Vektnedgang:

Virker appetittdempende piller?

- Trygt er ikke det samme som effektivt eller nyttig, sier ernæringsfysiolog.

PILLER: Fiberstoff-piller lover å senke appetitten og gjøre vektnedgangen raskere. Men er det noe vits i å ta dem? FOTO: NTB
PILLER: Fiberstoff-piller lover å senke appetitten og gjøre vektnedgangen raskere. Men er det noe vits i å ta dem? FOTO: NTB Vis mer
Publisert

En vektnedgang kan oppleves som vanskelig, og det er ikke uvanlig å miste motivasjonen i perioder. Det er ikke alltid lett å holde seg til de gode kostvanene og treningsvanene man har tillagt seg.

Klinisk ernæringsfysiolog med doktorgrad i ernæring, Tine Sundfør, har tidligere sagt til KK at mangel på motivasjon gjelder spesielt hvis man har holdt på lenge - det er jo slitsomt å hele tiden ta fornuftige valg, særlig hvis det ikke enda har blitt en vane.

- Så er man kanskje ikke fullt så nøye når man tar porsjoner. Det er litt lettere å tillate seg andre valg. Motivasjonen går litt ned, og dette skjer gjerne samtidig som en annen ting: Når vi har gått ned i vekt, så øker mengden appetitthormoner i kroppen vår. Kroppen tror at vi holder på å dø av sult, og er villig til å spise nesten hva som helst, sa Sundfør til KK.

Og hun understreket at dette ikke handler om viljestyrke - det er vanskelig å styre seg når man har økt appetitt.

For noen kan det være lett å ønske seg en «quick fix» på vektnedgangen. Og det finnes mange forskjellige dietter og produkter som lover nettopp det - en raskere eller enklere vektnedgang.

Én av disse er «appetitt-hemmende» piller, som selges på diverse nettsider. Mange av disse inneholder fiberstoffet glucomannan. Slike piller sies å skulle senke sultfølelsen, slik at man unngår å spise for mye. Hva tenker egentlig ekspertene om dette? Kan en fiber-pille virkelig hjelpe oss ned i vekt?

Mettende fiber

Ifølge ernæringsekspertene som KK har pratet med, er det ikke noe mer «hokus pokus» med disse pillene, annet enn at de inneholder et spesielt fiberstoff.

Ernæringsfysiolog og driver av konseptet «Helhetlig helse» med yogavideoer og e-bøker om kosthold, Gunn Helene Arsky, forklarer at glucomannan fra konjacrot er et fiberstoff som kan suge til seg store mengder vann.

Hun forteller at Den norske Vitenskapskomiteen for mattrygghet har gjort en risikovurdering basert på andre lands studier (2014), og de slår fast at det er trygt å innta max 4 gram om dagen.

NED I VEKT: Kan piller stagge sultfølelsen? FOTO: NTB
NED I VEKT: Kan piller stagge sultfølelsen? FOTO: NTB Vis mer

- Trygt er ikke det samme som effektivt eller nyttig. Generelt er det jo slik at naturprodukter som virkelig virker, gjerne blir til et legemiddel, påpeker hun.

Hun fortsetter:

- Men fiber - i passe mengder - er bra for oss. Tanken bak produktet er at fibrene sveller og fyller magen, uten at du får så mye kalorier i deg. Og om noen føler at de blir mette og dermed spiser mindre mat til måltidet, så er det jo bra. Bare husk å drikke nok, så ikke avføringen blir tørr og du blir forstoppet!

- Bedre med et vektreduserende kosthold

Også Karoline Steenbuch Lied, som er fagansvarlig kosthold og ernæring i Roede, forteller at glucomannan i mange år har blitt markedsført som et appetittdempende- og slankende produkt.

- Produktet er en type vannløselig kostfiber som sveller i magesekken, som gir økt metthetsfølelse og dermed redusert matinntak, forklarer hun.

- Studier viser at man kan oppnå et vekttap ved å innta dette produktet, men sammenliknet med placebo er ikke vekttapet så veldig mye større. Vekttapet viser seg å være spesielt effektivt når det kombineres med et vektreduserende kosthold.

Steenbuch Lied mener at et vektreduserende kosthold er en langt bedre måte å gå ned i vekt på. Altså å sørge for et sunt og energiredusert kosthold - samt være fysisk aktiv, uten slikt tilskudd.

- Det er billigere, og på den måten bygger man nye gode vaner som varer. For hva vil skje den dagen man slutter å ta kostfiberet?

KOSTHOLD: Et vektreduserende kosthold er en langt bedre måte å gå ned i vekt på enn å ta piller, sier ekspert. FOTO: NTB
KOSTHOLD: Et vektreduserende kosthold er en langt bedre måte å gå ned i vekt på enn å ta piller, sier ekspert. FOTO: NTB Vis mer

Fiber er mettende

Grunnen til at slike piller kan fungere er altså på grunn av fiberet. Hvis du ønsker å følge Steenbuch Lied sitt råd - å fokusere på vektnedgang via et sunt kosthold, uten å bruke penger på tilskudd - kan du heller få i deg fiber via sunne matvarer.

KK har tidligere skrevet om hvordan fiber kan påvirke vektnedgangen.

- Fiber i maten gjør at man får god metthetsfølelse og føler seg mett lengre, uttalte autorisert klinisk ernæringsfysiolog Ragnhild Lekven Fimreite til KK.no da.

I disse matvarene finner du mye fiber:

  • Hvetekli
  • Frø
  • Nøtter
  • Belgfrukter
  • Havregryn, bygg og grove kornsorter
  • Fullkornspasta, grov ris og grovt brød
  • Grove grønnsaker, og særlig rotgrønnsaker
  • Bær
  • Frukt

Dette gjør du hvis vekten står stille og du opplever økt sult

Hvis er midt i en vektnedgang, og du opplever økt sultfølelse og mangel på motivasjon, er det flere sunne valg du kan ta. I artikkelen nevnt i starten av artikkelen, som handler om hva man bør gjøre hvis vekten ikke rikker seg, kom Tine Sundfør med følgende råd:

- Hvis du klarer å holde på de gode matvanene og den fysiske aktiviteten, vil du ikke gå tilbake til den høyeste vekten. Men mange vil oppleve at de i en god stund har en sterk apetittøkning. De føler på sult.

Én ting er å droppe å spise en sjokolade du har lyst på, men det å føle at man er sulten er en helt annen følelse, forklarte Sundfør.

- Mange opplever at i perioder er sultfølelsen litt kraftigere, men så gjør man gode valg og velger mat med mye fiber og protein, og mat som metter bra, og så blir det bedre igjen. Så kan sultfølelsen komme litt tilbake.

Hun råder deg til å spise mat som metter mest mulig per kalori, og at du holder deg borte fra sukker og flytende kalorier. Det metter minst.

Hun understreket også viktigheten av oppfølging, enten i form av en fastlege du stoler på, en klinisk ernæringsfysiolog eller en god venn:

- Mange trenger oppfølging. Står man i dette alene, i den perioden det er så krevende fordi de fysiologiske prosessene sier du skal spise mer, da er det veldig tøft.

Følg på Instagram Abonner på KK magasinet

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer