PERSONLIG TRENER: Det er viktig å gjøre god research før man velger seg ut en personlig trener - spør gjerne om referanse, råder ekspertene! Foto: NTB Scanpix
PERSONLIG TRENER: Det er viktig å gjøre god research før man velger seg ut en personlig trener - spør gjerne om referanse, råder ekspertene! Foto: NTB ScanpixVis mer

Personlig Trener

- Vi skal være forsiktig med å si at ALLE bør bruke en personlig trener

Når bør man egentlig gå til anskaffelse av en personlig trener og hva kan man forvente av treningseksperten?

I dag er det mange som trener ofte og og som trener målrettet. Det å trene på egenhånd kan være gøy og utfordrende, men etter en stund er det lett å gå litt i lås. Men når er det man egentlig bør benytte seg av en personlig trener? (PSST: Er det virkelig mulig å oppnå Baywatch-kroppen før sommeren?)

- Dette vil variere mye fra person til person. Noen vil ha behov for og et ønske om å bruke PT over lengre perioder, hvor andre kan klare seg med et par timer. Vi kan alle bli bedre, så det er alltid noe å jobbe med. Om du trenger hjelp til å komme i gang, er usikker på hva du skal gjøre og hvordan du skal gjennomføre treningen, eller du har et konkret mål og ønsker å optimalisere treningen ytterligere, er trening med PT fornuftig, forklarer personlig trener Trond Torke, ved Effektiv Trening.

LES OGSÅ: Vi ble med den blide artisten Alexandra Joner på trening. Se video!

- Kan sammenlignes med når du skal bruke rørlegger

- Jeg mener spørsmålet om når benytte seg av PT kan sammenliknes med å spørre om når skal jeg bruke en rørlegger, når skal jeg bruke tannlegen og lignende. Du oppsøker en dedikert fagperson som du inngår et samarbeid med hvor blant annet råd, hjelp og løsning utøves, forklarer Tore Gløer Wiken, daglig leder og personlig trener ved DRIV Trening AS.

Han forklarer videre at alle kan benytte seg av PT, enten man er helt i startgropen eller har drevet med toppidrett i flere år. Mange benytter seg av gratis PT-timer ved oppstart på et treningssenter, men slutter etter dette. Men det er likevel svært populært å ha jevnlige timer med en ekspert.

LES OGSÅ: Slik får du maks ut av PT-timene

Men hvorfor gjelder dette kun noen? Wiken spurte flere treningsentusiaster og fikk disse grunnene:

  • Motivasjon
  • Ønsker å prestere bedre
  • Effektivt
  • Trene trygt
  • Trene meg opp etter skade
  • Ivareta helse

Dreier seg ikke om utseendet

En skulle kanskje tro at de som benytter seg av en personlig trener er de som vil se ekstra bra ut. Dette er bare en liten prosent, forklarer Wiken.

- Heldigvis har vi kommet så langt at PT ikke kun dreier seg om utseende, sommerkropp og det ytre. Flere og flere ser nytten av en god og funksjonell kropp hvor generell styrke, kondisjon og mobilitet er sentralt. Spesielt ser vi økt grad av personer med ulike muskelplager grunnet for stram eller ubalanse i muskulaturen som oppsøker oss.

Han anbefaler også å gjøre god research før du velger deg ut en personlige trener.

- En kunnskapsrik PT i dag har gjerne bachelor eller master innen idrett/sport i tillegg til spisskompetanse med tilleggskurs innen ulike temaer. Det er viktig at du finner den treneren med riktig kompetanse og erfaring som passer deg. Du finner mye informasjon om en PT ved å lese hjemmesider til treningssenteret. Spør gjerne etter referanser på den aktuelle treneren, råder Wiken.

LES OGSÅ: Kjendistrener Gunnar Peterson til KK.no: - Det er mer aksept for å være som man er, noe som er en veldig sunn trend

Får du ikke de resultatene du ønsker, kan det faktisk være bortkastet, mener Trond Torke ved Effektiv Trening.

- Det kan være sløseri dersom treningen ikke legges opp etter dine mål og forutsetninger. I og med at vi sitter så mye i dag er derimot all økning i aktivitetsnivå et gode. Sørg for at du finner en trener med faglig tyngde, som hører deg og hvor du virkelig føler at dere sammen kommer fram til de beste metodene for fremgang. Still krav til din trener og stopp opp og sjekk at du faktisk får de resultatene du ønsker.

LES OGSÅ: Dette skjer med musklene dine når du trener

- Målet vårt er å gjøre klienten selvstendig

Trond Torke mener at en personlig trener bør ha ett hovedmål.

- Målet for en personlig trener bør, etter Effektiv Trening sin mening, være å gjøre klienten selvstendig. Med andre ord ønsker vi at klienten skal tilegne seg de verktøyene han eller hun trenger for å opprettholde kvaliteten og kontinuiteten i treningen, også etter samarbeidet trappes ned. Utgangspunktet og målet til den enkelte vil ha stor innvirkning både på varigheten av samarbeidet og innholdet i treningen/aktiviteten. Vi skal være forsiktig med å si at alle bør bruke en personlig trener, sier han.

LES OGSÅ: - PT-Monika tar et oppgjør med det hun mener er ukultur på treningssenteret

Wiken forklarer at hyppigheten varierer veldig når det kommer til bruk av ekspert-trenere.

- Hvor ofte en bør benytte seg av PT er individuelt. Vi ser kunder som trener fast med PT tre ganger per uke år etter år, til kunder som trener én til to ganger per måned. Jeg har også kunder som trener fast hver fjortende dag, men som jeg følger opp og er i dialog med via mail og apper i mellomtiden. Omfanget av hvor ofte du skal trene med en PT må avklares når samarbeidet inngås og er blant annet avhengig av tidligere treningserfaringer, ønske om progresjon og kapasitet til trening, sier han.

- Om noen opplever det å trene med PT som sløseri, har ikke PT-en gjort jobben sin, avslutter Wiken.

Se video av superspreke Reidun (87) som trener fire ganger i uken med personlig trener!:

SE OGSÅ: Vi oppfylte 87-åringen Reiduns klatredrøm!:

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: