YOGA I VARME: Har du hørt om hot yoga? Dette er fordelene ved å trene yoga i varmen. FOTO: NTB Scanpix
YOGA I VARME: Har du hørt om hot yoga? Dette er fordelene ved å trene yoga i varmen. FOTO: NTB Scanpix
Yoga i varme:

Yoga i 38 grader - hva er det godt for?

Ypperlig for deg som vil bli smidigere, mer bevegelig og få en mer definert kropp. Men én ting må du være obs på.

For oss treningsglade mennesker kan yoga kanskje virke mer som en måte å tøye kroppen på, men yoga er en populær og effektiv treningsform som sikrer både god balanse, smidighet og styrke, og kan hjelpe deg på veien mot drømmekroppen. Eksperter mener også at yoga og meditasjon kan være et nyttig verktøy mot depresjon, angst eller hverdagslige plager som stress og søvnproblemer.

Så med disse fakta i bakhodet, bør ikke alle bare kaste seg på yoga-bølgen? Jeg har selv en stiv og støl kropp - og tenkte at yoga må være midt i blinken for at kroppen min skal bli smidigere. Men for å være helt ærlig synes jeg det ofte kan bli litt kjedelig og for stille - jeg klarer ikke helt å finne konsentrasjonen. Det var derimot helt til jeg prøvde yoga i et varmerom.

En venninne av meg i New York sa hun hadde begynt på hot yoga. «Hot hva», tenkte jeg. Jo, 38 grader og 65 prosent luftfuktighet - og en dam av svette var visst det som skulle til. (Psst: - Jeg hadde en dam av svette i jakken og det brant på ryggen!)

Derfor måtte jeg finne ut hva denne treningsformen er godt for - og om den har noen ulemper. Assisterende manager og yoga-instruktør på Sats/Elixia, Grethe Stølan, forteller at hot yoga er en fantastisk treningsform for de som liker å svette.

- Kroppen blir fortere varm og derfor føles det lettere å komme dypere inn i stillingene. Det er også ulempen. Det kan føles lettere å komme inn i posisjonene, men det betyr ikke at du har muskulatur som er klar for det, sier hun til KK.no og legger til:

- Treningen passer for de fleste dersom man takler varme og har tilstrekkelig væsketilførsel. Man skal derimot være påpasselig dersom man har høyt eller lavt blodtrykk, er gravid, har diabetes eller andre kroniske sykdommer. Da skal man alltid rådføre seg med en lege før man praktiserer Hot yoga. Men å være i en varmesal kan være helsefremmende for for eksempel reumatikere.

LES OGSÅ: - Jeg tenkte aldri at «dette er for tungt for meg som er gravid»

Mer bevegelig kropp og bedre holdning

Hun får også støtte fra Monika Björn, som er en av grunnleggerne av konseptet Hot MOJO, coach og forfatter av boka «Yoga för dig som tränar».

- Varmen hjelper mye for personer som er stive ved at de klarer å slappe av og mykne opp kroppen. Sliter de med stølhet er dette en måte å jobbe seg gjennom det.

- Mange tenker at yoga ikke er trening, men mer tøying – hva tenker du om dette?

- Det avhenger av hvordan du definerer trening. Du vil definitivt kjenne at du har jobbet fysisk med kroppen og mange vil kjenne at de blir støl etter en økt. I stedet for å stirre seg blind på om det trening eller ikke, kan hot yoga tilby en mer bevegelig kropp, en penere og bedre holdning og et roligere sinn, forklarer hun.

Stølan mener også dette avhenger på hvilken yogaform man praktiserer.

- Er man med på en YinYoga-time så vil det i hovedsak gå på fleksibilitet og mentaltrening. AshtangaYoga, HotMojo og andre former for fysisk yoga øker fleksibiliteten, balansen og styrken i kroppen. Timen jeg er instruktør i er bygd opp slik at det skal passe alle selv om man ikke har praktisert yoga før. Øvelsene kan være utfordrende, men det er alltid modifikasjoner. Fokuset at vi skal trene styrke, bevegelighet og balanse på en trygg måte.

- Varmen gjør at min kropp, som har slitasjeskader i både knær, hofter og rygg etter mange år med dans og trening, fungerer mye bedre. Muskulatur, ledd og bindevev føles mye mer smidig i varmen og jeg klarer å slappe mer av.

LES OGSÅ: Derfor blir du støl og stiv etter trening

YOGA: Yoga tilbyr en mer bevegelig kropp, en penere og bedre holdning og et roligere sinn, forklarer Monika Björn. Skjermdump Instagram (Instagram.com/monikabjorn)
YOGA: Yoga tilbyr en mer bevegelig kropp, en penere og bedre holdning og et roligere sinn, forklarer Monika Björn. Skjermdump Instagram (Instagram.com/monikabjorn) Vis mer

Er ønsket ditt å gå ned i vekt?

Og når vi er inne på hva slags trening dette er, så er det nok flere (inkludert meg selv) som lurer på hvordan forbrenningen er under yoga. For er det egentlig sånn at man får høy puls, kan gå ned i vekt og/eller stramme opp kroppen ved å trene yoga?

Ifølge ekspertene øker ikke forbrenningen selv om man trener i varmen. Likevel kan kroppen til en viss grad bli bli strammere. (Psst: Yoga har mange fordeler, men gjør lite for kondisjonen!)

- Varmen gjør at kroppen må jobbe hardere med å kjøle seg ned, noe som koster i energiforbruk. Så ja, kroppen jobber og forbrenner, sier Björn.

- Kan man bli slankere/få en mer definert kropp av å drive med yoga alene?

- Ja til en viss grad. Det avhenger selvfølgelig på utgangspunktet og hvilken type yoga man praktiserer, sier Stølan og legger til:

- Man blir sterkere og forbrenningen settes i gang dersom man praktiserer en fysisk krevende yoga med store bevegelser. Har man derimot et ønske om å gå ned i vekt så er ikke dette treningsformen du skal prioritere. Yoga er ikke en helhetlig treningsform, man bør ha med kondisjonstrening i tillegg for å trene den viktigste muskelen, nemlig hjertet.

Videre forklarer Stølan at det er viktig å drikke vann før, under og etter en økt i varmen. Dette for å unngå dehydrering.

- Dehydrering vil kunne føre til svimmelhet, kvalme, hodepine og ikke minst at du bli mer ukonsentrert og slapp. Noen reagerer selvfølgelig mer enn andre på dette, men det er viktig å drikke tilstrekkelig før og ikke minst etter hot yoga. Det holder ikke å bare drikke under økten.

LES OGSÅ: - Jeg er ikke meg selv hvis ikke jeg får gjort yoga

undefined
Til forsiden