BLI TØFFERE PÅ JOBB: Svært mange kvinner er tilbakeholdne i arbeidslivet - noe som ifølge eksperten henger igjen fra gammelt av. Det er imidlertid bare du som kan snu det! Foto: contrastwerkstatt - Fotolia
BLI TØFFERE PÅ JOBB: Svært mange kvinner er tilbakeholdne i arbeidslivet - noe som ifølge eksperten henger igjen fra gammelt av. Det er imidlertid bare du som kan snu det! Foto: contrastwerkstatt - Fotolia
Arbeid

Bli tøffere på jobben

Forsatt tjener kvinner 14 prosent mindre enn menn.

Har du noengang vært på et jobbintervju og følt at du har brent inne med en rekke spørsmål fordi du ikke turte å stille dem?

Det er du garantert ikke alene om, og sannsynligheten er stor for at et av dem var relatert til lønn.

I Norge har det skjedd store fremskritt når det gjelder kjønnsforskjeller - både lønnsgapet mellom kvinner og menn er blitt mindre, i tillegg til at det er langt flere kvinnelige ledere.

Det er likevel enkelte områder hvor kvinner fortsatt henger et stykke etter - et av dem er å stille krav i jobbsammenheng. Hva kommer dette av?

LES OGSÅ. Klart du skal rose deg selv

Legg bort «Flink pike-prinsippet»

- Jeg tror at vi stadig beveger oss i riktig retning, men at dette skjer hyppig i dagens samfunn er det ingen tvil om, forteller Christine Otterstad, sertifisert livsstilscoach og ekspert på KK.no.

Coachen mener dette er noe som henger igjen fra gammelt av, og er vanskelige å bryte ut av - både for kvinner generelt, men også for arbeidsgivere.

Så, hvordan kan kvinner snu dette rundt og bli tøffere?

- Vi kan ikke gjøre noe annet enn å stå opp for oss selv. «Flink pike-prinsippet» er noe vi kvinner må legge bort med en gang. Å kreve rettferdige forhold på en arbeidsplass er alles ansvar - også kvinners.

- Vi er nødt til å ta ansvar for det vi kan gjøre noe med, og i dette tilfellet handler det om å bruke stemmen din. Du må ikke være redd for for å synes, eller for å sette krav.

DET ER LOV TIL Å FORHANDLE: For alt du vet, kan det hende at kravene dine straks blir innfridd, og at de faktisk mener du fortjener det. Men du kan ikke vite det før du spør. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia
DET ER LOV TIL Å FORHANDLE: For alt du vet, kan det hende at kravene dine straks blir innfridd, og at de faktisk mener du fortjener det. Men du kan ikke vite det før du spør. Foto: WavebreakMediaMicro - Fotolia Vis mer

Hun har følgende tips for at du skal bli tøffere på jobben:

  • Ta ansvar selv - ikke vent på at andre skal gjøre det for deg!
  • Ikke vær redd for å ta plass. Det er ikke farlig å være synlig.
  • Våg å være ekte - altfor mange tror de må være en «hardere» utgave av seg seg for å lykkes. Vær trygg på at du er bra nok.
     

LES OGSÅ: Ikke gå i disse økonomifellene

Det er ikke frekt å sette krav

Som nevnt i innledningen, er det ikke unormalt at kvinner er mer forsiktige i henhold til spørsmål som gjelder lønn og andre arbeidsforhold.

Tall fra Statistisk Sentralbyrå (SSB) fra 2012 viser at norske kvinner i gjennomsnitt tjener 86,5 prosent av en manns månedslønn, og at kvinnelige ledere får betalt 86 kroner per 100-lapp en mann i samme stilling tjener (Kilde: Lederne.no).

Ifølge Otterstad, ser det heldigvis ut til at også dette er i ferd med å snu.

- Kvinner er nok generelt mer forsiktige i tilnærming til lønnsspørsmål og lignende, men jeg føler at dette er på full fart i riktig retning. Personlig jobber jeg med en del kvinnelige ledere, og de har som oftest ikke problemer med å spørre om noe som helst.

- Igjen handler det om å stå opp for seg selv - og våge å ta plass. Dette er noe du kun kan gjøre selv - uansett hvilken kontekst det er.

Husk at det er verken lite feminint eller frekt å kreve den lønnen du fortjener. Hvis du forventer høyere lønn, må du be om det. Det er en realitet at den som spør, får, og den som håper, får sin lønn i himmelen.

En annen faktor som naturligvis skaper et skille blant menn og kvinner i arbeidsmarkedet, er at kvinnene føder barn.

- Vi bærer barna frem og vi har også et større ansvar (bevisst eller ubevisst) enn barnefaren. Dette tror jeg i stor grad hemmer kvinners posisjon i et tøft yrkesliv - på godt og vondt selvfølgelig, sier Otterstad.

LES OGSÅ: Derfor er kvinner oftere sykemeldt

Jobb med selvtilliten din

Men det er ofte lettere sagt enn gjort å bare «ta plass», eller «våge å sette krav». Hadde du klart å kaste deg ut i det, hadde du kanskje gjort det for lenge siden.

For mange gjelder det derfor å jobbe med selvtilliten og det å ha tro på seg selv.

TENK POSITIVE TANKER: Det viktigste grepet for å øke selvtilliten og selvfølelsen din, er å snu tankemønsteret ditt. Hver gang du har en negativ tanke, gjelder det å snu den til noe positivt. Foto: Fotolia
TENK POSITIVE TANKER: Det viktigste grepet for å øke selvtilliten og selvfølelsen din, er å snu tankemønsteret ditt. Hver gang du har en negativ tanke, gjelder det å snu den til noe positivt. Foto: Fotolia Vis mer

I en undersøkelse på KK.no tidligere i år, svarte hele 67 prosent at de «helt klart» sliter med selvtilliten, 26 prosent svarte at de merker det «av og til» mens kun 1 prosent kunne svare at den «er på topp».

Otterstad har tidligere uttalt at selvtillit og selvfølelse ikke er så alvorlig og mystisk som du kanskje skulle tro. Det er egentlig ganske så ukomplisert og handler om noe så enkelt som tankene dine. Tenker du fine tanker om deg selv, vil disse utløse en god følelse i kroppen. Tenker du kun negative tanker om deg selv, vil disse utløse en dårlig følelse.

– Mennesker med dårlig selvfølelse tenker naturlig nok flest negative tanker om seg selv, og er vant til det. Dette har gjort at de er kommet inn i en negativ tankespiral, sier hun.

Så, hvordan komme ut av det?

– Vil du øve deg til bedre selvtillit må du rett og slett stoppe deg selv når du er inne i disse negative tankespiralene. Hver eneste gang du begynner på den gamle leksa om at du er for tjukk eller dum, så stopp deg selv og tenk det motsatte. Og det hver eneste gang.

Ved å snu tankegangen din vil du kanskje lettere se at du også er både dyktig og en stor bidragsyter i jobben din, og dermed lettere kunne sette krav.

Til forsiden