PLANTAR FASCITT: Ble dette våren da du endelig kom i gang med løping? Pass på å ikke overdrive. FOTO: NTB Scanpix
PLANTAR FASCITT: Ble dette våren da du endelig kom i gang med løping? Pass på å ikke overdrive. FOTO: NTB Scanpix Vis mer

Løpeskade

Vondt under foten? Kanskje du har fått plantar fascitt

Med stengte treningssenter løper og jogger folk som aldri før. Det kan ha en bismak om du overdriver.

Publisert

Koronakrisen, stengte treningssentre og hjemmekontor har gitt befolkningen fart på løpeskoene. Aldri har jeg sett så mange joggere i gater, parker, skog og mark. Spreke som utrente, erfarne som nybegynnere. Det er gledelig at så mange ønsker å holde seg i form ved å løpe, men også mange som opplever plager og smerter i hofter, knær og føtter etter oppstart med løping.

For mye, for raskt og for ofte er sjelden lurt, og kan resultere i en ubehagelig plantar fascitt.

Cirka 10 prosent av befolkning får plantar fascitt, noe som gjør det til den hyppigste fotplagen i bevegelsesapparatet. Særlig utsatt er de som løper mye, eller belaster foten mye på hardt underlag på jobb og fritid med dårlige sko.

LES OGSÅ: Slik unngår du løpeskaden runner`s knee

Hva er plantar fascitt?

KKs treningsekspert Christian Torp
KKs treningsekspert Christian Torp Vis mer

Plantar fascien er en kraftig sene/bindevevshinne som går fra forkanten av hælbenet og sprer seg vifteformet fremover til undersiden av tærne. Plantar fasciens funksjon er å opprettholde fotens lengdebue, beskytte nerver og blodårer i fotsålen, samt å være feste for de korte tåmusklene. Når belastningen på senen blir for stor over tid, oppstår et drag i senefestet på hælen, og resultatet blir smerte under foten ved hælbeinets fremre kant.

De fleste som får denne skaden har løpt på asfalt i dårlig sko uten god nok støtdemping, drevet mye med bakkeløp eller intervalltrening, blitt litt for ivrig i oppstarten av trening med for mange økter på kort tid, eller vært på storbytur i dårlige sko med lange sightseeingdager.

Christian Torp

  • Muskel- og ledd terapeut
  • Daglig leder Torp & Co Klinikken - Spesialister på muskler og ledd, drevet i 14 år.
  • Norgesmester i bryting og spilt aktivt fotball.
  • Følg gjerne Torp&co klinikken på instagram for nyttige tips og råd om skader, behandling og trening.
  • Til info: Torp&Co Klinikken leverer helsetjenester til Aller Media.

Symptomer

Det klassiske kjennetegnet på plantar fascitt er smerter på og under hælen ved belastning. Det er ofte mer smerter på morgningen eller når du har sittet i ro, som gjerne gir halting de første stegene. Det er trykkømt mot forsiden av hælbeinet og smerten kan av og til gå fremover mot tærne.

Plantar fascitt rammer oftere personer med høy fotbue og overpronasjon.

Hvordan unngår du å få denne belastningsskaden?

Skader oppstår lett, men er ofte vanskelig og tidkrevende å bli kvitt. Prioriter derfor råd med tanke på mengde, intensitet og tilpassede øvelser for å forebygge:

Forebyggende øvelser for å styrke opp fotbuen. Vis mer

LES OGSÅ: Selv 20 sekunder med trening kan ha en effekt

Ikke ignorer smerten

Hva skal du gjøre om du mistenker at du har fått plantar fascitt? Ved smerter i hælen når du trår på foten bør du reagere raskt. Skaden er lett å behandle om man kommer i gang tidlig. Ignorerer du smerten kan det fort bli et langvarig problem.

Oppsøk gjerne fysioterapeut, muskelterapeut, naprapat eller kiropraktor for å finne årsaken til smerten. Det er avgjørende å få stilt en riktig diagnose for å velge rett behandling, øvelser og tiltak:

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer