TRØTT: Ifølge ekspertene kan det skyldes maten du spiser! FOTO: NTB Scanpix
TRØTT: Ifølge ekspertene kan det skyldes maten du spiser! FOTO: NTB Scanpix
Trøtt:

Visste du at kylling, kiwi og nøtter kan gjøre deg søvnig?

Ifølge ekspertene inneholder disse matvarene et søvndyssende stoff.

Vi har vært skikkelig trøtte i det siste, og lurer derfor veldig på om dette kan ha noe å gjøre med kostholdet vårt - vi har jo ikke akkurat spist så veldig sunt i det siste. Så er det slik at enkelte matvarer gjør oss ekstra slappe og søvnige? Vi har spurt ekspertene!

Klinisk ernæringsfysiolog hos Tine, Anne Marie Skjølsvik, forteller at man kan oppleve å bli trett dersom man spiser store måltider. Videre forklarer hun at dette kan få økt effekt dersom måltidene består av mye fett.

- Å spise litt for mye gjør at en større del av blodvolumet må brukes på fordøyelsen. Samtidig vil mye fett gjøre at maten blir liggende lengre i magesekken og tømmingen av magesekken forsinkes. Dette kan både føre til ubehag og gjøre at vi føler oss litt slappe.

LES OGSÅ: Så stor bør frokosten din være!

Hørt om dette søvndyssende stoffet?

Skjølsvik forteller at det også finnes spesielle stoffer som kan gjøre oss søvnige. Blant disse er aminosyren tryptofan, som er en av byggestenene til proteiner. Hun forklarer at kroppen omdanner dette til serotonin, som igjen danner søvnhormonet melatonin. Pssst! Sover du dårlig? Spis frokost til kvelds!

- Matvarer med høyt innhold av tryptofan er for eksempel melk, reker, fisk, kalkun, kylling, nøtter, mandler, kiwi og banan, sier hun.

Ernæringsfysiologen forklarer at både tryptofan og melatonin i noen tilfeller brukes som søvnmiddel, til tross for at det ikke foreligger god dokumentasjon for at det virker.

- Får du i deg tryptofan sammen med karbohydrater vil effekten sannsynligvis øke. Melk med litt honning vil derfor kunne gjøre at nattesøvnen blir bedre om du drikker det til kvelden, tipser hun.

LES OGSÅ: Honning er naturens gull!

alt
EKSPERTEN: Klinisk ernæringsfysiolog hos Tine, Anne Marie Skjølsvik. FOTO: Privart Vis mer

Blir man sliten av å spise banan?

Vi vet ikke med dere, men det har hvert fall kommet oss for øret at banan kan gjøre oss spesielt trette. Dette er ikke noe ernæringsfysiologen er kjent med, men hun påpeker at det om ikke annet er en matvare som inneholder tryptofan.

Hun stusser likevel over påstanden fordi banan er anbefalt som en enkel matvare å spise i forbindelse med trening. Ikke bare det, men den skal passe like godt før, under og etter en treningsøkt.

-Ettersom dette er anbefalt tror jeg tretthets-effekten av banan må være liten. Den inngår i tillegg som 1 av 5 anbefalte om dagen, en anbefaling som innebærer at du kan spise den når som helst på dagtid, sier hun.

Denne maten gir deg energi, fort!

Men hva med mat vi er lystne på før vi skal opp og hoppe? Vi vet jo at mat har som oppgave å holde oss på bena, men finnes det mat vi kan få litt ekstra energi av?

Ifølge nestleder i Norsk Ernæringsfaglig Forening, Caroline Mydland, er svaret ja. Hun mener også man kan skille mellom mat som gir jevn energi og den som gir deg et ekstra kick.

- Trenger du umiddelbar energi, eller en oppkvikker er sukker effektivt, sier hun.

Likevel understreker nestlederen at gleden er kortvarig. For som mange av oss sikkert har erfart kan sukkerbombene som hvitt brød, bakevarer, sjokolade og kjeks føre til store svingninger i blodsukkeret. Årsaken til dette forklarer hun er at de påvirke insulinutskillelsen, som igjen vil påvirke opptak av sukker i cellene.

- Kort tid etter inntaket vil du kjenne deg våken og energisk, for så å snart kjenne deg slapp og trøtt. En kaffekopp på sin side er sentralstimulerende og vil gjøre deg mer våken og energisk uten å påvirke blodsukkeret ditt, sier hun.

Les også: Ikke drikk for mye av denne kaffen!

Slik får du jevn energi!

Ønsker du en jevnere følelse av energi og overskudd anbefaler hun deg å ty til matvarer som gir en mer gradvis stigning i blodsukkeret. Dette kan for eksempel være grove kornprodukter sammen med proteinrikt pålegg, frukt og bær. Psst! Hørt om denne enkle og sunne kornblandingen?

- En god tommelregel er å spise variert og regelmessig, gjerne gå for næringstett mat som gir deg en langsom blodsukkerstigning, forklarer hun.

For å sikre energi i hverdagen anbefaler hun deg å velge grove kornprodukter, grønnsaker, fisk, magre meieriprodukter og rent kjøtt.

alt
EKSPERTEN: Norsk Ernæringsfaglig Forening, Caroline Mydland. FOTO: Privat Vis mer

- Dette vil være det absolutt viktigste for å sikre deg overskudd i hverdagen, og det vil dessuten virke helsefremmende for både kropp og sjel, sier hun.

Skal hun gi en oppskrift på et helsefremmende kosthold som gir deg energi og overskudd vil det gå i denne duren:

- Gi kroppen det den trenger av energi- det vil si nok mat, protein og næringsstoffer, og ta deg gjerne en kopp kaffe også!

LES OGSÅ: Sunn og riktig mat er viktig for psyken din

Alger eller ikke alger?

Hva med supermaten? Detoxen og algene? Gir dette energi og overskudd i hverdagen?

Mydland sier hun har forståelse for at den kan virke fristende. Likevel mener hun at en kropp i balanse (det vil si mellom mengde energi inn og ut) og et kosthold rikt på proteiner, vitaminer, mineraler og fiber vil legge grunnlag for god helse og overskudd.

- I stedet for å slenge seg på disse diettene, hadde jeg heller fokusert på måltidsmønster og måltidssammensetning. Dette vil kunne påvirke energinivået ditt og følelsen av overskudd, tipser hun. Pssst! Fikk du med deg de store mattrendenen i 2017?​​

Til forsiden