STARTE EGEN BEDRIFT: Få gründerbedrifter overlever, og selv om det er stor forskjell på gründerne, er det noen tabber som kan sies å gå igjen.  Foto: NTB Scanpix
STARTE EGEN BEDRIFT: Få gründerbedrifter overlever, og selv om det er stor forskjell på gründerne, er det noen tabber som kan sies å gå igjen. Foto: NTB Scanpix
Gründer

Drømmer du om å starte for deg selv?

Norge er et av de enkleste landene i verden å drive gründervirksomhet i, men likevel er det bare halvparten som klarer seg etter et år.

Å starte opp for seg selv er drømmen for mange, men det er dessverre ikke like mange som får det til. Man regner med at omkring halvparten av bedriftene som startes opp er borte etter ett år. 

- Dette er ikke bedrifter som nødvendigvis går konkurs, men der en ser at det ikke fungerte og gir det opp, forteller Henrik Jacobsen, som er en av oppstartslosene i DNB. 
DNBs oppstartslos jobber med å hjelpe håpefulle gründere med å få egen bedrift godt opp på beina.

Andre tall fra SSB viser at kun tre av bedriftene som ble startet opp i 2007 fortsatt eksisterte fem år senere. 

LES OGSÅ: Byttet yrke som voksen: - Jeg har ikke angret et sekund

Bruker for lang tid i planleggingsfasen

Torill Bye Wilhelmsen er gründertrener i Fjellflyt AS. Hun er med det selv gründer, og jobber med å hjelpe andre med samme drøm.

Hun mener en klassisk feil er at mange jobber for lenge med utvikling av bedriften før pengene kommer. 

- Ofte bruker mange for mye tid før de begynner å tjene penger. Og det gjør man når man skal klare alt selv; nettsidedesign, utvikling av produkt, strategi, bygging av nettverk, kundeservice og regnskap. Man bruker mye tid på å finne ut av ting - på å google, sier hun. 

Det som skjer da er at du jobber deg halvt ihjel før du ser gevinstene, og i løpet av to-tre år mister du piffen. Løsningen er å jobbe gjennom ideen din fra A til Å før du starter bedriften, slik at konseptet er gjennomarbeidet før du starter. Dette kan du få hjelp til av en rådgiver eller på kurs i strategi.

OPPSTARTSLOS: Henrik Jacobsen er oppstartslos i DNB. Foto: DNB
OPPSTARTSLOS: Henrik Jacobsen er oppstartslos i DNB. Foto: DNB Vis mer

Også Jacobsen i DNB mener du må være raskt ute. Ifølge ham er det mange gründere som opplever at produktet deres ikke selger når de endelig får det ut. 

- Her er det masse fallgruver, men nummer én er nok det at man ser at det var ikke nok kunder som var villige til å betale for produktet eller tjenesten. 

Og grunnen til det er ikke nødvendigvis at du ikke har en god idé, problemet er heller at man ikke lar kundene være med på å forme sluttproduktet. 

- Mange sitter i årevis og jobber med konsept og produkt for å gjøre det helt perfekt, men har ikke snakket med målgruppa eller andre potensielle kunder, sier han. 

- Man må vite om det er behov og den eneste måten å finne ut av det er å prate med målgruppa. Vi ser jo at også store bedrifter gjør mer av det å komme med tidlige løsninger, og så får raske og verdifulle  tilbakemeldinger fra kundene. 

LES OGSÅ: Videreutdanning: - Mange er opptatt av å posisjonere seg i et krevende arbeidsmarked

Har urealistiske forventninger om hva som betaler

En annen ting som ofte er vanskelig er pengene - en har ikke har nok. Finn ut om det finnesstøtteordninger du kan benytte deg av, og husk dessuten at det er produktene som gir bedriften inntekt, ikke ideen. 

- Mange har litt urealistiske forventninger til når pengene kommer inn. Mange tror at det å ha og selge en skikkelig god idé er nok. Men det er det ikke. Det som har verdi er gjennomføringsevnen. 

- Vi lever i et høykostlands med høye lønnsordninger, der vi skal konkurrere mot importen. Tenk kvalitet til høye priser. Tidlig. Du må levere de beste produktene, sier Bye. 

LES OGSÅ: Frederik og Julie er både kjærester og partnere på jobb

Ha profesjonelle sparringspartnere

Har du gått og ruget på en gründeridé har du helt sikkert også spurt bestevenninnen og moren din om hva de synes? Er de midt i målgruppa kan de selvfølgelig si noe om hvorvidt de ville kjøpt produktet ditt eller ei, men husk at de ikke er subjektive, og de er ikke gründere. 

- Mange bruker venner og familie som sparringspartnere, men de kan jo ikke noe om dette. Du trenger en profesjonell sparringspartner. Gründervirksomhet er et eget fag, og i andre yrker så ville du jo ikke spurt mamma, påpeker Bye. 

- De som ikke går i den tidsfella er de som henter råd fra de som har gått veien før dem, mener Bye. 

Søk råd fra de som kan det. Du kan faktisk ikke ha peiling på alt, og ifølge Bye er det altfor mange som belager seg på å gjøre alt selv. Skal du åpne en kafe er det haugevis av kafegründere i landet vårt som gladelig hjelper deg litt på vei. 

- Nesten uansett hva du gjør, så har noen andre gjort noe lignende før deg. Du kjenner kanskje noen som sitter med verdifull erfaringsbasert informasjon, sier Jacobsen i DNB.

- Nordmenn er altfor dårlige til å be om hjelp, men vi ser at om du spør på en høflig og ordentlig måte, så er vi veldig flinke til å ville bidra.

Med andre ord: kom i gang så fort som mulig. Få produktet ut og hør på tilbakemeldingene. Søk råd hos med mennesker som kan dette, som vet hva det vil si å skulle legge en strategi, lage et godt konsept og å nå ut til kundene. 

LES OGSÅ: Når jobb blir elskerinnen hans

Ha et nettverk og ta fri

Å starte egen bedrift kan være et ensomt prosjekt. Det vil gjøre deg både sliten og lei, og det er mye verdifullt å hente i å oppsøke de som driver med det samme som deg.

Å starte egen bedrift sender deg ut i en liten berg og dalbane: gleden når du får det til er enorm, men det er mye bekymringer. Å ha noen i nettverket som går igjennom det samme vil gjøre at de ikke oppleves som like altomfattende, mener Bye. 

Dessuten er det slitsomt å få en bedrift opp på beina. Det krever mye innsats og du vil jobbe flere timer enn de fleste i omgangskretsen. Derfor må du ha litt ordentlig fri også, og du må ha tid til faglig påfyll, og ikke bare sitte i din egen gründerboble på hjemmekontoret. Ta en studietur midt i året, foreslår Bye. Du får egen bedrift litt på avstand, men får samtidig verdifullt faglig påfyll som vil gagne den når du kommer hjem igjen. 

Råd til gründerspirene: 

  • Tenk høy kvalitet til høye priser
  • Du trenger ikke starte alene selv om du er alene om å starte. Å starte for seg selv kan være ensomt - jobb med å skaffe deg et nettverk.  
  • Skaff deg en proff sparringspartner. 
  • Test tidlig. Ikke bare jobb med konsept på papiret, men test det ut på ekte kunder. 
  • Invester i bedriften. Ikke ta ut alt overskudd i lønn, men bruk det på å utvikle bedriften og deg selv. 

(Kilde: Torill Bye Wilhelmsen/Fjellflyt AS)

Til forsiden