KAFFE: Ifølge ekspert har nyere forskning vist at kaffe kan ha gunstig effekt på hjertet. Foto: NTB Scanpix
KAFFE: Ifølge ekspert har nyere forskning vist at kaffe kan ha gunstig effekt på hjertet. Foto: NTB Scanpix Vis mer

Kaffe:

Visste du at kaffe kan være bra for hjertet?

Disse matvarene bør du spise mer av - fremmer god hjertehelse!

De fleste av oss har registrert at ikke all mat er like godt for hjertet, men hvilken mat er egentlig positiv for hjertehelsen? Vi har spurt ekspertene!

- Generelt kan man si at matvarer som inneholder mye fiber, antioksidanter, umettede fettsyrer samt omega 3- fettsyrer er sunne. Disse beskytter oss mot utvikling av hjerte- og karsykdommer, men også sukkersyke, sier Pirooz Badr. Han er lege og jobber som spesialist i indremedisin og hjertesykdommer ved Metro Legesenter.

EKSPERTEN: Spesialist i indremedisin og hjertesykdommer ved Metro Legesenter Pirooz Badr. Foto: Privat
EKSPERTEN: Spesialist i indremedisin og hjertesykdommer ved Metro Legesenter Pirooz Badr. Foto: Privat Vis mer

Badr forklarer at mat kan påvirke hjertet på positivt vis via ulike mekanismer. Som eksempler trekker han frem prinsippene bak antioksidanter og omega 3. Antioksidantene forklarer han, at er viktige i kampen mot det som kalles frie radikaler. Dette er atomer eller molekyler som oppstår som følge av metabolismen i ulike organer og som lett kan inngå i ugunstige reaksjoner.

- Frie radikaler kan ødelegge DNAet vårt og skade alle typer celler og organer og føre til kreft og hjerte- og karsykdommer. Antioksidanter bekjemper de frie radikalene og på denne måten forebygger de celleskader, forklarer han.

Når det kommer til omega 3 fettsyrer forteller legen at disse er gunstige for blodtrykket. Årsaken til dette er blant annet at de får blodårene til å slappe av.

- Dette kan også dempe betennelsesreaksjonen i blant annet åreveggen. På denne måten forebygge de også kolesterolavleiringer i kransårene til hjerte og andre blodårer, sier han.

Lurer du på hva kransarteriene er, kan vi fortelle at det er de små blodårene som forsyner selve hjertet med blod.

- Omega-3 er spesielt viktig å få i seg gjennom kost ettersom kroppen ikke lager dette selv, forklarer han.

Sjømat og spesielt villaks, skal være toppen for god hjertehelse! Foto: NTB Scanpix
Sjømat og spesielt villaks, skal være toppen for god hjertehelse! Foto: NTB Scanpix Vis mer

Disse matvarene er gull for hjertet

Så hvilke matvarer finner vi de gunstige stoffene i? Her trekker legen frem følgende liste med forklaringer og den inkluderer alt fra sjømat til korn og bær.

  • Sjømat og spesielt villaks: Dette er fullt av omega 3 fettsyrer og selenium som er en type antioksidant som beskytter oss mot utvikling av hjerte- og karsykdommer.
  • Walnøtter og mandler: Nøttene inneholder mye gunstige omega-3 fettsyrer, fiber, E- vitamin og folat som også er gunstig for hjertet.
  • Havregrøt og generelt kornprodukter: Kornet er rikt på fiber og har i tillegg kolesterolsenkende egenskaper. Dette har igjen en beskyttende effekt mot hjerte- og karsykdommer.
  • Blåbær: Blåbær er en av de mørke bærene som inneholder mye av antioksidantene resveratrol og flavonoider. Disse hjelper mot forebygging av kransåresykdom. Resveratrol finnes også i druer og rødvin.
  • Kaffe: Det har kommet noen studieresultater den siste tiden som har vist gunstig effekt av kaffe på hjerte- og karsykdommer. Kaffe er rik på antioksidanter og reduserer også risiko for utvikling av diabetes mellitus, det vil si sukkersyke.
  • Grønn te: Grønn te inneholder antioksidantene catechin og flavonider som har god effekt på høyt blodtrykk og som har forebyggende effekt mot hjerte- og karsykdommer.
  • Mørk sjokolade: Som har minst 70 prosent kakao, har vist seg å ha gunstig effekt på blodårene og blodtrykket. Her er det også flavonoider som er den kjemiske komponenten som beskytter mot hjerte- og karsykdommer, denne finnes ellers også i frukt og bær.
  • Grønnsaker: Som blomkål, brokkoli og avokado er fulle av antioksidanter og fiber og er godt for hjerte. Avokadoen er imidlertid full av kalorier og bør ikke brukes i store mengder.
  • Oljer: Tilslutt må vi ikke glemme sunne oljer som for eksempel olivenolje som inneholder antioksidanter og høye nivåer av sunt fett som beskytter hjertet og blodårene, avslutter han.
GRØNNSAKER: Brokkoli skal også være tingen dersom du vil passe litt ekstra på hjertet ditt. Foto: NTB Scanpix
GRØNNSAKER: Brokkoli skal også være tingen dersom du vil passe litt ekstra på hjertet ditt. Foto: NTB Scanpix Vis mer

- Helheten i kosten er viktig

Klinisk ernæringsfysiolog, Dijana Stupar, forteller at forskning på kosthold og hjertesykdommer stort sett viser at den forebyggende effekten av mat mest sannsynlig er avhengig av helheten i kostholdet, og ikke nødvendigvis av kun et enkelt næringsstoff. Hun jobber ved Diakonhjemmet sykehus og påpeker som Badr at de fleste studier peker mot at mat med høyt innhold av fiber, vitaminer og mineraler er bra og ikke minst at sunne, flerumettede omega 3-fettsyrer kan være ekstra gunstige.

- Det har også vist seg at mat med lavt innhold av sukker, transfett og mettet fett også er bra for oss, utdyper hun.

EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog, Dijana Stupar. Foto: Privat
EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog, Dijana Stupar. Foto: Privat Vis mer

Ernæringsfysiologen legger til at kost som inneholder mye grønnsaker, bær, frukt, nøtter, frø, krydder, urter, fullkorn og fisk kombinert med lavt til moderat inntak av rent, magert kjøtt, magre melkeprodukter og alkohol trygt kan anbefales. Dette gjelder både i behandling og forebygging av de fleste livsstilssykdommer - også hjertesykdommer.

- Myndighetene anbefaler minst 500 gram frukt og grønnsaker om dagen, men det går helt fint an å spise mer enn dette. Særlig er fargerike grønnsaker gunstig for oss, sier hun.

Videre forklarer hun at de nyeste anbefalingene innebærer at vi bør spise rundt 150 gram usaltede nøtter per uke. Disse kan fordeles jevnt, eller spises samlet forteller hun. I tillegg trekker hun frem at vi bør vi spise fisk minst tre ganger per uke. Her forklarer hun at fet fisk som laks, sild, ørret og makrell gjerne kan utgjøre et par av middagene.

- Vi har også litt for høyt inntak av rødt kjøtt, noe det ikke anbefales å spise mer enn 500 gram av per uke. En viktig årsak til dette er å redusere inntaket av mettet fett, som kan øke kolesterolet, forklarer hun og tipser om å heller velge magre kjøttprodukter.

Lurer du på hva som egentlig er så stress med dette kolesterolet, kan ernæringsfysiologen fortelle at visse typer, nærmere bestemt LDL- kolesterol er assosiert med en forhøyet risiko for hjerte- og karsykdom.

En av årsakene til dette er at de legger igjen avleiringer, som kan tette årene. Generelt forklarer hun at man kan tenke at enumettet og flerumettet fett senker kolesterolet, mens mettet fett og transfett øker det.

- Av samme grunn bør du velge magre melkeprodukter som er laget på skummet melk eller lettmelk, i stedet for helmelk og fløte, sier hun.

LES OGSÅ: Nå bør du doble vitamin D-dosen

- Det er mange andre faktorer enn kost som også spiller inn

For å øke inntaket av umettet fett, som kan beskytte mot hjerte- og karsykdom forklarer hun også at du i tillegg til nøtter og fet fisk bør spise frø og avokado regelmessig, samt bruker sunne planteoljer som olivenolje og rapsolje i matlagingen.

- Myndighetene anbefaler alle å ta tilskudd av tran, mest for at vi skal få i oss nok vitamin D, men også på grunn av de sunne omega 3 fettsyrene som beskytter mot hjerte- og karsykdom, sier hun.

Ifølge Stupar er en spiseskje med tran per dag nok til å dekke de anbefalte mengdene omega 3-fettsyrer. Hun trekker også frem at noen typer fiber har vist seg å senke kolesterolet. Blant disse påpeker hun at særlig løselig fiber som finnes i havre, belgfrukter og rug er effektive.

- Men det er viktig å vite at risiko for hjerte- og karsykdommer avhenger av mange andre faktorer enn bare kosthold. Den øker blant annet med alderen, er høyere blant menn og visse befolkningsgrupper er mer utsatt, sier hun.

Sist, men ikke minst understreker hun at det er viktig for hjertet at vi avstår fra røyking, opprettholder en sunn og stabil kroppsvekt gjennom hele det voksne livet, får nok søvn og har en aktiv livsstil.

​LES OGSÅ: - Du sover rett og slett mindre jo eldre du blir

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: