FROKOST: Kan frokosten være med på å kickstarte forbrenningen vår? Og hva bør vi egentlig spise til frokost?  Foto: Shutterstock / Elena Veselova
FROKOST: Kan frokosten være med på å kickstarte forbrenningen vår? Og hva bør vi egentlig spise til frokost? Foto: Shutterstock / Elena Veselova Vis mer

Frokost

- Vi støtter oss til forskningen som viser at forbrenningen nedreguleres når kroppen går for lenge uten mat

Ja, vi har alle hørt at frokost er dagens viktigste måltid. Men hva bør vi egentlig spise?

Publisert

Det sies at frokosten er dagens viktigste måltid. Og det er kanskje ikke så rart, siden det er dette som skal sette deg i gang og gi deg overskudd til å takle alle dagens gjøremål og utfordringer. Så ja, frokost er viktig, men er det sånn at riktig type frokost også er med på å kickstarte forbrenningen vår?

- Her spriker forskningen, men vi støtter oss til forskningen som viser at forbrenningen nedreguleres når kroppen går for lenge uten mat. I tillegg er det studier som viser en økning i LDL-kolesterol, det uheldige kolesterolet, blant frokostdropperne, og det er en epidemiologisk studie som viser økt risiko for hjerte- og karsykdommer blant menn som ikke spiser frokost, sier Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS til KK.no. 

LES OGSÅ: Maten som øker risikoen for høyt kolesterol 

- Frokost bidrar til bedre appetittregulering 

Men hva bør man egentlig spise til frokost? Jeg varierer veldig - noen dager dropper jeg frokosten, men hiver innpå en svart kaffe på badet, mens andre dager trenger jeg både et knekkebrød, et glass melk og kaffe. (Psst: Elsker du kaffe? Da vil du like denne nyheten!) Men hva burde jeg legge inn som en frokostvane? Er frokosten viktig for at jeg skal fungere optimalt?  

FROKOSTVANER: Ifølge Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, er frokost et viktig måltid. - Etter nattens faste trenger kroppen påfyll av energi både til hode og kropp. Foto: Privat
FROKOSTVANER: Ifølge Karoline Steenbuch Lied, fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, er frokost et viktig måltid. - Etter nattens faste trenger kroppen påfyll av energi både til hode og kropp. Foto: Privat Vis mer

- Igjen så spriker forskingen litt her. Noen mener det er ok å droppe frokost og at det ikke har noen effekt, mens andre mener tidspunktet vi spiser er like viktig som hva vi spiser. Forskning viser imidlertid at barnas konsentrasjonsevne og hukommelse blir påvirket på en negativ måte når de ikke spiser frokost, eller spise for lite frokost. Det er mulig at dette er like viktig for voksne, bare ikke forsket på. Men mange kan nok kjenne seg igjen i dette, foklarer Steenbuch Lied og legger til: 

Etter nattens faste trenger kroppen påfyll av energi både til hode og kropp

- Vi mener frokost er viktig, for etter nattens faste trenger kroppen påfyll av energi både til hode og kropp. Vi mener også at en frokost bidrar til bedre appetittregulering utover dagen, som gjør det lettere å holde vekten. Frokosten må ikke bestå av to brødskiver med mye pålegg - litt mat er bedre enn ingenting.

LES OGSÅ: Derfor blir du sulten av å sove for lite

Og når vi er inne på brødskiver og pålegg, hva er det vi egentlig bør spise til frokost? 

– Det beste jeg kan anbefale til frokost er havregrøt, har Ragnhild Lekven Fimreite, som er klinisk ernæringsfysiolog tidligere sagt til KK.no. 

Og denne anbefalingen er kanskje ikke så overraskende. Havregryn er nemlig kjempesunt og mettende, og et fantastisk frokostvalg.

– Havre er et særdeles næringsrikt kornslag og inneholder blant annet jern, folat og guntige fettsyrer. I tillegg inneholder havre flere typer fiber- blant annet løselig fiber. Fiber har generelt sett en mettende effekt, mens løselig fiber er svært effektivt for å balansere blodsukkeret, samtidig som det er gunstig for tarmfunksjonen. Som om ikke det er nok, er det også gunstig for hjertet (kolesterol), forklarer hun.

LES OGSÅ: Så stor bør frokosten din være 

- Spis noe du har lyst på, som er sunt og næringsrikt

- Mange hiver nok i seg en kaffekopp før de løper av gårde til jobb eller skole, men bør folk faktisk ta seg tid til å spise frokost?

- Som nevnt over mener vi i Grete Roede at frokosten er viktig for å tilføre kroppen energi. Og som småbarnsmor må jeg si at jeg også er opptatt av denne lille hyggelig morgenstunden før alle løper av gårde i hver sin retning. Det er viktig at barna etablere gode matvaner – og frokostvaner, som de bærer med seg videre i det voksne liv, forteller Steenbuch Lied og legger til:

- En annen ting er dette med døgnrytme og svingninger i insulinverdiene. Ser vi til kroppens hormonnivåer er det mye som tyder på at den er spesielt godt forberedt til å fordøye mat om morgenen. I motsetning til om natten hvor insulinnivået er det laveste gjennom døgnet og det samme gjelder produksjon av magesyre.

FROKOST: Velg hva du liker å spise til frokost. Om det er havregrøt, egg, brødskive eller smoothie. Er du den som ikke har matlyst - ta med deg noe i farten!  Foto: Shutterstock / K2 PhotoStudio
FROKOST: Velg hva du liker å spise til frokost. Om det er havregrøt, egg, brødskive eller smoothie. Er du den som ikke har matlyst - ta med deg noe i farten! Foto: Shutterstock / K2 PhotoStudio Vis mer

Og som ekspertene stadig minner oss på - kroppen trenger daglig påfyll av energi etter en god natts søvn. Men, til tross for alle anbefalingene, er det likevel mange som dropper frokosten. Det kan skyldes at du rett og slett ikke har matlyst på morgenen, eller at du - som mange andre - har det veldig travelt på morgenen. (Psst: Smoothien Jennifer Aniston drikker hver morgen!)

Det du da kan gjøre er å ta med frokosten på bussen eller i bilen - for det finnes et hav av matvarer der ute som er enkelt, sunt og godt!

– Gode valg er er skyr med korn, eller naturell yoghurt med korn. Andre alternativer er de ferdigsmurte knekkebrødene med ost, har Tine Sundfør, som er klinisk ernæringsfysiolog, tidligere sagt til KK.no.

LES OGSÅ: Lag den perfekte frokostsmoothien

Karoline Steenbuch Lied påpeker likevel at man ikke skal tenke på mye på hvilken mat som kickstarter forbrenningen – for det er ikke sikkert det er noen mat som virkelig har denne effekten.

- Tenk heller på hva du skal og vil spise. Spis det du føler er bra for å få kroppen i gang, enten det bare er en smoothie, en porsjon havregrøt eller en omelett.

- Spis noe du har lyst på, som er sunt, næringsrikt og som gjerne inkluder fiber, som gjør at du holder deg mett og som gjør at energien holdes opp til lunsj. Havregrøt er et veldig bra frokostmåltid, alternativ to grove brødskiver med sunt pålegg. Hvis man ikke orker så mye er smoothie et godt tips. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer