Treningskonsept

Vi testet poledancing

Og ble overrasket. Se hvorfor.

<strong>I LUFTA:</strong> Her er KK.nos journalist i aksjon (jeg prøver for harde livet å holde meg oppe i stanga - ikke enkelt!).  Foto: Per Ervland
I LUFTA: Her er KK.nos journalist i aksjon (jeg prøver for harde livet å holde meg oppe i stanga - ikke enkelt!). Foto: Per Ervland Vis mer
Publisert
Sist oppdatert
Jeg må ærlig innrømme at jeg alltid synes det har sett litt gøy ut – det å slenge seg opp og ned en «strippestang» mens man kaster forførende på håret, sender hete blikk og rister litt på puppestellet (ikke det at det er så mye å riste på).

Og det var med filmer som «Striptease», «Showgirls» og «The Wrestler» i tankene at jeg spent trippet i vei mot Sometimes poledancing studio (ekstern lenke) i Oscarsgate (dog uten Dita von Teese-antrekket jeg så for meg at jeg burde hatt på) en onsdagskveld for noen uker siden.

LES OGSÅ: Vi ga Powerstrip terningkast fem

<strong>INSTRUKTØREN:</strong> Poledancing-instruktør Herdis Jenssen viser meg hvordan jeg skal ta skikkelig "grep".  Foto: Per Ervland
INSTRUKTØREN: Poledancing-instruktør Herdis Jenssen viser meg hvordan jeg skal ta skikkelig "grep". Foto: Per Ervland Vis mer

Ikke for pyser

I likhet med en del andre har nok jeg en relativt «luguber nattklubb med tunge fløyesgardiner»-aktig tilnærming til strippestenger (bare kalt stenger på poledancing-språk).

Og det var sikkert derfor jeg forventet en mer forførerisk danseinspirert treningsøkt fremfor en tøff kondisjons- og styrkeøkt.






Nok en gang skulle det altså (dette begynner å bli en vane) vise seg at jeg tok skammelig feil.

Hallo armverk, såre hender og utslitte håndledd! Poledancing er ikke for pyser og utrente fjortisjenter. Dette er hardt arbeid og blytung trening – for hele kroppen. Ja, jeg tar virkelig av meg hatten for Demi Moore, Elizabeth Berkley og Marissa Tomei, som måtte lære seg denne teknikken for sine heller lettkledde filmroller.

LES OGSÅ: Timen som virkelig får deg til å føle deg sexy

<strong>DANSINSPIRERT:</strong>Poledancing er en kombinasjon av dans og akrobatikk - og du får brukt hele kropen.  Foto: Per Ervland
DANSINSPIRERT:Poledancing er en kombinasjon av dans og akrobatikk - og du får brukt hele kropen. Foto: Per Ervland Vis mer

- Det har jo et rykte på seg

At poledancing er tung og effektiv trening kan også instruktør Herdis Jenssen (39) skrive under på.

Hun begynte med treningsformen for to år siden, da hun meldte seg på et kurs på Sometimes.

Ifølge 39-åringen har hun vært hekta helt siden.

- Poledancing er en helt super treningsform. I likhet med mange andre var jeg jo veldig nysgjerrig på hva det gikk ut på i begynnelsen, og jeg var litt skeptisk, for det har jo et rykte på seg, sier hun til KK.no:

- Jeg tror imidlertid dette virkelig er kommet for å bli som treningsform, og jeg har ikke angret siden jeg meldte meg på kurs. Det som er så bra med denne treningen er at du får bygget styrke, selvtillit, fleksibilitet, i tillegg til at du kanskje blir litt bedre til å danse – selv om du ikke danse. Det er en treningsform hvor du stadig kan sprenge nye grenser, og du kan få til ting du aldri i verden trodde du ville få til. I det store og hele er det rett og slett kjempegod trening hvor du bruker hele kroppen. '






LES OGSÅ: De perfekte skoene til Zumba og dans

Både styrke og kondisjonstrening

Som om ikke det var nok, skal poledancing også kunne få deg i toppform, forteller instruktøren.

- Poledancing er både styrke- og kondisjonstrening. Styrke i den grad at du er nødt til å bære deg selv hele veien. Det kan være veldig tungt og uvant til å begynne med, men etter hvert som man lærer øvelsene å kjenne blir det lettere. Når det gjelder kondisjon vil den bli bedre gjennom det at du blir fort sliten. Holder du på med stangen en liten stund vil du merke dette utrolig godt, forklarer Jenssen:

- Du bruker alle muskelgrupper i løpet av en time, men spesielt mage, rygg og armer. For å kunne henge opp ned i stangen, sidelengs og den typen ting må du også bruke bein.

Se flere bilder fra poledancing-testen nedenfor:






Timen går som følger:

  • Timen jeg tok del på varte i cirka 60 minutter.

  • Det hele startet med rolig oppvarming og deretter noen låter (det hele går stort sett i moderne popmusikk) hvor instruktøren viste enkle bevegelser og trinn.

  • For hver låt etter det bygget man på koreografien, før man tilslutt satt alt sammen til en slags dans.

  • Helt til sist er det nedtrapping og uttøying.

    LES OGSÅ: Treningssokken du vil elske

    Ikke bare ungjenter

    De fleste tror nok at poledancing er en aktivitet forbeholdt unge kvinner, og det skal sies at det kun var yngre jenter på timen jeg deltok på.

    Ifølge Jenssen er det imidlertid ikke slik at det bare er 17 år gamle ungfoler som prøver ut treningsformen, og instruktøren kjemper for at flere på hennes alder og oppover skal teste ut stanga.

    - Dette er en treningsform som passer for alle, men jeg jobber veldig for å få kvinner på min alder med. 17-åringene kommer jo helt av seg selv, så det gjelder å få de voksne og litt eldre inn i sporten også, forklarer hun:

    - Du nemlig ikke være i god fysisk form for å begynne med det her, men du vil bli i mye bedre fysisk form, og noen blir i kjempeform. Min erfaring er hvertfall at mange av de på min alder, og eldre, her på senteret synes dette er veldig gøy.

    Se video fra KK.nos poledancing-test nedenfor:


    [obj:media:10454]



    LES OGSÅ: Du trenger ikke være myk for å få til dette

    KK.no TESTER



    Utgangspunkt:
    Jeg tror utgangspunktet mitt i denne treningstesten er ganske godt beskrevet lenger oppe i artikkelen, men jeg kan jo gjenta at jeg trodde dette kom til å bli mer dansetrening og akrobatikk enn virkelig tøff kondisjons- og styrketrening. Jeg var jo forberedt på at det kunne være litt slitsomt for armene, men utfra filmene jeg har sett, så ser det jo sånn halvveis enkelt ut. Det jeg egentlig var mest nysgjerrig, var om det ville kreve at jeg var skikkelig «sexy», og om jeg kom til å henge opp ned og lære meg de kuleste movsene med én gang.

    Totalinntrykk:
    Stiv og støl er bare en brøkdel av det jeg følte etter denne timen. Herregud, poledancing er mye tyngre og ikke minst – mye vanskligere enn jeg trodde. Instruktøren får det hele til å se så utrolig enkelt ut, men når du selv skal ta en piruett for deretter å kaste deg rundt stanga med en elegant vridning for så å smyge deg elegant opp igjen, klatre og til slutt henge i løse lufta med lårene som eneste feste, kan jeg love deg at svetten pipler frem i panna. Dette er ikke enkelt, og det krever helt klart en viss tålmodighet for å lære seg de ulike bevegelsene og «trinnene». Heldigvis tar instruktøren alt veldig rolig, og både forklarer og viser hver øvelse tydelig. Et annet pluss er at det på et slikt treningssenter ikke er rom for mange ti-talls deltagere (vi var fem), og dermed er det lettere for instruktøren å hjelpe enkeltpersoner underveis. Én ting som er viktig å huske på med poledancing, er som nevnt å ha tålmodighet. I tillegg må du nok like litt dans og koordinasjon, da det er en del danseinspirerte bevegelser og trinn. Det er også lurt å ha på seg shorts og singlet når du trener, for bar hud (og føtter) er nemlig det beste for å få godt grep om stanga (tro meg, med mine lange treningsbukser lærte jeg dette «the hard way»). Når det gjelder treningseffekt, så er den god, hvertfall styrkemessig. Som med det meste av koreografibasert trening kan det imidlertid ta litt tid før du lærer deg øvelsene/trinnene, og dermed kommer ikke pulsen helt på topp rent kondisjonsmessig. Et annet problem er nettopp dette med feste på stanga. Fordi stangen er glatt og hendene dine glattere (selv om du kontinuerlig tørker av stanga med sprit), blir det en del fumling underveis. Heldigvis kan du delta på timer ut fra ditt eget nivå (i mitt tilfelle – nybegynner), og da er som regel de andre på timen like erfarne/uerfarne som deg.

    Treningseffekt:
    For min del synes jeg dette var mest effektivt som styrketrening (helt ekstremt bra for overkropp), men jeg er sikker på at det også kan bli tøff kondisjonstrening etterhvert som du lærer deg øvelsene og trinnene. Som med de fleste andre gruppetreningskonsepter kommer imidlertid alt an på hvor hardt du gjør det for deg selv, og du kan selvfølgelig late deg litt underveis siden det er såpass mye klumsing når man er nybegynner. Her gjelder det imidlertid å presse seg selv litt, og virkelig ville få det til. Da blir timen langt morsommere og mye mer utfordrende, så det gjelder å legge godviljen til og ikke gi opp. Sist, men ikke minst, må det jo sies at dette var riktig så morsomt, selv om det var vanskelig. Og jo mer man klarte, jo mer inspirert ble man. Dette er rett og slett en treningsform hvor du kan ha det skikkelig gøy og slippe deg litt løs, i tillegg til at du får gjort noe helt nytt og veldig annerledes. Så jeg synes helt klart at det kan være verdt å prøve poledancing som variasjon.

    Hvem passer det for:
    Som Jenssen sier så er dette et konsept som passer for de fleste. Likevel tror jeg nok ikke du får se typen din slenge seg i stanga med det første – så fremt han ikke har god kontakt med sine mer feminine side. I denne timen handler faktisk mer om teknikk enn styrke og fysisk form, så uansett hva slags nivå du er på vil du kunne klare deg på en nybegynnertime. Etterhvert som man får innarbeidet teknikken vil man nok også bli sterkere, og da lærer man kroppen bedre å kjenne og vet akkurat hvilke muskler du trenger/ikke trenger å bruke i bevegelsene.

    Karakter:
    kkkkkkk(5/6)

    LES OGSÅ: Treningen som tar knekken på fettet

    Vær obs på skader



    Kunne du tenkt deg å prøve poledancing?




    I likhet med de fleste treningsformer, er det viktig å sørge for å ha teknikken i orden før du begir deg ut på stanga. Og dersom du har skader eller slitasje fra før, lønner det seg å være ekstra påpasselig.

    - Ja, absolutt. Hvis man har slitasje fra før av, om du for eksempel sliter med betennelser og sånne ting, så bør du selvfølgelig være forsiktig. Man er nødt til å fokusere på teknikken og ikke ha det for travelt. Hør på det instruktøren sier og gjør det riktig fra første stund, for man kan selvfølgelig pådra seg skader hvis man er uforsiktig, forklarer Jenssen.






    Instruktøren oppfordrer likevel alle som har lyst til å prøve ut den omtalte treningsformen, for som sagt – dette er en treningstrend som er kommet for å bli.

    - Jeg personlig synes det er kjempegøy. Og til alle de som kanskje har hatt lyst til å prøve, men som ikke har turt fordi de tror det bare er modellpiker som går her, så kan jeg si at det er bare å komme. Prøv, ta en sjanse og se om det kan være noe for deg. Du vil helt garantert bli overrasket!

    Mer info

    For mer informasjon om timer, priser og kurs, kan du besøke Sometimes’ hjemmeside (ekstern lenke).

    Ellers tilbys poledancing også følgende steder:
  • The Pole Room – Oslo og Tønsberg
  • Dance2Pole - Oslo
  • Steg – dans og trening – Bergen og Lillestrøm

    LES OGSÅ: Den beste treningen på 20 minutter

    Flere treningstester

    KK.no har tidligere testet følgende gruppetreningstimer:

    • Chairtease - Nike Blast
    • PowerStep - SATS
    • Powerstrip - Nike Blast
    • Shape - SATS convention
    • Zumba - Treningshuset
    • Parkour - SATS convention
    • Boot Camp - Fitness.xpress
    • RåSterk – Treningshuset
    • Waterball - Elixia
    • SH’BAM – SATS
    • FightCircuit - SATS
    • IntervallFlex - Friskis&Svettis
    • Budokon - Elixia
    • Nike Get Fit - SATS
    • Burlesque - Elixia
    • Cardio Step Interval - Elixia
    • Catslide - NIH Fitness Convention
    • Pilates Reformer – Pilates Room
    • CrossFit – NIH Fitness Convention

    LES OGSÅ: Slik får du mest ut av treningen

    Noe du lurer på? Spør KK.no


    Hvordan kan jeg gjøre de trange, nye skoene mine mer komfortable? Hvordan legger jeg sminke som varer hele dagen? Når er det best å trene - før eller etter middag?

    Har du også et spørsmål om klær, sminke, kosthold eller trening? Send det til spor@kk.no, og vi vil finne det ut for deg.

    LES OGSÅ: Dette gjør vi ofte feil under trening


    <strong>EKSPERTEN:</strong> Herdis Jenssen er instruktør på Sometimes Pole Studio og Oslo, og har selv holdt på med poledancing i litt over to år.  Foto: Per Ervland
    EKSPERTEN: Herdis Jenssen er instruktør på Sometimes Pole Studio og Oslo, og har selv holdt på med poledancing i litt over to år. Foto: Per Ervland Vis mer
    Ja, absolutt! Det ser kjempegøy ut!
     
    (96%)
    Nja, vet ikke helt
     
    (2%)
    Nei, dette er ikke noe for meg
     
    (2%)
  • Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

    Vi bryr oss om ditt personvern

    kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

    Les mer