LANGTRANSPORTSJÅFØR: Katrine har ingen kvinnelige kolleger på jobb. - Det er et yrke jeg gjerne anbefaler andre kvinner, sier hun til KK.no. Foto: Jan-Erik Fossum
LANGTRANSPORTSJÅFØR: Katrine har ingen kvinnelige kolleger på jobb. - Det er et yrke jeg gjerne anbefaler andre kvinner, sier hun til KK.no. Foto: Jan-Erik FossumVis mer

Yrke

- Å manøvrere den digre semitraileren er lettere enn mange tror

Katrine er en av svært få kvinnelige langtransportsjåfører. - Jeg anbefaler dette yrket til andre kvinner, men det nytter ikke med prinsessenykker, sier sjåføren.

- Jeg stortrives som langtransportsjåfør, og anbefaler dette yrket til andre kvinner også, sier Katrine Bergquist (40) til KK.no. (PSST! Leste du denne om Ellen som jobber i spillbransjen?)

Katrine bor på Kongsvinger, med sine tre ungdommer i alderen 15 – 19 år. Når klokken nærmer seg 19.00, drar Katrine på jobb. Da setter hun seg bak rattet og kjører hele natten, og sover mens barna er på skolen.

At hun ble langtransportsjåfør for tre år siden var ikke planen. Men helt tilfeldig var det heller ikke.

– Jeg elsket jobben min som hjelpepleier der jeg jobbet med psykisk utviklingshemmede, sier Katrine.

LES OGSÅ: - Flere kvinner enn menn opplever å få uønsket seksuell oppmerksomhet på jobb

Alltid vært glad i å kjøre

– Men som alenemor med ansvar for tre barn, er jeg avhengig av en sikker inntekt. Og da kommunen ikke kunne tilby meg fast stilling, måtte jeg se meg om etter noe annet. Det ble for uforutsigbart å satse på ekstravakter.

Katrine forteller at valget egentlig ikke var så vanskelig. Faren var yrkessjåfør i alle år, og som liten fikk Katrine ofte være med ham på jobb. Hun ble tidlig fascinert av biler og kjøretøy, og hun elsker å kjøre bil.

– Jeg var litt usikker på om jeg skulle greie å ta alle førerkortene for stor bil, men det gikk over all forventning, og jeg hadde ingen stryk, verken på teori eller oppkjøring. Jeg hadde fast jobb i sikte, og i september 2014 var alt på plass.

LES OGSÅ: Kan man kjøpe egen bolig uten fast jobb?

BAK RATTET: Katrine har alltid elsket å kjøre bil. Å manøvere semitraileren er lettere enn mange tror, sier hun til KK.no Foto: Jan-Erik Fossum
BAK RATTET: Katrine har alltid elsket å kjøre bil. Å manøvere semitraileren er lettere enn mange tror, sier hun til KK.no Foto: Jan-Erik Fossum Vis mer

Godt miljø

Katrine jobber på Bunes Transport Nord-Odal. Hun er eneste kvinne blant ni mannlige kolleger. (Psst: - Mange er opptatt av å posisjonere seg i et krevende arbeidsmarked!)

– Jeg må virkelig skryte av måten gutta tok meg imot på, sier Katrine og skryter av det sosiale miljøet. 

– Jeg fikk også grundig opplæring, noe som ga meg den tryggheten jeg trengte for å kunne gjøre en god jobb.

Arbeidsuka med å kjøre matvarer for Coop starter mandag kveld, og avsluttes lørdag morgen. Helgefri har hun innimellom, selskapet er fleksible overfor de ansatte. Ifølge Katrine stiller sjåførene velvillig opp for hverandre innad i firmaet.

– Selv om jeg helst vil være selvhjulpen, hender det at jeg spør om hjelp til de tyngste løftene. Men å manøvrere den digre semitraileren, er derimot lettere enn mange tror, smiler Katrine.

– Det var nok mye tyngre tidligere, før vi fikk moderne biler med alt tenkelig utstyr.

– Vinterkjøringen kan være en utfordring, og jeg kjører nok ikke like fort som enkelte andre. Men så lenge jeg kjører til siden, og slipper forbi de som vil kjøre fortere, blir dette fullt ut akseptert. Jeg setter tryggheten, bokstavelig talt, i førersetet, sier Katrine.

LES OGSÅ: Skal du skifte jobb eller bli der du er?

Skaffet seg et nettverk

– Som kvinne blir man lagt merke til i denne bransjen, forteller Katrine.

– På godt og vondt. Jeg lærte meg fort hvem jeg kunne stole på, og dannet meg et godt nettverk.

Katrine forteller at hun stort sett treffer de samme sjåførene hver natt, og at de deler et spesielt fellesskap over kaffekoppen i hviletiden. Men hun har også opplevd at mannlige kolleger har kommet med ufine kommentarer. 

– Det er visst noen som tror at en kvinnelig langtransportsjåfør er ledig på markedet og fritt vilt, sukker Katrine.

– Men heldigvis hører seksuelle tilnærmelser til sjeldenhetene.

Katrine mener at det er plass til langt flere kvinner enn bare de som jobber med det i dag. 

- Men man bør vite hva man gå til, og ha en god porsjon selvironi og humor. Det nytter ikke med prinsessenykker i denne jobben. Selv om sjåførene kanskje kan slenge litt med leppa, er det sjelden vondt ment. Jeg er med på en spøk, men sier fra hvis den dras for langt. På den måten blir jeg akseptert i miljøet, forklarer Katrine.

Hun understreker at hun alltid føler seg trygg på jobb, og er takknemlig for de flotte personene hun har i nettverket sitt. 

Skulle det skje noe uforutsett har hun også gode venner og naboer som kan trå til, hvis barna hennes skulle trenge noe, mens hun selv er på jobb. 

- Jeg anbefaler ofte yrket til andre kvinner, sier langtransportsjåføren.

LES OGSÅ: Pia sluttet i fast jobb for å starte eget begravelsesbyrå

Ønsker flere kvinner velkommen

Morten Hagen er forbundssekretær i Norsk Transportarbeiderforbund. Han forteller at blant medlemmene i bedrifter med tariffavtale, er det kun 3.2 prosent kvinner.

ØNSKER FLERE KVINNER: -  Foto: Presse
ØNSKER FLERE KVINNER: - Foto: Presse Vis mer

– Innenfor yrkene med «stor bil», er det flest kvinner som er sjåfør på buss, i våre oversikter i overkant av 8 prosent kvinner. Dette har trolig sammenheng med at bussbransjen har som kjent et mer fast ruteopplegg, som gjør at arbeidstidene er mer forutsigbare, sier Hagen.

Hagen tror at årsaken til at det er så få kvinner i langtransportyrket, er sammensatt.

- Fra gammelt av har det alltid vært et mannsdominert yrke, som tidligere ble forbundet med blant annet tung håndtering av gods.

LES OGSÅ: Ny utdannelse i voksen alder? Ida har ikke angret!

Hagen fremholder også at yrket til dels er vanskelig å kombinere med familieliv, ettersom arbeidstiden er uforutsigbar på grunn av blant annet uregelmessige trafikkforhold.
Det har vært dårlig dekning når det kommer til steder der man kan parkere for natta på et «skikkelig vis». Mange rasteplasser har dårlige eller manglende sanitære forhold. 

– Vår oppfatning er at de kvinnene som faktisk er i lastebilyrket trives godt, men at de må være i en livssituasjon som muliggjør uforutsigbarheten med tanke på arbeidstider og arbeidstidsordninger. Her henger nok dessverre mye av det gamle kjønnsrollemønsteret fremdeles igjen.

Hagen forteller at blant kvinnelige lastebilsjåfører, jobber de fleste innenfor distribusjon/nærtransport, der man avslutter hver arbeidsdag og sover hjemme. Kun veldig få kvinner kjører langtransport.

– Kvinner bidrar til et bedret miljø blant sjåførene, og Norsk Transportarbeiderforbund ønsker flere kvinner velkommen. Det finnes statistikk som sier at kvinner oppfører seg «roligere» i trafikken, i forhold til menn, noe som bidrar til økt trafikksikkerhet, avslutter Morten Hagen. 

LES OGSÅ: - Bruk lang tid på å etablere parforholdet før dere flytter sammen som familie, tenk heller år enn måneder

Sjekk KKs kjærlighetshoroskop

Saker spesielt utvalgt for deg: