen restriksjoner ikke gikk utover muligheten til å utvikle digital kompetanse i skolen. Lærerne mener tvert imot at det gir dem et godt utgangspunkt for å jobbe med det digitale, nettopp ved at de tematiserer hva som var grei og ikke grei bruk. 

Men han understreker et problem når det kommer til å regulere mobilbruken til unge

- Er problem er myten om ungdom som «digitalt innfødte». Den innebærer en forestilling om at de som har vokst opp med den nye teknologien, vet hvordan de skal bruke den, og kan regulere bruken. Det har blant annet ført til overdrevne forestillinger om ungdoms evner til multitasking, forklarer Haugsbakk.

Han mener det vil gå utover konsentrasjonen til de unge når det faktisk kreves fokus på mer avanserte oppgaver og refleksjon. 

LES OGSÅ: Nei - du skader ikke barnet ditt ved å sjekke mobilen

Til forsiden