FANTASTISK GOD STEMNING: 3214 damer var påmeldt KK-mila i år, og det var mange ivrige kvinner som varmet opp før startskuddet skulle gå av klokken 14.00. Foto: Sarah Johannessen
FANTASTISK GOD STEMNING: 3214 damer var påmeldt KK-mila i år, og det var mange ivrige kvinner som varmet opp før startskuddet skulle gå av klokken 14.00. Foto: Sarah Johannessen Vis mer

Kk-mila

– Viktig å gi seg selv en belønning

KK-mila deltakere hadde mange gode tips til deg som vil begynne å trene.

Lørdag 15. september gikk KK-mila av stabelen for andre året på rad, og oppmøte var minst like fantastisk som i fjor!

I år stilte humordronningen Else Kåss Furuseth som konferansier for hele arrangemenetet, og hun ga sine medsøstre den virkelige gode stemningen før start.

Blant over 3000 oppmøtte var det mange spente kvinner før start, og de hadde mange gode tips for å komme i gang med treningen og opprettholde motivasjonen.

LES OGSÅ: KK-mila: Her finner du løpstiden din

BELØNN DEG SELV FOR GOD INNSATS: Daglig leder av Get Inspired, Silje Landevåg (27) forteller at det er lov å kose seg litt ekstra etter god innsats. På hotellrommet venter en Moët til hun og venninne-gjengen. Foto: Sara Johannessen
BELØNN DEG SELV FOR GOD INNSATS: Daglig leder av Get Inspired, Silje Landevåg (27) forteller at det er lov å kose seg litt ekstra etter god innsats. På hotellrommet venter en Moët til hun og venninne-gjengen. Foto: Sara Johannessen Vis mer

En kombinasjon av litt svette og glam

– Jeg tror det er viktig å finne noe du liker å drive med, og at du belønner deg selv for god innsats, forteller Silje Landevåg (27) som er daglig leder av GetInspired.no.

– Jeg pleier ofte å unne meg sjokolade eller annen god mat. Jeg lever nok litt etter «har du lyst, har du lov», og du har spesielt lov når du har trent. Finn en balanse som passer for deg.

Silje og veninnegjengen har meldt seg på KK-mila som en jente-weekend i Oslo, og hun kan fortelle at det står en Moët og venter på hotellrommet etterpå.

– KK-mila en fin kombinasjon av glam og litt svette, og det liker vi.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Når du skal komme i gang med treningen anbefaler Landevåg at du setter opp et program sammen med en personlig trener eller en treningsveileder slik at du får et program som er tilpasset deg. I tillegg anbefaler hun at du alltid har ny musikk.

LES OGSÅ: Trener du uten å gå ned i vekt?

STARTET FACEBOOK-GRUPPE: Kristin Bråthen Alvim (30) og hennes venninner startet en gruppe på Facebook for å holde motivasjonen oppe. Nå trener de sammen flere ganger i uken. Foto: Tone Ruud Engen
STARTET FACEBOOK-GRUPPE: Kristin Bråthen Alvim (30) og hennes venninner startet en gruppe på Facebook for å holde motivasjonen oppe. Nå trener de sammen flere ganger i uken. Foto: Tone Ruud Engen Vis mer

- En løpetur er perfekt som utblåsning

Kristin Bråthen Alvim (30) deltok på KK-mila i fjor, og stilte i år med ni venninner fra Garder i Vestby. De lagde en gruppe på Facebook for å holde treningen og motivasjonen oppe mot løpet.

– Vi prøver å få til to løpeturer i uken, og felleskapet gjør at vi drar hverandre med. En treningstime med venner er også som en terapitime, og en løpetur er spesielt deilig hvis du trenger en utblåsning, sier hun.

Hun anbefaler å starte opp treningen sammen med venner og at du ikke setter deg for høye mål, men bygger deg opp etter hvert. Selv om det kan være tungt noen dager, får du brukt kroppen og du får overskudd.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






– Jeg har to barn og selv om trening kan bli travelt så går overskuddet og gleden også til barna. Når du skal komme i gang gjelder det å begynne med små grep. Du må ikke dra på et treningssenter, men bruk det du har i hverdagen. For eksempel trapper, forteller Bråthen Alvim.

Hun har også et godt tips til deg som kjenner på søtsuget etter trening eller middagen;
– Lag en smoothie til dessert, det stopper søtsuget og er sunt for barna.

LES OGSÅ: – Ro ned før løpet

FIT FOR FIGHT: Lisbeth Kolstad Skogen (31) meldte seg på KK-mila for å finne på noe gøy, og holde motivasjonen oppe. Hun deltok i løpet med andre småbarnsmødre. Foto: Sara Johannessen
FIT FOR FIGHT: Lisbeth Kolstad Skogen (31) meldte seg på KK-mila for å finne på noe gøy, og holde motivasjonen oppe. Hun deltok i løpet med andre småbarnsmødre. Foto: Sara Johannessen Vis mer

– Nå er endelig kroppen min igjen

Lisbeth Kolstad Skogen (31) meldte seg på KK-mila for å finne på noe gøy, og holde motivasjonen oppe. De er alle småbarnsforeldre og har arrangert fellesøkter siden de meldte seg på i mai.

–Jeg har født to barn, og nå er kroppen endelig min igjen. Da er det viktig å holde seg i form, og trening hjelper både fysisk og psykisk, forteller Skogen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






Hun har merket forbedring siden hun begynte å trene, og hun mener det er viktig å sette seg mål, og etter løpet i dag vet hun hva hun skal slå neste år, for hun garanterer at hun kommer tilbake igjen da.

Når det kommer til kosthold forteller Lisbeth at hun ikke følger noen strenge regimer, men at hun og familien har et variert kosthold.

– Vi klarer ikke å leve på lavkarbo eller lignende, men vi spiser grovt og prøver å få inn to til tre fiskemiddager i uken.

LES OGSÅ: Dette avslører om du løper feil

BURSDAGSFEIRING OG KK-MILA: Bursdagsbarnets venninne, Eline H. Fjeldheim minner alle om hvor viktig riktig skotøy er før et løp. Foto: Sara Johannessen
BURSDAGSFEIRING OG KK-MILA: Bursdagsbarnets venninne, Eline H. Fjeldheim minner alle om hvor viktig riktig skotøy er før et løp. Foto: Sara Johannessen Vis mer

Viktig å velge riktig skotøy

Lenger ned på Aker Brygge sitter 19 løpeklare jenter i en katamaran på Oslofjorden. Camilla Kopperud har arrangert storstilt bursdagsfeiring i Oslo med KK-mila som oppvarming.

En av hennes venninner, Eline H. Fjeldheim (38), har lenge vært opptatt av løping, og hennes beste tips er å velge riktig skotøy før du deltar i et løp.

(Artikkelen fortsetter under bildet)






– Jeg har vært med å starte en løpegruppe i Ski, så løper generelt mye. For å holde motivasjonen oppe tror jeg det er viktig med riktig utstyr. Da er spesielt skotøy viktig, så ta kontakt med en ekspert som kan finne skoene som passer dine føtter, sier hun.

Eline pleier å løpe tre ganger i uken, og hun forteller at det gjelder å prioritere trening selv om man har en travel hverdag.

– Trening er en prioritering og etter hvert vil det bli en vane. Da er det vondere hvis du ikke får løpt, forteller hun.

LES OGSÅ: Maten som treningsglade elsker

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: