FAR OG DATTER: - At pappa var pilot påvirket nok yrkesvalget mitt, selv om han aldri la noe press på meg. Her er Ingrid nyansatt i SAS i 1997. Foto: Privat
FAR OG DATTER: - At pappa var pilot påvirket nok yrkesvalget mitt, selv om han aldri la noe press på meg. Her er Ingrid nyansatt i SAS i 1997. Foto: PrivatVis mer

Pilot

- At pappa var pilot påvirket nok yrkesvalget mitt

Ingrid fulgte i fars fotspor og ble flyver. Yrket passer godt for kvinner mener piloten, men understreker at turnusen kan være vanskelig å kombinere med det å være mamma.

– At pappa var pilot påvirket nok yrkesvalget mitt, selv om han aldri la noe press på meg. Den gangen var det enda mer uvanlig med kvinnelige piloter enn det er nå, sier Ingrid Thune (46).

Ingrid har alltid vært skoleflink, og mulighetene lå åpne for henne. Allerede i 8. klasse begynte hun å vurdere yrkesvalg, og landet på pilot. Hun tok naturfaglinjen på videregående, og startet deretter rett på Luftforsvarets befalskole.

HELT PÅ HØYDEN: Ingrid, en helt vanlig dag på jobben. Foto: Foto: Jan-Erik Fossum
HELT PÅ HØYDEN: Ingrid, en helt vanlig dag på jobben. Foto: Foto: Jan-Erik Fossum Vis mer

Året etter hadde hun plikttjeneste, og hun søkte og kom inn på både Luftforsvarets flyverskole og Statens trafikkflyverskole. Hun valgte sistnevnte, og var siste kullet som ble uteksaminert på Torp to år senere. (Psst: - Grunnen til at jeg er så avslappet er at jeg har troen på at jeg selv er flink!)

– Det gikk kun én jente til på flyverskolen mens jeg gikk der, sier Ingrid.

Wenche Olsen, direktør for Fagavdelingen i Luftfartstilsynet, opplyser at det ikke føres statistikk over kjønnsfordelingen i flybransjen.

– Når vi får inn søknader eller utsteder sertifikater, er ikke kjønn en faktor som vi ser på eller alltid registrerer, forteller Olsen.

– Vi har heller ikke oversikt over utviklingen over tid. Men en grov beregning viser at cirka fem prosent av dagens yrkespiloter er kvinner, sier hun til KK.no

LES OGSÅ: Disse vedtatte «sannhetene» om deg selv kan styre karrieren din

Turbulens i arbeidsmarkedet 

Utdannelsen var tøff, og Ingrid forteller at hun opplevde at hun som kvinne måtte være ekstra faglig sterk for å få respekt. Etter endt studie ventet jobbsøking, og dessverre var arbeidsmarkedet ekstra tøft da Ingrid var ferdigutdannet. 

PILOTELEV: Ingrid som pilotelev i 1991. Foto: Privat
PILOTELEV: Ingrid som pilotelev i 1991. Foto: Privat Vis mer

– Jeg gikk ut med bra karakterer, men det var fullstendig tørke i bransjen, og vanskelig å få jobb. Det var en nedtur jeg ikke hadde sett for meg, forteller Ingrid.

Hun ga seg selv tre år. Hvis hun ikke hadde fått jobb som pilot i løpet av denne tiden, skulle hun satse på noe annet. Hva dette skulle være, hadde hun ingen formening om. (Psst: «Når du ser etter ting på jobb som bekrefter hvor håpløse alle er, er det på tide å ta en alvorsprat med deg selv»)

– Men jeg slapp heldigvis å vente så lenge, smiler Ingrid.

- At pappa var pilot påvirket nok yrkesvalget mitt

– Etter å ha jobbet på kontrakt i Luftfartsverket noen måneder, fikk jeg fast jobb i Teddyair på Geitryggen. Der ble jeg i seks måneder, før jeg ble ansatt i SAS. Etter 13 år i SAS startet jeg hos Widerøe, der jeg fremdeles jobber. Så jeg har faktisk jobbet som pilot hele mitt yrkesaktive liv.

Ingrid forteller om hyggelige kolleger og et godt miljø. 

– Jeg stortrives på jobben, og synes det er kjempegøy å fly. Det gir en helt spesiell frihetsfølelse, som er vanskelig å forklare. Og man ser, bokstavelig talt, verden i et helt annet perspektiv enn man gjør nede på jorda.

LES OGSÅ: Ida (33) sa opp lærerjobben for å utdanne seg til makeupartist

Krevende turnus 

– De aller fleste flyselskaper bruker en turnusordning som er laget for lenge siden, sikkert den gangen far var flyver og mor var hjemme med barna, sier Ingrid. 

Hun har selv to barn, Arvid (14) og Agnes (11). Og da Ingrid og mannen skilte lag i 2008, sto utfordringene i kø.

– Turnusen var bygget opp med fem dager jobb og fire dager fri, og derfor var det vanskelig å få til delt foreldreomsorg. Jeg følte at barna ble kasteballer, som ble sendt hit og dit, styrt av min turnus, forteller Ingrid som understreker at eksmannen alltid har stilt opp.

Ingrid ble utslitt og sykmeldt av legen.

– Da det åpnet seg en mulighet i Widerøe, med turnus 7 dager jobb og 7 dager fri, grep jeg denne, og med ett ble livet mye enklere på alle måter. Nå er 5-4 ordningen på trappene her også, men jeg vil kjempe for å beholde min 7-7 turnus, sier Ingrid bestemt.

Hun mener pilotyrket, særlig som trafikkflyver, passer svært godt for kvinner. Forutsetningen er at arbeidstiden blir lagt mer til rette, slik det blant annet er for kabinpersonalet, der det tradisjonelt er flere kvinner.

- De som setter opp turnusene må ikke glemme at det er mennesker som skal fylle stillingene, sier Ingrid.

Silje Brandvoll er direktør for Kommunikasjon og Samfunnskontakt i Widerøe AS, og forteller at flyselskapet har flere forskjellige typer turnuser, som skal ivareta selskapets produksjonsprofil, samtidig som den enkelte kan velge den turnusen som passer best til livssituasjonen.

 – Vi har også turnusløsninger for delt omsorg, når barna bor annenhver uke hos mor og far. I tillegg ivaretar vi selvsagt kriser som kan oppstå i privat- og familielivet, med spesiell tilpasning over en periode, sier Silje Brandvoll. 
– Widerøe AS har en liberal praksis på å imøtekomme behov for redusert stilling for småbarnsforeldre, som kan søke mellom flere alternative turnuser både i stillingsstørrelse og utforming. På denne måten burde de fleste behov være dekket, svarer direktøren på henvendelse fra KK.no

LES OGSÅ: Slik er det å være tvillingforeldre i turnusarbeid!

Engasjerer seg i foreningsarbeid

Ingrid er opptatt av at kolleger som gjennomgår tøffe perioder i livet, skal få tilbud om hjelp og støtte. Derfor er hun kollegastøtte på Torpbasen og har også et verv i Norsk Pilotforbunds flysikkerhetskomité.

– Jeg ha håper jeg kan bidra positivt overfor mine kolleger, blant annet ved livskriser, sier Ingrid.

Hun mener det er viktig å fange opp signaler og gi hjelp til dem som trenger det, før det blir en krise.

LES OGSÅ: Livsskrise: Da broren til Caroline døde, brast boblen.

Stort ansvar å fly

Det følger unektelig mye ansvar med pilotyrket, og en tilleggsbelastning er at man ikke får sove på normale tidspunkt når man er på jobb. Ingrid forteller at pilotene sover, spiser og trener når de kan. Friperiodene brukes på å hente seg inn igjen, før en ny arbeidsøkt starter. Likevel kan hun ikke se for seg et annet yrke.

– Så lenge jeg er sikker på at barna har det bra, kan jeg ikke tenke meg en bedre jobb. Derfor vil jeg kjempe med nebb og klør for å beholde en turnus som er tilpasset min livssituasjon, slår piloten fast.

LES OGSÅ: Har vi mindre respekt for kvinnelige ledere?

Blitt mer kjønnsbalanse

Senterleder og forsker ved Institutt for samfunnsforskning, Mari Teigen, forteller at det fremdeles er relativt få kvinner i de store mannsdominerte yrkene, særlig innenfor industri og håndverk.

Mari Teigen Foto: Presse
Mari Teigen Foto: Presse Vis mer

– Men kvinner har i aller høyeste grad gått inn i tidligere mannsdominerte yrker, som nå ofte er kjønnsbalanserte yrker, sier hun.

– Dette gjelder særlig i yrker som krever høyere utdanning, spesielt innenfor juss, økonomi og medisin.

Mari Teigen sier at vi likevel har langt igjen til likestilling.

– Omregnet til timelønn, tjener kvinner 88 prosent av det menn tjener, og lønnsforskjellene er størst i høystatusyrkene, sier Teigen.

Når det gjelder deltidsarbeidene kvinner, er dette faktisk mer utbredt blant eldre kvinner, enn kvinner med små barn. 

Teigen sier videre at det i dag er små kjønnsforskjeller når det gjelder deltakelse i arbeidslivet, det er større variasjoner mellom aldersgruppene.

– Jevnt over er 80-90 prosent  i jobb. Andelen kvinner har vært økende, men potensialet for vekst er begrenset. Når det gjelder kvinner med innvandrerbakgrunn, er det imidlertid fremdeles et stort potensial for økning av deltakelse i arbeidslivet, sier Mari Teigen.

LES OGSÅ: Student med barn? Ingen lukrativ tilværelse