MYE EGG: Nordmenn spiser mye egg, spesielt i påsken. FOTO: NTB Scanpix
MYE EGG: Nordmenn spiser mye egg, spesielt i påsken. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Egg:

Visste du at du kan spise eggeskallet?

Vi spiser dobbelt så mye egg i påsken - dette kan du bruke egget til!

Det er ingen tvil om at nordmenn er glad i egg. Og det er bare sunt å spise det hver dag! KK har tidligere skrevet om at forskningen spriker når det kommer til hvor mange egg det er trygt å spise i uken, mye grunnet kolesterolinnholdet. I februar kom det ny, omfattende, internasjonal forskning som friskmelder egget.

Du kan med andre ord trygt spise egg! Og mye egg spiser vi her i Norge, spesielt i påsken. Ifølge MatPrat spiser hver nordmann i gjennomsnitt cirka 13,1 kilo egg i året. Og i påsken har vi dobbelt forbruk - da spiser vi cirka 26 millioner egg i løpet av de fem påskedagene - altså spiser hver nordmann 1 egg hver påskedag.

Her får du både fakta og tips om egget - og også hvordan du kan bruke eggeskallet!

LES OGSÅ: 6 fakta og tips om egg

Tre spørsmål om egg

KK har spurt ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky og hentet litt info fra MatPrat, om tre vanlige spørsmål om egg:

- Hva er sunnest av eggehvite og eggeplomme?

- Kommer an på hva du mener med sunnest. Plommen har flest næringsstoffer, mens hviten har minst kolesterol, svarer Arsky.

- Kan egg fryses?

- Ja, de kan det. Helst uten skall, for eksempel i isterningform. Ha dem så over i tett emballasje. Men jeg kan ikke garantere at de gir like luftig eggedosis eller like bra bakeegenskaper etter å ha vært fryst, svarer Arsky.

- Hvordan koker man det perfekte egget?

Dette er MatPrats anbefaling om koketider:

  • Bløtkokt egg: 3-6 minutter
  • «Smilende» egg: 6-8 minutter
  • Hardkokt egg: 8-10 minutter

Skyll eggene raskt i kaldt vann etter koking, for å forhindre at eggene fortsetter å stivne. Hardkokte egg bør avkjøles i rennende vann like lenge som koketiden.

LES OGSÅ: Slik hardkoker du egg i ovnen

EGG: Egg inneholder mange viktig næringsstoffer. FOTO: NTB Scanpix
EGG: Egg inneholder mange viktig næringsstoffer. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Lag eget «kalsiumtilskudd» av eggeskall

Hvis du er skikkelig glad i egg vet du sikkert om alle mulige måter å tilberede det på. Men visste du at du også kan spise eggeskallet? (NB: Ikke uten å «desinfisere» det først, oppskrift følger under!)

Ernæringsfysiolog Gunn Helene Arsky forklarer at eggeskall er rikt på kalsium, men hun påpeker at det må vaskes uhyre godt hvis det skal spises, med tanke på hvor det har vært.

Flere nettsteder byr nemlig på en oppskrift på et slags kalsiumtilskudd laget av nettopp eggeskall. Det er altså ikke meningen å knaske i seg eggeskallet som snacks, men å lage et pulver av det. Det finnes selvfølgelig enklere måter å få i seg nok kalsium på, men om du ønsker å prøve noe helt nytt, får du oppskriften her:

1. Skyll nøye så mange eggeskall du ønsker i et dørslag, men pass på at den tynne hinnen i skallet blir igjen. (Bruk gjerne cirka 10 eggeskall)

2. Kok eggeskallene i en kasserolle i 10 minutter.

3. Sil av vannet i et dørslag.

4. Legg eggeskallet på et stekebrett og stek i ovnen på 200 grader i 15 minutter.

5. Ta ut eggeskallet og avkjøl. Knus eggeskallet i en blender eller på andre måter (for eksempel en mortel) slik at det blir til et pulver.

Oppbevar pulveret i krukker eller Norgesglass, og bruk det i for eksempel smoothier! En halv teskje av pulveret er nok.

EGGESKALLPULVER: Knus eggeskallene så det blir til et fint pulver. FOTO: NTB Scanpix
EGGESKALLPULVER: Knus eggeskallene så det blir til et fint pulver. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Det er viktig at vi får i oss nok kalsium, og eggeskall er nok en litt uvanlig måte å dekke behovet på. Klinisk enæringsfysiolog i TINE, Anne Marie Skjølsvik, forklarer at barn og unge trenger kalsium for normal vekst. Gravide og ammende har et økt behov for kalsium. Kroppen tilpasser seg dette ved å øke opptaket, men trenger likevel litt ekstra kalsium fra mat og drikke, forteller Skjølsvik.

- Andre utsatte grupper for lavt nivå av kalsium er personer som kutter melk og meieriprodukter fra kostholdet, uten å erstatte kalsiuminntaket fra andre kilder. I kostrådene er vi anbefalt tre porsjoner med magre melk- og meieriprodukter hver dag, hvor to av disse bør komme fra melk eller yoghurt for å sikre tilførselen av kalsium.

Skjølsvik sier at det finnes andre måter enn eggeskallpulver å få opp innholdet av kalsium i en smoothie på - for eksempel ved å bruke naturell eller smaksatt yoghurt eller syrnet melk.

LES OGSÅ: Dette bør du spise til frokost for å holde deg slank

TRENGER IKKE KASTES: Eggeskallene kan du bruke til for eksempel plantenæring. FOTO: NTB Scanpix
TRENGER IKKE KASTES: Eggeskallene kan du bruke til for eksempel plantenæring. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Eggeskall som kompost

Om du ikke ønsker å spise eggeskallet, kan du heller bruke det til å gi plantene dine en ekstra «boost». Gartner i Det norske hageselskap, Marianne Utengen, forklarer også at eggeskall inneholder mye kalsium, som er ett av flere hovednæringsstoffer som plantene trenger.

- Så ja, knuste eggeskall vil i prinsippet være et næringstilskudd til planter. Men jeg vil anbefale å knuse skallene så mye som mulig – jo større biter, desto lengre tid vil det ta før næringsstoffene frigjøres og blir tilgjengelig for plantene, forteller hun.

- Selv legger jeg knuste eggeskall i komposten min, men jeg knuser dem godt, for selv etter ett år kan eggeskallbiter vises som hvite prikker i komposten. Med andre ord, det tar ganske lang tid før de brytes ned.

Har du ikke kompost kan eggeskallene knuses og blandes i jorda i hagen, for eksempel i et blomsterbed eller under hekkplantene.

- Til en innendørs potteplante vil jeg anbefale å bruke vanlig plantegjødsel. Dette fordi en innplante har lite jord og dermed vil den relativt raskt blir utsatt for næringsmangel hvis vi ensidig «gjødsler» med egg. Eggeskall inneholder i tillegg til kalk også litt nitrogen og magnesium, men er på ingen måte et fullspektret gjødselpreparat.

LES OGSÅ: Det er ikke slik at du går ned i vekt hvis du dropper frokost eller lunsj