SMOOTHIE MED FROSNEBÆR: Det er én veldig viktig ting du må huske når du bruker frosne bær i smoothies.  Foto: Shutterstock / Magdanatka
SMOOTHIE MED FROSNEBÆR: Det er én veldig viktig ting du må huske når du bruker frosne bær i smoothies. Foto: Shutterstock / Magdanatka
Frosne bær:

Viktig beskjed til alle smoothie-elskere!

Husk alltid dette før du putter de frosne bærene i blenderen.

Få ting smaker like godt som en smoothie laget med ferske bær, og her til lands spiser og drikker vi store mengder – spesielt om sommeren, når de norske bærene er tilgjengelige – nam!

På denne tiden av året er det imidlertid ikke like lett å få tak i de ferske godsakene, og dermed er det mange som plukker med seg bærene som ligger i frysedisken – noe som er helt greit, da de er akkurat like sunne og næringsrike som de ferske.

Det er imidlertid én ting du må huske på når du lager smoothie med frosne bær, og det er å sjekke hvor de kommer fra. Bær som er importert fra varmere land kan nemlig inneholde bakterier, parasitter og virus.

LES OGSÅ: Det beste valget fra frysedisken

Kan inneholde hepatitt A og norovirus

Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig for kosthold og ernæring i Grete Roede AS, forteller at de frosne bærene kan inneholde hepatitt A og norovirus, som smitter til bærene ved uhygienisk håndtering eller fra forurenset vann.

- Hepatitt A er en smittsom leverbetennelse, mens norovirus forårsaker blant annet omgangssyke, og er en mage-/tarminfeksjon. Disse virusene dør under varmebehandling, så et godt råd er å koke importerte frosne bær i rundt ett minutt, hvis de skal brukes i ting som ikke skal varmebehandles, som for eksempel smoothies.

Videre forteller Steenbuch Lied at vi for to år siden hadde et tilfelle med flere utbrudd av hepatitt A i Norge.

- Da gikk Mattilsynet ut med en anbefaling om å koke alle importere frosne bær. Men da de anså det nasjonale utbruddet av hepatitt A som over, fjernet de kokerådet for bærene. Men siden det alltid er knyttet en viss risiko til å spiste frosne importerte bær, er det likevel lurt å koke dem først.

Tror du det er mange som ikke er klar over dette?

- Ja, det tror jeg. Heldigvis går det som oftest bra! Ved å få spredd denne kunnskapen vil forhåpentligvis flere begynne å koke frosne bær før bruk, sier hun.

KAN BLI SYK AV FROSNE BÆR: Bær som er importert fra varmere land kan inneholde bakterier, parasitter og virus, og bør derfor kokes før bruk. Foto: Shutterstock / Alesikka
KAN BLI SYK AV FROSNE BÆR: Bær som er importert fra varmere land kan inneholde bakterier, parasitter og virus, og bør derfor kokes før bruk. Foto: Shutterstock / Alesikka Vis mer

LES OGSÅ: Denne maten gir lettest matforgiftning

Slik bruker du kokte bær i smoothie

Men man kan jo ikke bruke varme bær i en smoothie? Slapp av, Camilla Andersen, som er ernæringsfysiolog, i Frukt.no, har rådene som sikrer deg en kald og god smoothie.

- Du gjør lurt i å kjøpe norske bær – disse er trygge å spise. Kjøp flere kasser og frys bærene ned når de er i sesong så har du dem tilgjengelig gjennom året. Dersom du ikke har frosne bær kan du bruke friske og tilsette isbiter – da får du den samme kalde effekten på smoothien, sier Andersen.

Steenbuch Lied, har også et godt tips.

- Dersom du kun har utenlandske bær kan du fryse dem igjen etter at du har kokt dem, så får du en kald smoothie uten bakterier – da vil imidlertid bærene miste litt vitaminer og antioksidanter, men jeg er usikker på hvor mye det er snakk om, sier hun.

LES OGSÅ: Smoothien som «renser» kroppen

Lag en supergod bringebærsmoothie

FRISK OG SYRLIG SMOOTHIE: Røttingsnes Westlies friske bringebærsmoothie. Foto: Marit Røttingsnes Westlies
FRISK OG SYRLIG SMOOTHIE: Røttingsnes Westlies friske bringebærsmoothie. Foto: Marit Røttingsnes Westlies Vis mer

Har du lyst på en god smoothie med bær? Marit Røttingsnes Westlie, som har bloggen Fru Timian, har tidligere delt oppskriften på sin friske bringebærsmoothie.

Dette trenger du:

  • 200 gram frosne bringebær
  • 1/2 banan
  • 1 dl eplejuice
  • 1 dl gresk yoghurt


Slik gjør du: Ha alle ingrediensene i en blender og kjør knivene til du får en klumpfri smoothie. Hell det over i et serveringsglass, og pynt gjerne med et bringebær og kanskje et mynteblad dersom du har tid til det.

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i Grete Roede AS.

Til forsiden