SLUKER DU BANAN RETT FØR TRENING? Hvis du er flink til å spise regelmessig er det faktisk ingen grunn til å sluke en banan før treningsøkten. Det kommer selvsagt an på hva du skal trene, men det viktigste er at du spiser noe etter trening, ifølge treningsekspertene.  Foto: Fotolia
SLUKER DU BANAN RETT FØR TRENING? Hvis du er flink til å spise regelmessig er det faktisk ingen grunn til å sluke en banan før treningsøkten. Det kommer selvsagt an på hva du skal trene, men det viktigste er at du spiser noe etter trening, ifølge treningsekspertene. Foto: Fotolia Vis mer

Banan Før Trening

Vil det å spise noe rett før trening gi deg mer energi?

Nei, mener ekspertene. Det kan være like gunstig med en kopp kaffe.

KK.NO: Mange tyr til banan eller energibarer rett før de skal på trening i håp om at det skal gi dem litt ekstra energi til å klare økten. 

Men er det egentlig noe poeng i å spise så tett opptil økten? 

Nei, sier treningsekspert Helle Bornstein, som driver Smart Trening i Oslo. 

– Jeg vil anbefale å spise 3-4 faste måltider hver dag og fokusere på å få i seg disse måltidene, fremfor små mellommåltider.

- Om du trenger energi før trening vil en banan gi en blodsukkerstigning relativt raskt, men deretter vil energien synke igjen og vil derfor kunne virke mot sin hensikt hvis målet er å få energi. Du kan bli slappere på trening og prestere dårligere enn om du ikke hadde spist den, sier Bornstein til KK.no. 

LES OGSÅ: Spis nok og riktig mat - så orker du å trene mer

Drikk kaffe før trening

Ifølge Bornstein er hverken bananer eller energibarer det optimale å få i seg rett før en treningsøkt. 

Hun anbefaler faktisk noe helt annet:

– Trenger du energi før trening kan en kaffe fungere bedre. Spis deretter et godt måltid etter trening i stedet.  

ENERGILØS FØR TRENING?: Da kan faktisk en kaffe hjelpe, ifølge Helle Bornstein.  Foto: volff - Fotolia
ENERGILØS FØR TRENING?: Da kan faktisk en kaffe hjelpe, ifølge Helle Bornstein. Foto: volff - Fotolia Vis mer

- Optimalt kan en naturell yoghurt med bær og litt olivenolje i være et fint måltid å spise før trening og helst én time før trening, råder Bornstein. 

Tessa Sørensen, personlig trener og forfatter av boken «Tren Smart», er også enig med Bornstein. 

– For meg som trener vil avgjørelsen om å spise en banan før trening, for en av mine kunder, handle om totalinntak i løpet av dagen og hvilke trenings- og helsemål de har, sier Sørensen til KK.no. 

LES OGSÅ: Favorittmaten til de som trener

Dette er viktigere enn en banan før trening

Sørensen mener det er en del andre vaner og store endringer som for folk flest er viktigere enn den lille effekten man vil få av å spise en banan eller energibar før trening.

– Jeg vil si at man skal fokusere på å spise når man er sulten og stoppe når man ikke er sulten mer. Få i deg nok grønnsaker, fisk og grove, rene produkter. Da er grunnlaget lagt for gode treningsresultater, overskudd og energi, forteller Sørensen. 

Ronny Døhli, daglig leder og eier av MykjeMeir raw på Lysaker, foretrekker normal kost foran energibarer. 

– Om man bør spise noe rett før trening avhenger litt av hva man har spist i forkant av økta og hva målet med treningen er. Mye kondisjonstrening med høy intensitet krever mer påfylte lagre, sier Døhli til KK.no. 

LES OGSÅ: Riktig mat før og etter trening

Spis 30 minutter etter trening

I likhet med de andre treningsekspertene mener Døhli at det man spiser i forkant av en treningsøkt har mye å si for utbyttet. 

SPIS SUNT GJENNOM DAGEN: Det er nøkkelen til nok energi til treningsøkten, ifølge ekspertene.  Foto: Joshua Resnick - Fotolia
SPIS SUNT GJENNOM DAGEN: Det er nøkkelen til nok energi til treningsøkten, ifølge ekspertene. Foto: Joshua Resnick - Fotolia Vis mer

– Har du en normal, variert kost og spiser to-tre timer før du trener på ettermiddagen, mener jeg det er viktigere å spise noe 30 minutter etter at du har trent. I det lange løp mener jeg det er viktig å spise riktig før og etter trening, uansett hvilket mål du har med treningen, forklarer Døhli. 

Hvis du skal trene grytidlig på morgenen, anbefaler han at du likevel får i deg en liten matbit, selv om det ikke er lenge til treningsøkten. 

– Det er en pågående diskusjon om fettforbrenning på fastende mage, men gitt at du spiser litt før, mener jeg at du får høyere forbrenning og et bedre utgangspunkt på trening, påpeker han. 

Dette måltidet kan for eksempel bestå av mager yoghurt med noen grove korn, frukt og bær.

– Du vil hente inn den ekstra kvaliteten og intensiteten på økta ved å spise noe først og bedre fremgang over tid, sier treningseksperten. 

Vi gjør oppmerksom på at Aller Media er deleier i MykjeMeir. 

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: