VINTERDEPRESJON: Flere av oss kjenner på den såkalte vinterdepresjonen. Ingrid Urrang Jonassen bruker Yin yoga for å bli mer opplagt, mens postdoktor Rune Jonassen mener lysterapi kan fungere.  Foto: Shutterstock / F8 studio
VINTERDEPRESJON: Flere av oss kjenner på den såkalte vinterdepresjonen. Ingrid Urrang Jonassen bruker Yin yoga for å bli mer opplagt, mens postdoktor Rune Jonassen mener lysterapi kan fungere. Foto: Shutterstock / F8 studio Vis mer

Vinterdepresjon

Yin yoga og eteriske oljer kan hjelpe mot vinterdepresjon

- Ved vinterdepresjon ser vi at det er ubalanse i flere signalstoffer i hjernen, sier postdoktor.

Publisert

Vinteren nærmer seg med stormskritt, og dagene er allerede betraktelig kortere. Da er det lett å føle seg sliten, og ha laber energi. Da er det godt det finnes metoder som kan hjelpe mot vinterdepresjonen (Pssst: Dette er de vanligste symptomene på depresjon). 

Ingrid Jonassen er sertifisert yogainstruktør, og gjennom sin praktisering og undervisning i yoga, har hun oppdaget at yin yoga har god effekt på sinnet. Dette er en rolig form for yoga hvor du holder hver stilling i tre til fem minutter.

– I og med at du har god tid i stillingene gir en gyllen mulighet til og observere tankene og sortere dem og ved hjelp av pusteøvelser går pulsen ned, forklarer hun. 

I tillegg har hun gjennom yogaen oppdaget at eteriske oljer, som er planteoljer som fordamper lett, hjelper for å få opp energien. Da er særlig sitrusoljer gode å bruke. 

– Ved å puste inn sitrusoljer skiller hjernen ut lykkehormoner og stressnivået senkes. Jeg kan virkelig anbefale bergamottolje, som refereres til naturens egen antidepressiva, sier hun. ​

LES OGSÅ: Omtrent ti prosent av oss opplever vinterdepresjon

Gir dypere effekt

Andre typer sitrusoljer hun anbefaler til dette er sitronoljer og appelsinoljer. Disse kan du puste inn ved å bruke en diffuser som fordamper oljene slik at de pustes inn som damp, du kan lukte på dem i flasken eller du kan drikke dem. Skal de drikkes må oljene være 100 prosent rene, hvis ikke kan det være skadelig å drikke dem, ifølge Jonassen.

– Sitrusoljer kan også brukes til både å forebygge og behandle lett nedstemthet i mørketida. Men det beste er jo å forebygge, forteller hun. ​

Denne kunnskapen har hun etter hvert kombinert ved å bruke yin yoga sammen med eteriske oljer. Hun underviser nå i å bruke yin yoga og eteriske oljer mot vinterdepresjon.

– Ved å kombinere yin yoga og eteriske oljer får du en dypere effekt. Yin yogaen rydder opp i tankene, mens oljene gjør deg gladere og senkes stressnivået ditt, forteller Jonassen. 

Ønsker du å prøve yin yoga med eteriske oljer kan du finne et aroma yogakurs som kombinerer yoga med eteriske oljer. Du kan også praktisere yin yoga selv og inhalere oljene før, underveis eller etter yogatreningen. 

LES OGSÅ: 6 ting du neppe visste du kan bruke sitron til

YOGA: Ingrid Urrang Jonassen bruker Yin yoga for å bli mer opplagt og rydde opp i tankene.  Foto: Shutterstock / fizkes
YOGA: Ingrid Urrang Jonassen bruker Yin yoga for å bli mer opplagt og rydde opp i tankene. Foto: Shutterstock / fizkes Vis mer

Ingen empiriske bevis

Rune Jonassen er postdoktor ved Psykologisk institutt ved Universitetet i Oslo, forteller at det er forskjellige teorier om hva som fører til vinterdepresjon, eller sesongavhengig depresjon (SAD).

En sentral teori er at det kan være selve mørket som fører til nedstemthet, mindre glede og motivasjon. I tillegg bruker mange vinterdepresjon i dagligtalen når vi beskriver mer normale svingninger i energi som mange opplever når det går mot høst og vinter. 

Ser man på depresjon jevnt over har kvinner større sjanse for å få det enn menn. Mens 20-25 prosent av kvinner vil oppleve episoder med depresjon i løpet av livet vil bare ca. 10 prosent av menn fylle de klinske kriteriene for en depressive episode i løpet av livet, ifølge Jonassen. 

Vinterdepresjon regnes som en underkategori av de type depresjonene som kommer og går flere ganger i livet.

– Ved vinterdepresjon ser vi at det er ubalanse i flere signalstoffer i hjernen. Dette kan være stoffene serotonin, som er med på å regulere følelser i hjernen vår, og nivåer av melatonin, som påvirker søvnrytmen vår. Begge disse stoffene er sensitive for variasjon i naturlig lys, forteller han og legger til: 

– Det er finnes ikke noen empiriske bevis for at eteriske oljer eller yoga fungerer spesifikt mot vinterdepresjon.

Han forteller at det ikke nødvendigvis trenger å bety at det ikke har noen effekt. Man vet at luktesansen kan være veldig primitiv og knyttet til grunnleggende instinkter.

– Kanskje kan luker være forbundet med gode assosiasjoner som som kan være helsefremmende, sier han. 

LES OGSÅ: Depresjon kan skyldes vitaminmangel

Lysterapi er effektivt for noen

En studie fra 2007 utført av Boston University School of Medicine og McLean Hospitalfant fant ut at yoga kunne hjelpe mot depresjon. Den viste at nivået av gamma-aminosmørsyre (GABA) økte ved at testpersonene i studien praktiserte en time med yoga. Dette er en av de viktigste substansene for overføring av nerveimpulser fra en nervecelle til en annen, og GABA brukes i behandlingen av angst og depresjon. 

– Man må nok forske litt mer på dette før man kan si noe om hvordan dette kan være relatert til angst og depresjon, men det kan jo være spennende å teste ut ideen systematisk, sier Jonassen. 

Det finnes derfor andre metoder som fungerer for å behandle vinterdepresjon som forskerne har mer kjennskap til. Jonassen forklarer at lysterapi er effektivt for noen. Dette kan virke fornuftig gjennom at man kanskje kan veie opp for mangelen på dagslys. 

– Dette lyset stimulerer lysfølsomme reseptorer i øynene, men man har ikke funnet generelle endringer nivåer av melatonin i hjernen etter lysterapi. 

I noen tilfeller kan vinterdepresjon være forbundet med ubalanse i D-vitaminlagrene i kroppen, og da vil det å ta D-vitamintilskudd kunne hjelpe. 

Vi bryr oss om ditt personvern

kk er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer