Burpees:

Vi viser deg 4 måter å gjøre burpees på

- En svært effektiv øvelse, som det ikke skader å inkludere i treningsuken din.

BURPEE: Synes du det er tungt og vanskelig med burpees? Vi viser deg 4 ulike måter du kan gjøre øvelsen på! FOTO: Mina Knudsen
BURPEE: Synes du det er tungt og vanskelig med burpees? Vi viser deg 4 ulike måter du kan gjøre øvelsen på! FOTO: Mina Knudsen Vis mer
Publisert

Jeg vet ikke med dere, men jeg har på en eller annen merkelig måte blitt glad i øvelsen mange hater, nemlig burpees. Mange av oss har et ambivalent forhold til akkurat burpees, selv om vi hører at det er en av de mest effektive øvelsene vi kan gjøre.

Burpees er en øvelse mange elsker og hater? Hvorfor?

- Burpees er en sykt tung og effektiv øvelse hvor du bruker hele kroppen. Fordelen ved å legge den inn i øktene dine er at du bruker mye energi på kort tid og du trenger ikke utstyr, sier personlig trener Bjørgunn Rushfeldt til KK og legger til:

- Det er en øvelse som fungerer bra for å få opp pulsen opp på kort tid. Øvelsen egner seg imidlertid best for sirkeltrening og bootcamp-trening framfor ren styrke eller ren kondisjon. Men en stor fordel med øvelsen er at den forbrenner mye fordi, du bruker hele kroppen i raske bevegelser.

Journalist, Mina Knudsen, viser deg ulike måter å utføre burpees på lengre ned i saken. Foto: Ole Andreas Knudsen/o-photography
Journalist, Mina Knudsen, viser deg ulike måter å utføre burpees på lengre ned i saken. Foto: Ole Andreas Knudsen/o-photography Vis mer

Hjertepumpa går fra «0-100» på kort tid

Hopp. Ned på magen. Hopp. Ned på magen. Hopp. Det er ikke rart dette er en slitsom øvelse. Burpees er nemlig satt sammen av flere enkle øvelser, og gir dermed trening til både mage, rumpe, bryst og armer. Dessuten gjennomføres den som regel i et høyt tempo, og avsluttes gjerne med et spensthopp. Kanskje ikke rart at mange hater denne øvelsen?

Personlig trener Siri Christensen, som driver Christensen Training og Studio Level Up, forteller til KK at hun forstår hvorfor det er så mange splittede meninger rundt burpees.

- Det er jo ikke noe tvil om at burpees er en fysisk krevende øvelse både for styrke, men mest for puls. Det at vi beveger kroppen fra en stående posisjon, helt ned til bakken for deretter komme deg fortest mulig opp igjen med et hopp gjør at hjertepumpa rask går fra «0-100» på veldig kort tid. Dette kan for mange føles veldig tungt og ubehagelig på kroppen, og derfor kan nok enkelte fort hate burpees av den grunn.

- Andre derimot, liker å føle på en litt ubehagelig følelse når de trener og trives med å pushe kroppen til høy puls, og da er burpees svært effektiv og vil derfor også bli en favoritt for noen.

Personlig trener Siri Christensen. Foto: Privat
Personlig trener Siri Christensen. Foto: Privat Vis mer

- Jo mindre man gjør det, desto tyngre blir det

Når jeg hører Christensen snakke om denne øvelsen, skjønner jeg jo at det må være noe bra med den. Men om du ikke er helt overbevist ennå, så utdyper hun hvilke fordeler det er ved å legge inn burpees i treningsøktene dine.

- Som nevnt er det en øvelse som gjør at oksygenopptaket øker ganske raskt og vil derfor kreve mer av oss både styrkemessig og kondisjonsmessig. Øvelsen er rett og slett en form for helkroppsøvelse da den utfordrer både styrke (bein og overkropp), stabilitet, kjernemuskulatur og kondisjon, sier hun og fortsetter:

- Igjen er jo mål for trening relevant for om man burde legge det til i en treningsøkt, men skader aldri å inkludere noen burpees i løpet av treningsuken din.

Intensitet og effektivitet er to viktige nøkkelord når det kommer til trening. Vi ønsker jo helst å få maksimalt ut av treningsøkten når vi først er i gang.

Selv om manualer, styrkeapparater og tredemøller kan være til god hjelp, betyr det likevel ikke at du må ha all verdens med utstyr tilgjengelig for å få en god treningsøkt. Heldigvis, nå som vi nesten er blitt vant til å klare oss uten treningssenter og hjemmegym er blitt den nye treningsformen. Og da er burpees en øvelse flere legger inn i treningsprogrammet sitt - fordi du kan gjøre den hvor som helst - uten utstyr.

Sliter du med treningsmotivasjon, kan kanskje disse 5 tipsene til treningsmotivasjon hjelpe? Eller hva med å prøve en enkel og effektiv hjemmetrening på 20 minutter?

Det er jo ikke alltid motivasjonen er like god, og man kan kjenne at det er tungt å sette i gang med treningen. Men da kan heldigvis Christensen betrygge oss med:

- Burpees er som alt annet - jo mindre man gjør det, desto tyngre blir det å gjennomføre øvelsen. Så om man legger det inn i treningen, vil man både bli bedre på det og etter hvert vil det også føles enklere å utføre og kanskje man til slutt begynner å like burpees. Hvem vet?

- Hvis du skulle valgt én øvelse du ville gjort – hadde burpees vært en av dem?

- Ja! Enkelt svar, rett og slett pga at jeg elsker burpees, sier hun med et glimt i øyet.

Vil du også begynne med burpees? Vi har laget 4 ulike videoer som viser hvordan du kan gjøre den:

BURPEE: Er du ny til øvelsen burpee? Da kan du prøve denne versjonen. Start stående med skulderbredde avstand mellom beina. Gå ned i en knebøy og gå ut. Stram magen så denne er rett. Deretter går du inn igjen og helt opp. Gjenta så mange repetisjoner du ønsker. Video: Mina Knudsen Vis mer
BURPEE: Hvis du synes video en er litt for lett, da kan du prøve denne versjonen. Stå oppreist med skulderbredde avstand mellom beina. Gå ned i knebøy og gå ut til strak planke. Deretter hopper du inn til stående posisjon. Gjør så mange repetisjoner som du ønsker. Video: Mina Knudsen Vis mer
BURPEE: Nå er vi snart ved en full burpee, men synes du den er litt for tung, kan denne versjonen være gull for deg. Start stående med skulderbredde avstand. Hopp og land i en knebøy. Deretter gjør et hopp med bena bakover slik at du lander på tåballene, og blir stående i en planke-posisjon. Hopp så med bena tilbake slik at de lander rett utenfor hendene dine. Strekk armene over hodet og hopp eksplosivt opp i luften. Gjenta så mange ganger du ønsker. Video: Mina Knudsen Vis mer
BURPEE: Nå er vi i gang! Stå med skulderbredde avstand mellom beina. En burpee starter med at du strekker armene over hodet og hopper eksplosivt opp i luften. Land i en mjuk knebøy og gjør et hopp med bena bakover slik at du lander på tåballene - men denne gangen skal magen helt ned i bakken. Hopp så med bena tilbake, før du strekker armene over hodet og hopp eksplosivt opp i luften. Gjenta så mange ganger du ønsker. Video: Mina Knudsen Vis mer
Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer