VIKTIG KUNNSKAP: Det er viktig å lære elever om pengers verdi, mener lærer ved Årvoll skole.  Foto: Shutterstock / mirtmirt
VIKTIG KUNNSKAP: Det er viktig å lære elever om pengers verdi, mener lærer ved Årvoll skole. Foto: Shutterstock / mirtmirt
Spare Penger

- Barna var imponerte over den polske gutten som sparte ukelønna si for å kjøpe en kosebamse til lillesøsteren sin

Elever ved Årvoll skole gikk gjennom et undervisningsopplegg for å forstå viktigheten av penger.

Vi som er ferdig med grunnskolen kan vel være enige om at vi ikke lærte noe særlig om pengebruk i timene? Selv om økonomi er noe av det viktigste vi må passe på i livet, er dette noe vi har måtte skjønne selv, eller med god hjelp fra familien.

Banksjef ved DNB Storo i Oslo, Astrid Beate Opdahl, mener det bør snakkes mer om økonomi og sosiale forskjeller på skolen, både med foreldrene og i klasserommet. 

- Ved å lære barn om hva ting koster og forklare om økonomiske forskjeller vil barna få større forståelse, som vil føre til mindre mobbing og ekskludering, sier hun til KK.no. 

Det å lære opp barn til å sette opp budsjetter og spare penger kan umulig være noe annet enn bra, og akkurat dette har de gjort på Årvoll skole gjennom undervisningsopplegget «Lærepenger». Barna har lært om pengebruk og økonomiske forskjeller, og opplegget gikk over fem leksjoner med ferdiglagde Power Point-presentasjoner. 

- Gjennom «Lærepenger» blir barna blant annet kjent med tre vanlige familier fra Europa som har andre forutsetninger og ofte reduserte midler, sier Opdahl. 

LES OGSÅ: Tre økonomiske råd alle kvinner bør følge nå

- Unger i dag vokser opp i et pengeløst samfunn

Maria Høibjelke Sæternes er lærer for femte klasse på Årvoll skole og har vært med på å undervise barna gjennom Lærepenger. 

- Det er et utrolig flott undervisningsopplegg. Flere trinn på skolen har også hengt seg på nå. De er flinke til å snakke elevenes språk med fengende videoer og quiz på Kahoot, sier hun til KK.no. 

UNDERVISTE OM PENGEBRUK: Lærer Maria Høibjelke Sæternes.
UNDERVISTE OM PENGEBRUK: Lærer Maria Høibjelke Sæternes. Vis mer

Hun forklarer at filmene de viser blant annet er av familier i andre land.

- Vi ble kjent med familier fra Spania, Sverige og Polen. Barna fikk et innblikk i hvordan familiens økonomi var, og hvordan de sparte. Alle var imponerte over den polske gutten som sparte ukelønna si for å kjøpe en kosebamse til lillesøsteren sin, sier Sæternes. 

Slik fikk elevene et lite innblikk i hvor godt vi har det i Norge, forklarer læreren. Hun forteller at leksjonene fenget dem og at alle deltok aktivt i diskusjonene og undervisningen. Sæternes mener det er svært viktig at dagens unge lærer om økonomi og penger

- Vi spøkte litt om det etter undervisningen, at vi forventer at ingen i klassen ender opp på Luksusfellen.

- Unger i dag vokser opp i et "pengeløst" samfunn. De gode gamle matteoppgavene med penger er ikke alltid like lett å forholde seg til. Det er veldig viktig at barna forstår at et bankkort ikke er utømmelig.

Hun peker på hvordan forbruksgjelden blant unge har økt de siste årene, og mener det er en trend som er viktig å få snudd. (Pssst: Forbrukerøkonom: - Vi nordmenn er verdensmestere i å sløse!)

- Jeg tror vi kommer langt med bevisstgjøring hos elevene, som for eksempel gjennom «Lærepenger». Mange unge ser nok ikke baksiden ved å ta opp dyre forbrukslån, sier hun.

Elevene på Årvoll skole så også på familiebudsjetter og hvor mye penger som egentlig går med på bolig, mat, bil, buss, klær og faste utgifter. Sæternes sier at elevene fikk en tankevekker når de så hvordan de andre familiene sparte penger. 

LES OGSÅ: - Den som får dårlige betalingsvaner i ung alder risikerer å få varige betalingsproblemer

- Blitt mer åpenhet om forskjeller

Sæternes har jobbet fem år i Osloskolen og tre år i Trondheim. Hun har gjennom disse årene sett sosiale forskjeller blant elevene, men mener åpenheten og aksepten om at ikke alle tjener like mye er større i dag

- Foreldre er flinke til å planlegge turer som ikke koster penger, som å gå tur i skogen og arrangere akedager. Jeg har også opplevd at foreldre snakker sammen på foreldremøter om maksgrenser for bursdagspresanger

Hun forklarer at hun ser forskjell på elevenes økonomiske bakgrunn, men hun opplever ikke dette som et problem.

- Jeg tror ikke elevene ser på dette som problematisk. Det å skape et trygt og godt klassemiljø der alle blir inkludert er det viktigste vi kan gjøre. 

LES OGSÅ: Mie hadde gjeld på 300.000 etter samlivsbrudd

ØKONOMISK KRISE: Det er forferdelig å slite med økonomien, men dette kan unngås dersom barn læres om økonomi og pengers verdi. Foto: Shutterstock / WAYHOME studio
ØKONOMISK KRISE: Det er forferdelig å slite med økonomien, men dette kan unngås dersom barn læres om økonomi og pengers verdi. Foto: Shutterstock / WAYHOME studio Vis mer

Hun forklarer at det for eksempel under åpne kvelder i barnehager og skoler ofte er innsamling av penger til en god sak, og at en femtilapp her og der fort blir mye penger. Ofte har det derfor blitt satt ut donasjonsbokser der alle kan gi det de kan. 

- Slik får alle bidra, om det er en femmer eller en femtilapp spiller ingen rolle. 

LES OGSÅ: 3 ting du bør vite om BSU-sparing 

Viktig å lære barna om pengenes verdi

Sæternes mener elevene hun har møtt er svært forståelsesfulle og flinke til å håndtere økonomiske forskjeller blant medelever. Hun tror det er viktigst å lære barna om pengenes verdi. 

- At elevene lærer dette med at et bankkort ikke er utømmelig, at det ikke er lurt å ta opp forbrukslån og at de lærer å regne ut renter er svært viktig. Da ser alle at det er lurt å spare i noen måneder og betale når de kan, forklarer hun. 

Hun mener det har skjedd mye med priser og lønninger de siste generasjonene, og peker på jula som et eksempel. 

- Det er ofte vanskelig å finne på hva man kan kjøpe, fordi mange kjøper seg det de trenger gjennom hele året. Jeg mener ikke det er foreldrenes feil, men det er viktig å forklare barna hvorfor det er sånn. Det å spare penger til noe man ønsker seg tror jeg ikke er så vanlig lenger. 

LES OGSÅ: Alt du trenger å vite om å spare i fond 

Til forsiden